Νέα πεδία ανάπτυξης στην αγορά της τυποποίησης εξασφαλίζει η επιμονή των καταναλωτών για φρέσκα προϊόντα. Ο κ. Θεοδόσης Σταϊκόπουλος, Managing Director της IFCO Systems, η οποία δραστηριοποιείται στον τομέα του fresh products distribution packaging, μιλώντας στο σελφ σέρβις εξηγεί γιατί ο σχετικός κλάδος καταφέρνει να αναπτύσσεται παρά τις αντιξοότητες στην οικονομία και μιλά για τα σχέδια της εταιρείας του, επενδυτικά και επεκτατικά, εντός και εκτός Ελλάδας.
Στην ερώτησή μας, αν η IFCO Systems κερδίζει το στοίχημα της ανάπτυξης, ο κ. Θ. Σταϊκόπουλος στο ξεκίνημα της συζήτησής μας απαντά με βεβαιότητα πως «ναι», εξηγώντας: «Τον Ιούνιο του 2016 –και αναφέρομαι στον Ιούνιο, καθότι η εταιρεία μας κλείνει ισολογισμό στα μέσα κάθε ημερολογιακού έτους– πετύχαμε αύξηση πωλήσεων 10% έναντι της προηγούμενης εταιρικής χρήσης, αύξηση την οποία αποδίδουμε τόσο στην ένταση της διείσδυσής μας στο υπάρχον πελατολόγιό μας όσο και στα νέα συμβόλαια που υπογράψαμε».
σελφ σέρβις: Είστε αισιόδοξοι για το 2017;
Θεοδόσης Σταϊκόπουλος: Όσο μπορεί να είναι κανείς, δραστηριοποιούμενος σε μια οικονομία που βρίσκεται σε συνθήκες ύφεσης επί μια επταετία, ενόσω δεν φαίνονται σημάδια σταθεροποίησης στον ορίζοντα. Εφόσον, λοιπόν, δεν υπάρξουν φέτος ανατροπές στο πεδίο της οικονομίας, θεωρώ ότι η χρήση που θα κλείσει για την εταιρεία μας τον Ιούνιο θα είναι επίσης θετική, με ρυθμούς ανάλογους του 2016. Και το 2017 προχωρούμε σε ανανεώσεις συμβολαίων, αναπτυσσόμαστε μέσω της Σκλαβενίτης, μετά την ενσωμάτωση των δομών της Μαρινόπουλος, ενώ συνάπτουμε και νέες συμβάσεις συνεργασίας. Θέλω εδώ να σημειώσω ότι οι δυναμικές κινήσεις ανάπτυξης των εργασιών μας «γύρισαν» την τελευταία τριετία τα καθαρά αποτελέσματα της εταιρείας στην κερδοφορία, πράγμα το οποίο θα διατηρήσουμε και στο μέλλον.
Πυλώνας ανάπτυξης οι διεθνείς συμφωνίες
σ. σ.: Η εξωστρέφεια αποτελεί για την IFCO Systems πεδίο ανάπτυξης;
Θ. Σ.: Βεβαίως. Αρκεί να σας πω ότι από την εξωστρεφή δραστηριότητά μας εξασφαλίζουμε σημαντικό μέρος του τζίρου μας. Μάλιστα, φέτος εκτιμούμε ότι το 20%-25% των εσόδων μας θα προέλθει από διεθνείς συμφωνίες. Θέλω, ωστόσο, να διευκρινίσω ότι η εξωστρέφειά μας πηγάζει από την υποστήριξή μας σε πελάτες, κυρίως παραγωγούς, να κλείνουν διεθνείς συμφωνίες με ισχυρά δίκτυα πωλήσεων του εξωτερικού, με τα οποία συνεργάζεται η μητρική μας στη Γερμανία. Ως IFCO Systems για κάθε ανάλογη συμφωνία αναλαμβάνουμε τη συσκευασία των προϊόντων, με αποτέλεσμα να αναπτύσσουμε έμμεσα τις εργασίες μας και στο εξωτερικό. Αυτός είναι, εξάλλου, ο τρόπος μέσω του οποίου την τελευταία τριετία καταφέραμε να τριπλασιάσουμε την εξωστρεφή μας δραστηριότητα. Αναμφίβολα στη σχετική πορεία μας συμβάλει η θετική εξέλιξη που ακολουθούν γενικότερα οι εξαγωγές του πρωτογενούς τομέα της οικονομίας μας.
