Θα στηρίξουν και θα αποθηκεύσουν τα εμπορεύματά σας, θα συμβάλουν στην προβολή τους προς τον πελάτη και θα αργήσουν να σας αποχωριστούν. Τα ράφια ενός καταστήματος είναι μία από τις επενδύσεις στην οποία πρέπει να δώσετε μεγάλη βάση.
Θα στηρίξουν και θα αποθηκεύσουν τα εμπορεύματά σας, θα συμβάλουν στην προβολή τους προς τον πελάτη και θα αργήσουν να σας αποχωριστούν. Τα ράφια ενός καταστήματος είναι μία από τις επενδύσεις στην οποία πρέπει να δώσετε μεγάλη βάση.
Τα ράφια μοιάζουν με το «ρούχο» ενός καταστήματος, πρέπει να το ντύσουν ώστε να φαίνεται όμορφο, αλλά συγχρόνως δεν πρέπει να θυσιάσουν την πρακτική εις βάρος της φινέτσας. Αυτός είναι και ο λόγος που όλοι οι κατασκευαστές ραφιών θεωρούν δεδομένο ότι δεν υπάρχουν έτοιμα «κοστούμια», αλλά λύσεις που «ράβονται» στα μέτρα του πελάτη και πάντα κάτω από το «αυστηρό» μάτι του έμπειρου σχεδιαστή.
«Υπάρχει μια σημαντική διαφοροποίηση ανάμεσα σε μίνι μάρκετ και καταστήματα ψιλικών», τονίζει ο κ. Ηλίας Βασιλείου, project manager στον τομέα Εξοπλισμών Καταστημάτων της εταιρείας ΒΟΓΙΑΤΖΟΓΛΟΥ SYSTEMS, και συμπληρώνει ότι «ο επιχειρηματίας του καταστήματος ψιλικών θα απευθυνθεί συνήθως στο διπλανό του μαραγκό ή το σιδερά για να παραγγείλει τους δοκούς στήριξης και τα ράφια και στη συνέχεια θα τα τοποθετήσει μόνος του. Σκοπός του είναι η μείωση του κόστους κατασκευής στο ελάχιστο, ώστε να επενδύσει τα περισσότερα χρήματά του σε εμπόρευμα. Βέβαια αυτός ο στόχος δεν επιτυγχάνεται πάντα, καθώς οι μη τυποποιημένες λύσεις πολύ συχνά κοστίζουν τελικά περισσότερο από τα τυποποιημένα προϊόντα που προσφέρει μια βιομηχανική παραγωγή, ενώ επιπλέον δεν έχουν την ίδια αντοχή και αισθητική. Αντιθέτως ο επιχειρηματίας ενός μίνι μάρκετ είναι τις περισσότερες φορές αναγκασμένος να καταφύγει σε έναν ειδικό κατασκευαστή, όπως είναι η εταιρεία μας, ο οποίος εκτός από τεχνογνωσία τού προσφέρει ποιοτικό προϊόν αλλά και προτάσεις για την καλύτερη διαμόρφωση του χώρου του».
Στην ποιότητα και κυρίως την εμπειρία εστιάζει και ο κ. Νώντας Κάραλης, διευθυντής πωλήσεων της εταιρείας SPIDER, ο οποίος θεωρεί ότι το πελατολόγιο μιας εταιρείας είναι ο καλύτερος τρόπος προβολής της. «Περισσότερο από το 50% των εγκαταστάσεων σε μικρά καταστήματα έχουν γίνει από την εταιρεία μας, γεγονός που οφείλεται στην ποιότητα των λύσεων που προσφέρουμε αλλά και στην ολοκληρωμένη υπηρεσία. Ο πελάτης είναι για μας σημαντικός ακόμα και μετά την ολοκλήρωση της εγκατάστασης, έστω και αν το πρόβλημά του συνεπάγεται την αλλαγή μόνο ενός ραφιού».
Ωστόσο, όταν ζητήσαμε από τον κ. Κάραλη να δώσει μερικές συμβουλές προς τους επιχειρηματίες κυρίως όσον αφορά κάποια σημεία που πρέπει να προσέξουν στο στάδιο του σχεδιασμού, μας είπε ότι «το κάθε κατάστημα έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες και επομένως δεν υπάρχουν γενικές συμβουλές».
