Πεδίο άφιξης και ανταγωνισμού των διεθνών λιανεμπορικών κολοσσών είναι η Θεσσαλονίκη, όπου αρκετές ξένες αλυσίδες διαφορετικών κλάδων της αγοράς, όπως οι γερμανική Plus (σούπερ μάρκετ), Douglas (καλλυντικά) και Media Markt (ηλεκτρικές συσκευές) και η γαλλική Grand Optical (οπτικά), ήδη αναπτύσσουν τα επεκτατικά τους σχέδια, με στόχο τη διείσδυση σε όλες τις περιοχές της χώρας.

Πεδίο άφιξης και σύγκρουσης των διεθνών λιανεμπορικών κολοσσών καθίσταται η Θεσσαλονίκη, όπου αρκετές ξένες αλυσίδες που δραστηριοποιούνται σε διαφορετικούς κλάδους της αγοράς ήδη αναπτύσσουν τα επεκτατικά τους σχέδια, με στόχο τη διείσδυση σε όλες τις περιοχές της χώρας.

Οι φήμες στη λιανεμπορική αγορά ήδη από τις αρχές του 2004 για την είσοδο στη χώρα μας του κορυφαίου γερμανικού ομίλου Tengelmann, με βραχίονα την αλυσίδα Plus, έλαβαν «σάρκα και οστά» στη συμπρωτεύουσα, πόλη-«ορμητήριο» για τη σταδιακή εξάπλωση του ομίλου πανελλαδικά. Η εταιρεία Plus Hellas ήδη έχει δρομολογήσει επένδυση για κέντρο logistics στη ΒΙΠΕ Σίνδου και αναζητά τα ακίνητα που θα στεγάσουν τα hard discount καταστήματά της. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν προσκόμματα στην εξεύρεση των κατάλληλων ακινήτων, πράγμα που παρακωλύει την ταυτόχρονη έναρξη λειτουργίας ενός μίνιμουμ αριθμού σημείων πώλησης Plus εντός του 2005, που φαίνεται ότι έχει επιλέξει.

Η εξέλιξη της πορείας της Plus στη χώρα μας αναμένεται ότι θα "ανάψει το πράσινο φως" για τη διείσδυση και έτερων αλυσίδων του ομίλου Tengelmann, όπως της OBI που δραστηριοποιείται στην πώληση οικιακού εξοπλισμού πάσης φύσεως. Έτσι, η εγχώρια αγορά θα αποτελέσει πεδίο αναμέτρησης τριών κορυφαίων γερμανικών συμφερόντων ομίλων, των Tengelmann, Metro Group (αλυσίδες Praktiker, Makro και σύντομα Media Markt) και Lidl.

Το μέγεθος του Tengelmann Group το κατατάσσει ανάμεσα στους ισχυρότερους ομίλους του παγκοσμίου λιανεμπορίου, με παρουσία σε 15 χώρες που βρίσκονται σε τρεις ηπείρους, με ετήσιες πωλήσεις 26,63 δισ. ευρώ (στοιχεία 2002/2003), με 7.200 καταστήματα και 184.000 υπαλλήλους.

Η έλευση της Douglas

Οι ανακατατάξεις από την «εισβολή» των ξένων αλυσίδων, με πύλη εισόδου τη Θεσσαλονίκη, αναμένεται ότι θα επηρεάσουν ευρύτερα το λιανεμπόριο -όχι μόνο την αγορά του κλάδου των σούπερ μάρκετ και υπέρ μάρκετ, αλλά περισσότερους και διαφορετικούς τομείς του λιανεμπορίου. Ο αντίκτυπος δεν είναι ακόμα εύκολο να προσδιοριστεί.

Στο πλαίσιο αυτό αναδιανομή μεριδίων εκτιμάται ότι θα προκύψει στην εγχώρια αγορά καλλυντικών προϊόντων, με την ανάπτυξη στη χώρα μας μίας από τις κορυφαίες διεθνώς αλυσίδες, της γερμανικής Douglas των 1.500 καταστημάτων και των 2,3 δισ. ευρώ ετήσιων πωλήσεων. Οι πληροφορίες θέλουν τη μητρική Douglas Holding, με έδρα το Μόναχο, να «ρίχνει» στη μάχη της ελληνικής αγοράς την ομώνυμη αλυσίδα καλλυντικών, που αποτελεί μέλος του ομίλου και αναπτύσσει δραστηριότητες σε 15 χώρες, ελέγχοντας σχεδόν 800 σημεία πώλησης.

Η δραστηριοποίηση της Douglas στην Ελλάδα επίσης ξεκινά από τη Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία βρίσκεται πολύ κοντά στην υπογραφή συμφωνίας για τη δημιουργία του πρώτου πολυκαταστήματός της στις εγκαταστάσεις του μεγαλύτερου εμπορικού κέντρου της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, στο Mediterranean Cosmos (κοινοπραξία Lamda Development-Sonae Χαραγκιώνης) που ανεγείρεται στην ανατολική Θεσσαλονίκη. Μάλιστα το πρώτο σημείο πώλησης της Douglas θα λειτουργήσει σε απόσταση «αναπνοής» από το νέο υπερκατάστημα της αλυσίδας Hondos Center, που είναι το μεγαλύτερο της ελληνικής επιχείρησης (15.000 τμ) υπό την επωνυμία Apollonia Politia.

Η έλευση της Douglas αναμένεται ότι θα ανοίξει τους "ασκούς του Αιόλου" στην ελληνική αγορά των καλλυντικών, όπου ήδη έχει επεκταθεί η μεγάλη διεθνής ανταγωνίστριά της, η αλυσίδα Sephora του γαλλικού κολοσσού ειδών πολυτελείας LVMH (joint venture συνεργασία με τον όμιλο Μαρινόπουλο, που διατηρεί και τα Beauty Shop).

