Μια εικόνα για το πώς έχει επηρεαστεί από τις πληθωριστικές τάσεις η αγορά των ξηρών καρπών δίνουν οι πιο πρόσφατες οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας Οβακιμιάν ΑΒΕΕ, που δραστηριοποιείται στο εμπόριο ξηρών καρπών από το 1930 (από το 1987 με τη μορφή της ανώνυμης εταιρείας).
Όπως σημειώνει η διοίκηση της Οβακιμιάν για τη χρήση 2022 (1η Ιουλίου 2022 – 30ή Ιουνίου 2023), οι πληθωριστικές πιέσεις και η άνοδος του επιπέδου των τιμών και ειδικότερα των τροφίμων και των πρώτων υλών επηρέασε σε σημαντικό βαθμό το κόστος παραγωγής της εταιρείας, επομένως και τις τιμές των προϊόντων της, περιορίζοντας τη ζήτησή τους όχι μόνο από το μέσο ελληνικό νοικοκυριό, αλλά και από τους ιδιοκτήτες χώρων διασκέδασης. Η εταιρεία παρουσίασε αύξηση του κύκλου εργασιών της κατά 9,3%, φτάνοντας τα 8,3 εκατ. ευρώ, έναντι 7,6 εκατ. ευρώ στη χρήση 2021. Η αύξηση αυτή αποδίδεται κυρίως στην αύξηση των τιμών διάθεσης, καθότι οι όγκοι πωλήσεων ήταν μειωμένοι, ενώ για την τρέχουσα χρήση διαπιστώνεται μια πορεία σταθεροποίησης, που όμως η διοίκηση της εταιρείας δεν την κρίνει ως σημαντική, σε σχέση με την γενικότερη επικρατούσα κατάσταση. Μία κατάσταση που αποτυπώνεται και στην κερδοφορία της εταιρείας, η οποία στη χρήση που ολοκληρώθηκε στα μέσα του 2023 συρρικνώθηκε σε ποσοστό άνω του 40% σε σχέση με την αμέσως προηγούμενη χρήση, στα 357.514 ευρώ (έναντι 614.232 ευρώ).
Είδος πολυτελείας οι ξηροί καρποί
Όπως εξηγεί η διοίκηση της Οβακιμιάν, στον χώρο των ξηρών καρπών και αποξηραμένων φρούτων, αλλά και γενικότερα των ειδών που έχουν σχέση με την διασκέδαση και την συνάθροιση ατόμων, η ζήτηση βαίνει συνεχώς μειούμενη, καθότι οι τιμές διατηρούνται σε σχετικά υψηλά επίπεδα με αυξητικές τάσεις, σε σχέση με το διαθέσιμο εισόδημα και την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, οι οποίοι στρέφονται σε προϊόντα με χαμηλότερη τιμή πώλησης και κατώτερης ποιότητας, ή και δεν αγοράζουν ξηρούς καρπούς. Οι εξαγωγές, καθώς και η αύξηση του τουρισμού, εκτιμάται ότι δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να περιορίσουν τη μείωση του όγκου πωλήσεων σε πραγματικές τιμές και ποσότητες που υφίσταται στον κλάδο, περιορίζοντας απλά την μείωση που υφίσταται η ζήτηση τους στην εσωτερική αγορά.
Άλλωστε, τα είδη που η εταιρεία εμπορεύεται και παράγει, για τα οικονομικά δεδομένα της εποχής, δεν είναι είδη που καλύπτουν βασικές ανάγκες διατροφής, αλλά αποτελούν στην ουσία είδη πολυτελείας, που απευθύνεται σε καταναλωτές με μέσα και υψηλά εισοδήματα.
Η εταιρεία αναμένει σημάδια ανάκαμψης της αγοράς, κυρίως μέσω της περαιτέρω σταδιακής βελτίωσης του οικονομικού κλίματος και του διαθέσιμου εισοδήματος, που άρχισε να διαφαίνεται από το δεύτερο εξάμηνο του 2023, αλλά και της περαιτέρω αύξησης του τουρισμού, σε συνδυασμό με την αύξηση των εξαγωγών, προσδοκώντας παράλληλα στην σταθερότητα των τιμών για τις πρώτες ύλες.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter