Η επιτυχία ενός brand καταγράφεται στις πωλήσεις του αλλά και στη διάρκεια της προτίμησης που δείχνουν οι καταναλωτές προς αυτό στον χρόνο. Γι’ αυτό και στη συγκεκριμένη έρευνα της SymphonyIRI, που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του σελφ σέρβις, παρουσιάζονται τα 50 πρώτα brands της ελληνικής αγοράς για το 2010, σύμφωνα με τις πωλήσεις που πραγματοποίησαν μέσω των σούπερ μάρκετ. Οι γνωστές αυτές μάρκες αποτελούν την «ομπρέλα» κάτω από την οποία υπάγονται σημαντικά καινοτόμα προϊόντα, νέα λανσαρίσματα και καταξιωμένοι κωδικοί, που αντιστέκονται στην κρίση.
Ποιες είναι οι μάρκες που επιβραβεύονται μέσω των πωλήσεών τους και της ενίσχυσης της αξίας τους; Η απάντηση είναι μία: είναι αυτές που έχουν καταφέρει να χτίσουν σχέσεις εμπιστοσύνης με τους καταναλωτές, ικανές να αντιπαρέλθουν τα προβλήματα που δημιουργεί η οικονομική κρίση και η συνολική μείωση του μεγέθους του καλαθιού αγορών.
Το 2010 ήταν το έτος κατά το οποίο το τοπίο της επιχειρηματικής δραστηριότητας στη χώρα μας άλλαξε δραματικά. Οι αλλαγές στους οικονομικούς δείκτες δεν άφησαν ανεπηρέαστη την αγοραστική συμπεριφορά. Οι καταναλωτές είναι πλέον πιο επιλεκτικοί στις αγορές τους, θέλουν να είναι όσο το δυνατόν πιο ενημερωμένοι, αναζητούν τις ευκαιρίες και τα εναλλακτικά κανάλια αγορών. Οι μάρκες που προσαρμόζονται στις νέες συνήθειες και απαιτήσεις, με προσήλωση στην ποιότητα και με συνέπεια σε αυτό που υπόσχονται, έχουν τις μεγαλύτερες πιθανότητες να κατακτήσουν μια θέση στη λίστα των σημαντικότερων brands.
Top 50 brands 2010* |
|||||
Α/Α | Brand | Κατηγορία | Πωλήσεις 2010 (σε εκατ ευρώ) | Διαφορά 2010/2009 (σε εκατ. ευρώ) |
Μεταβολή, % |
1 | Coca-Cola | Αναψυκτικά | 110,0 | -4,0 | -3,5 |
2 | Nescafe instant | Στιγμιαίος καφές | 86,0 | -6,23 | -6,7 |
3 | ΝΟΥΝΟΥ | Λευκό γάλα** | 82,5 | -3,2 | -3,9 |
4 | Pampers | Πάνες μωρών | 72,1 | -3,2 | -4,2 |
5 | Amita | Χυμός | 63,9 | -5,3 | -7,7 |
6 | Mimikos | Φρέσκο κοτόπουλο | 55,0 | 4,7 | 9,3 |
7 | Ariel | Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων | 52,8 | -4,1 | -7,2 |
8 | Όλυμπος | Λευκό γάλα** | 51,3 | 4,3 | 9,1 |
9 | Δέλτα | Λευκό γάλα** | 47,0 | -5,0 | -9,6 |
10 | Μπάρμπα Στάθης | Κατεψυγμένα λαχανικά | 46,2 | -0,7 | -1,5 |
11 | Skip | Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων | 43,6 | -5,0 | -10,3 |
12 | Total | Γιαούρτι | 43,7 | 0,3 | 0,7 |
13 | Amstel | Μπίρες | 41,5 | 2,5 | 6,4 |
14 | Άλτις | Ελαιόλαδα | 36,6 | 0,6 | 1,7 |
15 | Johnnie Walker | Ουίσκι | 34,4 | -1,70 | -4,7 |
16 | Karamolegos | Ψωμί για τοστ | 33,3 | -1,4 | -4,0 |
17 | Rio Mare | Κονσέρβες ψαριού | 30,8 | -1,7 | -5,2 |
18 | Παπαγάλος Λουμίδης | Καφές | 29,9 | -1,90 | -6,0 |
19 | Fitness | Δημητριακά πρωινού | 29,3 | 2,7 | 10,2 |
20 | Tena | Πάνες ηλικιωμένων | 28,1 | 0,5 | 1,8 |