Ανακατατάξεις στην αγορά οπτικών

Στην ελληνική αγορά, αρχής γενομένης στη Θεσσαλονίκη, διεισδύει και ο κορυφαίος πολυεθνικός γαλλικός όμιλος Grand Vision, μέσω της σημαντικότερης, ίσως, πανευρωπαϊκής αλυσίδας λιανικής πώλησης οπτικών Grand Optical, η οποία εκτιμάται ότι θα επεκτείνει το δίκτυό της σε όλη τη χώρα. Η ανάπτυξή της θα πραγματοποιηθεί σε στενή συνεργασία με εγχώριο λιανεμπορικό όμιλο, ο οποίος κατέχει κυρίαρχη θέση στον τομέα των υπέρ μάρκετ και σημαντική παρουσία στον κλάδο των καλλυντικών, της μαζικής εστίασης κά. Η Grand Optical και ο ελληνικός όμιλος έχουν δρομολογήσει τη σύσταση κοινού εταιρικού σχήματος, που σε πρώτη φάση θα δημιουργήσει καταστήματα σε μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας. Τα πρώτα καταστήματα θα δημιουργηθούν στη συμπρωτεύουσα (το πρώτο στο νεότευκτο εμπορικό κέντρο City Gate στο κέντρο της πόλης), ενώ έχει ξεκινήσει η διαδικασία στελέχωσής τους με προσωπικό, το οποίο, όπως προβλέπεται, θα εκπαιδευθεί κατάλληλα, αφού η Grand Optical εφαρμόζει πρωτοποριακές μεθόδους λειτουργίας, που καθιστούν εφικτή την ανταπόκριση σε πάσης φύσεως παραγγελίες εντός μίας ώρας.

Η επίδραση από την έλευση της Grand Optical στη χώρα μας εκτιμάται ότι θα είναι ιδιαίτερα σημαντική, δεδομένου ότι η ελληνική αγορά οπτικών ανθεί κυρίως στον τομέα των γυαλιών ηλίου που καθορίζεται από τις ετήσιες επιταγές της μόδας.

Η ταυτότητα και η ταχεία ανάπτυξη του ομίλου Grand Vision τον τοποθετεί σε μία από τις κορυφαίες θέσεις στον διεθνή κλάδο των οπτικών. Η αλυσίδα αριθμεί 130 καταστήματα σε Γαλλία, Μεγάλη Βρετανία-Ιρλανδία, Ελβετία, Βέλγιο, Λουξεμβούργο, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία και Τσεχία. Η επέκτασή της στην Ελλάδα είναι η πρώτη αναπτυξιακή της πρωτοβουλία στην περιοχή των Βαλκανίων.

Στη Θεσσαλονίκη και η Media Markt

Στην αναδιάταξη του χάρτη της εγχώριας αγοράς καταναλωτικών ηλεκτρικών συσκευών, αλλά και σε έναν ιδιότυπο γερμανο-βρετανικό «πόλεμο» επί ελληνικού εδάφους, θα οδηγήσει η έλευση του πολυεθνικού κολοσσού Media Markt, ο οποίος από τις αρχές του 2005 θα ξεκινήσει την ανάπτυξη του δικτύου MegaStores στα μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας.

Οι πληροφορίες που ήθελαν τη γερμανική αλυσίδα να ξεκινά την επέκτασή της από την Αθήνα τελικώς δεν επαληθεύονται, καθώς οι δυσκολίες στην εξεύρεση των κατάλληλων ακινήτων την υποχρέωσαν να αναπροσαρμόσει τα σχέδιά της και έτσι, όπως προβλέπεται, το πρώτο ιδιόκτητο κατάστημά της θα λειτουργήσει στην ανατολική Θεσσαλονίκη. Μάλιστα στα σχέδια της επιχείρησης για το πρώτο εξάμηνο του 2005 περιλαμβάνεται η έναρξη κατασκευής σημείου πώλησης, άνω των 3.000 τμ, και στη Λάρισα, ενώ μέχρι τότε αναμένεται ότι θα έχει ευδοκιμήσει και η προσπάθεια ανάπτυξης καταστημάτων στην Αττική. Η εταιρεία ήδη έχει προχωρήσει στις διαδικασία στελέχωσής της, με σκοπό η γενική διεύθυνση Ελλάδος της Media Markt να είναι πλήρως λειτουργική στις αρχές του 2005.

Η «κάθοδος» στη χώρα μας της Media Markt, η οποία έχει δίκτυο 450 καταστημάτων πώλησης ηλεκτρικών συσκευών σε 11 χώρες της Ευρώπης, την φέρνει αντιμέτωπη εντός ελληνικού εδάφους με την έτερη μεγάλη στον κλάδο της πανευρωπαϊκή αλυσίδα, τη βρετανική Dixons Group plc, που πρόσφατα απέκτησε τον μετοχικό έλεγχο της Π. Κωτσόβολος ΑΕΒΕ. Η ανάπτυξη των επενδυτικών σχεδίων της Media Markt και της Dixons Group plc -η τελευταία δραστηριοποιείται με 1.400 καταστήματα σε οκτώ ευρωπαϊκές χώρες και έχει ετήσιο τζίρο πάνω από 8 δισ. ευρώ- και ο επακόλουθος ανταγωνισμός τους, προβλέπεται ότι θα δημιουργήσει νέα δεδομένα στον ανταγωνισμό των εγχώριων επιχειρήσεων του κλάδου των ηλεκτρικών συσκευών, οδηγώντας ενδεχομένως σε συγχωνεύσεις ή εξαγορές.