Ενίσχυση των πωλήσεων κρέατος και κρεατοσκευασμάτων μέσω των σούπερ μάρκετ, εις βάρος των συνοικιακών κρεοπωλείων, δείχνει πρόσφατη εξειδικευμένη καταναλωτική έρευνα. Παρά το γεγονός ότι τα κρεοπωλεία παραμένουν μακράν πιο σημαντικά για τον καταναλωτή σε ό,τι αφορά την προμήθεια κρέατος, αργά αλλά σταθερά τα σούπερ μάρκετ κερδίζουν σε αυτή τη «μάχη», που εξελίσσεται κυρίως την τελευταία δεκαετία.

Σε αυτό το χρονικό διάστημα οι εταιρείες σούπερ μάρκετ προσέθεσαν σε πολλά καταστήματά τους εξειδικευμένα τμήματα κρεοπωλείου, με υπαλλήλους επαγγελματίες κρεοπώλες, διαθέτοντας χύμα ή τυποποιημένο κρέας και κρεατοσκευάσματα, με μία λογική ανάλογη του κλασικού κρεοπωλείου. Τα παραπάνω συμπεράσματα προκύπτουν από πανελλαδική έρευνα της εταιρείας δημοσκοπήσεων και ερευνών Interview, κατόπιν ανάθεσης από τη Scientific Consultants Group, σε δείγμα 505 καταναλωτών. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε μεταξύ 25 και 29 Οκτωβρίου και παρουσιάστηκε πρόσφατα σε έκθεση για το κρέας στην Αττική. Τα ευρήματά της εφάπτονται σε αρκετά σημεία με αντίστοιχα πορίσματα άλλων σχετικών ερευνών, τις οποίες πραγματοποίησε η Interview το 2007 και το 2005.

Ειδικότερα, οι καταναλωτές απάντησαν σε ποσοστό 80% πως προμηθεύονται κρεατικά από το κρεοπωλείο της γειτονιάς τους και μόλις κατά το 20% πως ικανοποιούν τις σχετικές ανάγκες τους από το σούπερ μάρκετ. Μάλιστα, η έρευνα του 2005 είχε δείξει ότι όταν ο καταναλωτής ήθελε να αγοράσει κρέας για κάποια ιδιαίτερη περίσταση (πχ γιορτή στο σπίτι, προετοιμασία γεύματος για φίλους) προτιμούσε το κρεοπωλείο της γειτονιάς σε ποσοστό 89,2%, έναντι μόλις ενός 7,7%, που απευθυνόταν στα σούπερ μάρκετ. Η μετατόπιση των πωλήσεων από τα παραδοσιακά κρεοπωλεία στα σούπερ μάρκετ και γενικότερα στις υπεραγορές κρέατος προκύπτει και από το γεγονός πως στη φετινή έρευνα εξετάζονται ορισμένα ζητήματα, που άπτονται των τελευταίων εξελίξεων στον κλάδο.

Έτσι, στο ερώτημα εάν οι καταναλωτές αγοράζουν κρέας από εξειδικευμένες υπεραγορές, κατά το 21% απάντησαν θετικά και το 79% αρνητικά. Οι υπεραγορές κρέατος αναπτύχθηκαν τα τελευταία χρόνια και συναντώνται κυρίως στα μεγαλύτερα αστικά κέντρα, καθώς στις μικρότερες πόλεις η προσωπική σχέση του μικρού επιχειρηματία κρεοπώλη με τους πελάτες παραμένει ισχυρή. Αυτή η σχέση, όπως προκύπτει από τα ερευνητικά δεδομένα, παραμένει ισχυρή στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, αλλά έχει αδυνατίσει σε σχέση με το παρελθόν, καθώς τα κρεοπωλεία των σούπερ μάρκετ έχουν αποσπάσει ένα μερίδιο πωλήσεων.

Χαμηλή εμπιστοσύνη
Λίγη εμπιστοσύνη φαίνεται ότι έχει ο καταναλωτής για το πωλούμενο κρέας σε δισκάκια, κυρίως από τις βιτρίνες των σούπερ μάρκετ, καθώς κατά το 71,8% απάντησαν ότι δεν το αγοράζουν ποτέ, ενώ κατά το 25,5% δήλωσαν πως το προμηθεύονται σπάνια. Μόλις το 2,7% των ερωτώμενων δήλωσαν τη συχνή ή την αρκετά συχνή προτίμησή τους γι’ αυτό. Ανάλογα απορριπτικός ήταν για τα έτοιμα ψημένα γεύματα κρέατος, που διαθέτουν κατά κανόνα τα μεγάλα σούπερ μάρκετ (κοτόπουλο, λουκάνικα, μπιφτέκια κά).

Κατά το 86% οι ερωτώμενοι δήλωσαν πως δεν θα αγόραζαν τέτοια προϊόντα καν από το παραδοσιακό κρεοπωλείο. Επίσης, κατά το 56,3% δήλωσαν ότι δεν καταναλώνουν ποτέ έτοιμα κρεατοσκευάσματα. Σε ό,τι αφορά την καταναλωτική δαπάνη για αγορές προϊόντων κρέατος, η οποία επηρεάζεται δυσμενώς από τη ύφεση, οι καταναλωτές απάντησαν σε ποσοστό 53% πως την έχουν περιορίσει την τελευταία διετία. Βασικό κριτήριο των καταναλωτών στις αγορές τους είναι η ποιότητα, (79,1% έναντι αντίστοιχου ποσοστού 93,1% το 2007), ενώ η τιμή καθορίζει την απόφαση αγοράς σε ποσοστό 16,4%, έναντι μόλις 2% το 2007, μεταβολή ενδεικτική των επιπτώσεων της συρρίκνωσης του καταναλωτικού εισοδήματος.