21 | Misko | Ζυμαρικά | 27,0 | -1,64 | -5,7 |
22 | Heineken | Μπίρες | 26,9 | 0,2 | 0,7 |
23 | Βιτάμ | Μαργαρίνες | 26,6 | 2,0 | 8,1 |
24 | Always | Σερβιέτες | 26,1 | -2,30 | -8,1 |
25 | Κατσέλης | Ψωμί για τοστ | 25,5 | -3,6 | -12,4 |
26 | Klinex | Χλώρια | 24,5 | -0,3 | -1,2 |
27 | Becel | Μαργαρίνες | 23,7 | -0,1 | -0,4 |
28 | Everyday | Σερβιέτες | 23,2 | 0,70 | 3,1 |
29 | Υφαντής | Αλλαντικά συσκευασμένα*** | 23,2 | 1,00 | 4,5 |
30 | Pummaro | Προϊόντα τομάτας | 22,9 | 0,40 | 1,8 |
31 | Softex | Χαρτί υγείας | 21,8 | -2,5 | -10,3 |
32 | ΙΟΝ | Σοκολάτες | 21,5 | 1,34 | 6,7 |
33 | Ήπειρος | Συσκευασμένα τυριά | 21,3 | 1,1 | 5,4 |
34 | MΕΒΓΑΛ (High Climber) | Λευκό γάλα** | 20,9 | 3,0 | 16,8 |
35 | Όλυμπος | Γιαούρτι | 20,5 | 2,3 | 12,6 |
36 | Colgate (High Climber) | Οδοντόκρεμες | 19,4 | 2,8 | 16,9 |
37 | Finish | Άλατα πλυντηρίου πιάτων**** | 19,4 | -1,6 | -7,6 |
38 | Libero | Πάνες μωρών | 19,3 | 3,60 | 6,3 |
39 | Soupline | Μαλακτικά ρούχων | 19,2 | -0,7 | -3,5 |
40 | Jacobs | Καφές | 18,5 | 1,36 | 7,9 |
41 | Dixan | Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων | 18,2 | -0,2 | -1,1 |
42 | Mmmilk | Λευκό γάλα** | 18,1 | -0,1 | -0,5 |
43 | Fanta | Αναψυκτικά | 18,1 | -2,1 | -10,4 |
44 | Lay’s (High Climber) | Πατατάκια | 17,9 | 3,2 | 21,8 |
45 | Activia | Γιαούρτι | 17,9 | -0,7 | -3,8 |
46 | Advance | Γιαούρτι | 17,3 | 1,4 | 8,8 |
47 | Azax | Καθαριστικά γενικής χρήσης | 17,1 | 0,3 | 1,8 |
48 | MΕΒΓΑΛ | Συσκευασμένα τυριά | 17,0 | 1,0 | 6,3 |
49 | Χρυσή Ζύμη | Κατεψυγμένες ζύμες | 16,5 | 0,50 | 2,5 |
50 | Κρις Κρις (High Climber) | Ψωμί για τοστ | 16,5 | 3,6 | 27,9 |
* Σύνολο Ελλάδας (ηπειρωτική Ελλάδα και Κρήτη), υπέρ μάρκετ & σούπερ μάρκετ. Δεν περιλαμβάνονται brands μεταβλητού βάρους. ** Fresh, uht, evaporated. *** Αφορά σε προιόντα σταθερού βάρους. **** Περιλαμβάνει και αρωματικά προϊόντα, εκθαμβωτικά κλπ. |
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ
Τα στοιχεία προέρχονται από την έρευνα Infoscan της SymphonyIRI. Το Infoscan παρακολουθεί τις πωλήσεις στο σύνολο της ηπειρωτικής Ελλάδος και της Κρήτης, σε 2.520 καταστήματα σούπερ μάρκετ και υπέρ μάρκετ. Τα στοιχεία προέρχονται από τα εβδομαδιαία μηχανογραφημένα στοιχεία πωλήσεων καταστήματος, σε επίπεδο barcode.
Η συγκεκριμένη έρευνα των Top 50 brands έγινε σε δείγμα 1.390 καταστημάτων μεγάλων και μικρών αλυσίδων σούπερ μάρκετ και υπέρ μάρκετ, καθώς και ανεξάρτητων σούπερ μάρκετ (64 banners). Πραγματοποιήθηκε επιλογή ανάμεσα σε περίπου 150 κύριες προϊοντικές κατηγορίες, με συνολικό τζίρο περίπου 7 δισ. ευρώ.
Η μεταβολή των πωλήσεων
Στην κορυφή των πωλήσεων προϊόντων ευρείας κατανάλωσης μέσω των σούπερ μάρκετ βρίσκεται η Coca-Cola, με πωλήσεις 110 εκατ. ευρώ (σε ηπειρωτική Ελλάδα και Κρήτη).