Λιγότερο φειδωλός φάνηκε ο κ. Χρήστος Γεωργακίδης, υπεύθυνος πωλήσεων της εταιρείας TECHNOSOL, ο οποίος θεωρεί πολύ σημαντική τη μελέτη της τοιχοποιίας του καταστήματος, καθώς θα δεχτεί το βάρος των ραφιών και των προϊόντων. Σύμφωνα με τον ίδιο, ένας σαθρός τοίχος είναι ακατάλληλος για οποιαδήποτε εγκατάσταση, ενώ το τούβλο αποτελεί σταθερό υλικό. Αντιθέτως ο κ. Βασιλείου της ΒΟΓΙΑΤΖΟΓΛΟΥ SYSTEMS εντάσσει και το τούβλο στην κατηγορία των «όχι και τόσο σταθερών υλικών» και προτείνει ράφια αυτοστηριζόμενα, τα οποία έχουν και το πλεονέκτημα να μετακινούνται όταν ο καταστηματάρχης θέλει να διαμορφώσει ή να βάψει το χώρο.
Άλλες χρήσιμες συμβουλές
Είναι δεδομένο ότι τα ράφια που θα χρησιμοποιηθούν για πώληση εμπορευμάτων δεν μπορεί να είναι ψηλότερα από 180 εκατοστά. Ωστόσο σε μεγαλύτερα ύψη ο καταστηματάρχης έχει τη δυνατότητα να τοποθετήσει ράφια τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για αποθήκευση εμπορευμάτων.
Η τοιχοποιία εκτός της σταθερότητας των ραφιών παίζει σημαντικό ρόλο και στην τοποθέτησή τους. Ένας στραβός τοίχος χρειάζεται ειδική κατασκευή, ώστε τα ράφια να μην αφήνουν στην πλάτη κενά, από τα οποία μπορεί να πέφτουν προϊόντα. Αν αυτό είναι αναπόφευκτο, τότε είναι προτιμότερο να αφήσετε το κάτω μέρος των ραφιών χωρίς μετόπη, ώστε να είναι εύκολη η πρόσβαση κάτω από τα ράφια, διευκολύνοντας έτσι και τον καθαρισμό του πατώματος.
Εάν το κατάστημα εμπορεύεται και ψωμί, τα ράφια που θα χρησιμοποιηθούν για την τοποθέτησή του θα πρέπει σύμφωνα με τους κανονισμούς της υγειονομίας να είναι ξύλινα και να διαθέτουν σήτα.
Όσον αφορά το σχεδιασμό και το ταίριασμα των ραφιών με τους χώρους του καταστήματος, ο καταστηματάρχης δεν χρειάζεται να ανησυχεί, καθώς όλες οι εταιρείες εκτός των τυποποιημένων και οικονομικότερων λύσεων αναλαμβάνουν και ειδικές κατασκευές με διαφορετικούς χρωματισμούς, μετόπες σε πολλά σχέδια και ράφια για τα «δύσκολα» σημεία του καταστήματος.
Τι θα σας κοστίσει
Σε αυτό το θέμα οι περισσότεροι τήρησαν σιγήν ιχθύος, πλην της TECHNOSOL, η οποία μας έδωσε κάποιες ενδεικτικές τιμές για ένα κατάστημα 20 τ.μ. Δεδομένου ότι η συγκεκριμένη εταιρεία προσφέρει λύσεις κλιμακούμενου κόστους, μία φθηνή λύση μπορεί να ξεκινήσει από τα 1.320 ευρώ και να φτάσει στα 2.200 ευρώ, χωρίς κατασκευή ταμείου. Αν προστεθεί και η κατασκευή ταμείου, η οποία συνηθίζεται στα μίνι μάρκετ και όχι στα ψιλικά, στα οποία είναι προτιμότερος ο πάγκος, τα παραπάνω ποσά αυξάνονται κατά περίπου 440 ευρώ.
Σύμφωνα με τον κ. Βασιλείου της ΒΟΓΙΑΤΖΟΓΛΟΥ SYSTEMS, «είναι δύσκολο ο καταστηματάρχης να εξοικονομήσει περισσότερο από το 20% του κόστους μιας εταιρείας αν αποφασίσει να κατασκευάσει τα ράφια μόνος του, ενώ συγχρόνως θα έχει επιβαρυνθεί με πολύ χρόνο και κόπο για τις παραγγελίες και την τοποθέτηση των ραφιών και θα είναι υπεύθυνος για οποιοδήποτε πρόβλημα παρουσιαστεί εκ των υστέρων, το οποίο μπορεί να σημαίνει επιπλέον έξοδα».