Επένδυση σε νέο HUB στη Β. Ελλάδα
σ. σ.: Επενδύσεις προβλέπουν τα πλάνα σας;
Θ. Σ.: Σήμερα η IFCO Systems καλύπτει το πελατειακό της κοινό από το κέντρο επεξεργασίας, συσκευασίας και διακίνησης προϊόντων στον Ασπρόπυργο. Στα σχέδιά μας είναι, όμως, η ίδρυση και ενός HUB στη Βόρειο Ελλάδα για την κάλυψη των αναγκών μας στα Βαλκάνια. Πρόκειται για μια επένδυση της τάξης του 0,5 εκατ. ευρώ για την ενοικίαση και τον εξοπλισμό του χώρου, η οποία, εφόσον υλοποιηθεί, θα καλύψει τις οποίες νέες ανάγκες προκύπτουν από το άνοιγμα του ομίλου στις αγορές της Σερβίας, της ΠΓΔΜ, της Αλβανίας και της Κύπρου, αγορές των οποίων την υψηλή εποπτεία και διαχείριση έχει η Ελλάδα. Ήδη αρχίσαμε να δραστηριοποιούμαστε στα Σκόπια με τοπικές συνεταιριστικές μονάδες, με σημαντική εμπορική δραστηριότητα σε σχεδόν όλες τις σκανδιναβικές χώρες, κυρίως τη Σουηδία και τη Φιλανδία. Επόμενοι στόχοι μας είναι η Κύπρος και η Σερβία. Ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την Κύπρο, αφορμή για την έρευνα αγοράς που κάνουμε, ήταν η επέκταση των ελληνικών αλυσίδων λιανεμπορίου στην μεγαλόνησο, όπως της Σκλαβενίτης, μετά την ολοκλήρωση της εξαγοράς της Μαρινόπουλος, αλλά και το αναπτυξιακό πλάνο των σούπερ μάρκετ My Market.
σ. σ.: Πόσους εργαζόμενους απασχολεί η IFCO;
Θ. Σ.: Στο διοικητικό μας κέντρο υπάρχει μια ομάδα 9-10 ατόμων που στελεχώνουν τα τμήματα πωλήσεων, operations και customer care & after sales. Ταυτόχρονα διατηρούμε 30-35 θέσεις εργασίας στον Ασπρόπυργο. Στο βαθμό που λειτουργήσει η μονάδα της Βορείου Ελλάδας, θα προστεθούν στο ανθρώπινο δυναμικό μας ακόμη δύο ή τρεις εργαζόμενοι.
«Πράσινες» δραστηριότητες
σ. σ.: Πόσο φιλικές με το περιβάλλον είναι οι δραστηριότητες της εταιρείας σας;
Θ. Σ.: Η IFCO Systems, η οποία ανήκει στο πολυεθνικό όμιλο Brambles, είναι παγκοσμίως πρωτοπόρος και κυρίαρχος πάροχος υπηρεσιών συσκευασίας φρέσκων προϊόντων, καθώς και διανομής και διακίνησης ανάλογων αγαθών. Για τις συσκευασίες, λοιπόν, χρησιμοποιεί επαναχρησιμοποιήσιμα αναδιπλούμενα κιβώτια από πολυπροπυλένιο ειδικού τύπου. Έτσι, χάρη στις οικονομικές και φιλικές προς το περιβάλλον λύσεις, είμαστε, θα ‘λεγα, μια «πράσινη» εταιρεία, η οποία μάλιστα θέτει τα παγκόσμια πρότυπα στην αγορά, λόγω του γεωγραφικά εκτεταμένου δικτύου, το οποίο λειτουργεί σε περισσότερες από 47 χώρες στον κόσμο.
