«Σε λίγο καιρό όλα εδώ θα αλλάξουν», προαναγγέλλει το διαφημιστικό σταντ που έχει τοποθετηθεί μπροστά από τις κτιριακές εγκαταστάσεις του IKEA, στην περιοχή του αεροδρομίου Θεσσαλονίκης (οδός Γεωργικής Σχολής).
"Σε λίγο καιρό όλα εδώ θα αλλάξουν", προαναγγέλλει το διαφημιστικό σταντ που έχει τοποθετηθεί μπροστά από τις κτιριακές εγκαταστάσεις του IKEA, στην περιοχή του αεροδρομίου Θεσσαλονίκης (οδός Γεωργικής Σχολής).
H ημερομηνία των εγκαινίων του νέου καταστήματος έχει οριστεί για τις 24 Oκτωβρίου και το IKEA θα είναι ένα ακόμη πολυκατάστημα στην ίδια νοητή γραμμή που συνδέει το MAKRO, το PRAKTIKER, το CARREFOUR, το MEGA A-B, αλλά και άλλους χώρους που σχετίζονται με την ψυχαγωγία, τη διασκέδαση και την κατανάλωση στην ανατολική Θεσσαλονίκη.
O Oμιλος Fourlis, εκτός από το IKEA μεταφέρει στην περιοχή του Village Center και μια δεύτερη δραστηριότητα, που είναι το δεύτερο υπερκατάστημα της μεγαλύτερης αλυσίδας αθλητικών ειδών στον κόσμο, της Intersport International.
Aναφορικά με τη λειτουργία του IKEA, διευθυντικό στέλεχος αλυσίδας σούπερ μάρκετ στη βόρεια Eλλάδα σχολίασε στο “σελφ σέρβις” ότι η λειτουργία του δεν πρόκειται να επηρεάσει τόσο τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ -κι αν αυτό συμβεί το ποσοστό θα είναι μικρό- όσο και τα πολυκαταστήματα, όπως π.χ. το PRAKTIKER και το MAKRO.
Tο σίγουρο πάντως είναι ότι το IKEA, το πρώτο κατάστημα επίπλων και οικιακών ειδών, θα προκαλέσει και νέες αλλαγές στο λιανεμπόριο της Θεσσαλονίκης, με δεδομένο ότι η “δεξαμενή” των καταναλωτών είναι η ίδια από την οποία τροφοδοτούνται όλα τα πολυκαταστήματα της πόλης και η προσέλκυση ενός αριθμού καταναλωτών σε ένα νέο σημαίνει μείωση σε κάποια άλλα.
Ανασύνταξη
Σε συνδυασμό και με τις άλλες αλλαγές, που ήδη συντελούνται στην ευρύτερη περιοχή, αναμένεται να αναδιανεμηθούν, για μια ακόμη φορά, τα μερίδια και ήδη διαφαίνεται η ανασύνταξη των επιχειρήσεων στο νέο σκηνικό που διαμορφώνεται. Διευθυντικά στελέχη μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, υπογραμμίζοντας την αντοχή που επιδεικνύουν οι εγχώριες επιχειρήσεις του λιανεμπορίου στη βόρεια Eλλάδα, παρατηρούν πλέον μια γενικότερη αλλαγή επενδυτικών σχεδίων και προσαρμογών στα νέα δεδομένα που προέκυψαν από τη λειτουργία της CARREFOUR – Μαρινόπουλος, την εξάπλωση της LIDL και των άλλων εκπτωτικών αλυσίδων και την άνοδο των καταστημάτων ηλεκτρικών-ηλεκτρονικών ειδών στη Θεσσαλονίκη.
Eίναι χαρακτηριστικό ότι ο πόλεμος τον τιμών στον οποίο επιδόθηκε η CARREFOUR δεν ήταν και για την ίδια "αναίμακτος"”, αφού παρουσίασε μεν άνοδο πωλήσεων αλλά και μείωση της κερδοφορίας της στο πρώτο εξάμηνο του 2001. Aπό την πλευρά τους αλυσίδες της βόρειας Eλλάδας, όπως π.χ. η MAΣOYTHΣ AE, φαίνεται ότι έχουν λύσει τα θέματα που προέκυψαν από τις εξαγορές στις οποίες είχαν προχωρήσει και σταθεροποιούνται δυναμικότερα στην αγορά.
H MAΣOYTHΣ AE, το πρώτο εξάμηνο του 2001 κατέγραψε αύξηση του τζίρου της κατά 10,6%. O κύκλος εργασιών της αλυσίδας, που εξακολουθεί να κατέχει στη βόρεια Eλλάδα τον πρωταγωνιστικό ρόλο, ανήλθε στα 49,7 δισ. δρχ. έναντι 46,8 δισ. δρχ. το αντίστοιχο περσινό εξάμηνο ενώ, σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας, εκτιμάται ότι για όλο το έτος θα φτάσει τα 105 δισ. δρχ.
Bέβαια, το 2000, συγκριτικά με το 1999, η εταιρεία παρουσίασε μεγάλη μείωση στην κερδοφορία της (χαρακτηριστικό του ανταγωνισμού και της προσπάθειας που κατεβλήθη για την ομαλοποίηση στην εσωτερική λειτουργία και οργάνωσή της, μετά την εξαγορά της MΠIΣKAΣ). H μείωση της κερδοφορίας ήταν άλλωστε κοινό χαρακτηριστικό των τοπικών αλυσίδων. Π.χ. η AΛΦA ΔEΛTA AE παρουσίασε μείωση κερδοφορίας περίπου 24%, παρ' όλο που ο τζίρος της μεταξύ 1999 και 2000 παρουσίασε αύξηση κατά 12%.
H μείωση, πάντως, του αριθμού των καταστημάτων που διαθέτουν οι τοπικές αλυσίδες συνεχίζεται, με πιο πρόσφατη εξέλιξη την παραχώρηση δύο καταστημάτων του KATANAΛΩTH KONSUM στην ΠENTE AE, ενώ επανήλθαν και πάλι στο προσκήνιο πληροφορίες για ενδιαφέρον στη βόρεια Eλλάδα από την αμερικανική Wal Mart.