Ένα πολύ ενδιαφέρον στοιχείο του πίνακα της SymphonyIRI με τα 50 πρώτα σε πωλήσεις brands είναι ότι μόνο τα μισά -25- είχαν το 2010 αύξηση πωλήσεων σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Η αύξηση αυτή κυμαινόταν από 0,7% (γιαούρτι Total, πωλήσεις 43,7 εκατ. ευρώ και αύξηση πωλήσεων κατά 0,7%) έως 27,9% (ψωμί για τοστ Κρις Κρις, πωλήσεις 16,5 εκατ. ευρώ και αύξηση πωλήσεων κατά 3,6%). Το brand Κρις Κρις είναι, μάλιστα, μεταξύ των brand που ανέβηκαν σε υψηλότερη θέση στην κατάταξη σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο (βρίσκεται στο Νο 50 της λίστας). Τα υπόλοιπα brands που ανήκουν στους higher climbers είναι, με σειρά… εμφάνισης στη λίστα των 50, το λευκό γάλα Μεβγάλ (Νο 34), η οδοντόκρεμα Colgate (Νο 36) και τα πατατάκια Lay’s (Νο 44).
Αξίζει να σημειωθεί -είναι άλλωστε σημείο των καιρών- ότι τα μισά από τα 50 top brands που απευθύνονται στο καταναλωτικό κοινό της ελληνικής αγοράς, σημείωσαν το 2010 πτώση πωλήσεων που κυμάνθηκε από 0,4% έως 12,4%.
Η καινοτομία
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η πλειονότητα των brands που παρουσιάζονται στη λίστα με τα top 50 χαρακτηρίζονται από το λανσάρισμα νέων, καινοτόμων κωδικών. Ιδιαίτερα στα brands Pampers και Skip συμπεριλαμβάνονται οι πωλήσεις και των κωδικών που βραβεύτηκαν στο πλαίσιο του θεσμού Product of the year 2010, βάσει του οποίου οι καταναλωτές επιβραβεύουν την καινοτομία (Pampers New Baby και Skip, Το Πανίσχυρο Μικρό).
Η διαφήμιση
Αξίζει να σημειωθεί πως οι περισσότερες μάρκες προϊόντων που βρίσκονται στη λίστα των top 50 τη χρονιά που πέρασε είχαν σημαντική διαφημιστική παρουσία –τις βρίσκουμε συνήθως στην πρώτη θέση της κατάταξης βάσει διαφημιστικής δαπάνης στο σύνολο των μέσων επικοινωνίας.
Στο πρόσφατο συνέδριο του Συνδέσμου Διαφημιζόμενων Ελλάδος, τονίσθηκε πως σήμερα υπάρχει σαφής ανάγκη για ανάκτηση της εμπιστοσύνης μεταξύ brands και καταναλωτών και ο ρόλος της διαφήμισης σε αυτήν την προσπάθεια είναι συγκεκριμένος, καθ’ ότι η επικοινωνία είναι αυτή που μετατρέπει τα προϊόντα σε brands.
New products pacesetters
Σε αυτήν την προσπάθεια είναι σημαντικό να έχουμε υπόψη μας πως κομβικό σημείο για την ενδυνάμωση της σχέσης με τα brands είναι η παραγωγή αλλά και η υποστήριξη νέων ιδεών. Είναι γνωστό πως τo λανσάρισμα νέων προϊόντων αποτελεί σημαντικό παράγοντα επιτυχίας ενός brand. Η σταθερή, δε, προσήλωσή του στην έρευνα και στην παραγωγή καινοτόμων προϊόντων που εξυπηρετούν καταναλωτικές ανάγκες, ενισχύει τις προοπτικές διατήρησης της αξίας του στον χρόνο.
Τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με τη SymphonyIRI (Times & Trends, 2011), η παρουσίαση καινοτόμων προϊόντων στην κατηγορία των τροφίμων και ποτών έχει επιβραδυνθεί, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης και της αγοραστικής συμπεριφοράς, η οποία έχει γίνει πιο συντηρητική.
Από την άλλη πλευρά, στα non food προϊόντα η ανάπτυξη της τεχνολογίας έχει οδηγήσει σε αύξηση του ρυθμού λανσαρίσματος νέων καινοτόμων κωδικών. Η συνηθέστερα ακολουθούμενη πρακτική είναι η επέκταση της γκάμας των κωδικών σε μια ήδη υπάρχουσα σειρά προϊόντων, παρά το γεγονός ότι ένα εντελώς νέο προϊόν φέρνει αποδεδειγμένα μεγαλύτερα έσοδα.
Σε ό,τι αφορά το λανσάρισμα προϊόντων στην κατηγορία των τροφίμων και ποτών, η καινοτομία εστιάζει στην εξυπηρέτηση των διατροφικών συνηθειών στο σπίτι. Στα non food, η καινοτομία που στηρίζεται σε τεχνολογικά επιτεύγματα στοχεύει στο να έχει ο καταναλωτής καλύτερα και ταχύτερα αποτελέσματα στην καθημερινή χρήση των προϊόντων.
Όπως δείχνουν οι μελέτες της SymphonyIRI, που αφορούν στις διεθνείς τάσεις της αγοράς προϊόντων ευρείας κατανάλωσης, τα νέα προϊόντα που πραγματοποιούν τις μεγαλύτερες πωλήσεις, είναι αυτά που καλύπτουν τη γενικότερη απαίτηση των καταναλωτών για ασφάλεια και υγεία.