Περαιτέρω ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια
σ. σ.: Ποιες είναι οι προβλέψεις για τον κλάδο σας;
Θ. Σ.: Πρέπει να σας διευκρινίσω ότι στην Ελλάδα ουσιαστικά αναπτύσσονται τρεις παίκτες ως θυγατρικές ξένων ομίλων. Εμείς ως IFCO Systems ελέγχουμε το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, το οποίο εκτιμώ ότι είναι περίπου 60%. Ένα από τα προβλήματά μας είναι η άσκηση αθέμιτου ανταγωνισμού από μικρότερες εταιρείες, οι οποίες, μη εφαρμόζοντας τις αυστηρές προδιαγραφές ποιότητας, υγιεινής και ασφάλειας που ακολουθούν οι πολυεθνικοί όμιλοι, ασκούν αθέμιτες πρακτικές. Ανεξάρτητα, πάντως, από αυτά τα προβλήματα θεωρώ πως ο κλάδος μας θα αναπτυχθεί περαιτέρω τα επόμενα χρόνια, κυρίως λόγω του ότι αυξάνεται η ζήτηση για φρέσκα προϊόντα, αλλά και της τάσης συμμόρφωσης της τοπικής λιανεμπορικής αγοράς σε όλο και μεγαλύτερο βαθμό με διεθνή πρότυπα υγιεινής και ασφάλειας. Βέβαια, τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των λύσεών μας είναι το ισχυρότερο εργαλείο για την εδραίωση και την ανάπτυξη των εφαρμογών μας στον πρωτογενή τομέα και κυρίως στους λιανέμπορους.
σ. σ.: Δηλαδή, η κρίση δεν σας επηρέασε;
Θ. Σ.: Μας επηρέασε μόνο σε ό,τι αφορά τις επισφάλειες. Τα προβλήματα ρευστότητας που αντιμετώπισε η αγορά, μας υποχρέωσαν να γίνουμε πιο απαιτητικοί στις συνεργασίες μας, με αποτέλεσμα να τις διακόψουμε με ορισμένους πελάτες, ώστε να περιορίσουμε τις επισφάλειες. Πλέον η αγορά εξομαλύνθηκε. Κινείται μόνο με μετρητά ή πιστώσεις ολίγων ημερών, οπότε το πρόβλημα θεωρούμε ότι έχει σαφώς περιοριστεί.
σ. σ.: Πρόσβαση στις αγορές χρήματος έχετε;
Θ. Σ.: Ποτέ ως IFCO Systems δεν αντιμετωπίσαμε ανάλογα προβλήματα. Όλες οι επενδύσεις μας υλοποιήθηκαν με ίδια κεφάλαια, έτσι ώστε δεν χρειάστηκε να απευθυνθούμε στις ελληνικές τράπεζες. Εξάλλου, πρέπει να σημειώσω ότι η πολιτική της μητρικής μας εταιρείας είναι να μην εντάσσεται σε προγράμματα επιδοτήσεων.
Πεδίο δράσης για λίγους
σ. σ.: Είναι εύκολη η είσοδος ενός νέου επενδυτή στην αγορά σας;
Θ. Σ.: Μάλλον όχι, αν λάβει κάνεις υπόψη του ότι για να αναπτυχθεί μία εταιρεία σαν την IFCO Systems, πρέπει πρώτα να επενδύσει στις προδιαγραφές των συσκευασιών. Να δημιουργήσει, δηλαδή, τις δικές της μήτρες για την αναπαραγωγή των συσκευασιών, κάτι το οποίο απαιτεί πολύ υψηλά κεφάλαια, δεδομένου ότι για να καταστεί ανταγωνιστική, θα υποχρεωθεί να οργανώσει ένα ευρύ κωδικολόγιο, το κόστος του οποίου πολύ δύσκολα θα αποσβεστεί μεσοπρόθεσμα. Θεωρώ λοιπόν πως, αν μιλάμε για Έλληνα επενδυτή, τα εμπόδια της εισόδου του στον κλάδο μας είναι πολλά, καθώς πρέπει να ληφθεί υπόψιν συν τοις άλλοις η αναγκαία εμπειρία και τεχνογνωσία που οφείλει να έχει.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η στρατηγική της εταιρείας μας παγκοσμίως είναι έτσι δομημένη, ώστε η ενδεχόμενη είσοδος νέων ανταγωνιστών στον τομέα του fresh products distribution packaging να μην μας ανησυχεί. Αντίθετα, μας ενισχύει στους τομείς του νεωτερισμού και του σχεδιασμού νέων εφαρμογών και λύσεων.