Σελίδα στην ιστορία του γυρίζει ακόμη μια φορά ο όμιλος Μαρινόπουλος, αναλαμβάνοντας αποκλειστικός μέτοχος της Καρφούρ Μαρινόπουλος στη χώρα μας και, ταυτόχρονα, master franchise των γαλλικών σημάτων στην Ελλάδα και τα Βαλκάνια.

Η απόφαση των Γάλλων να αποσυρθούν ως επενδυτές από τη δοκιμαζόμενη, λόγω της ύφεσης, ελληνική αγορά μετά από 20 χρόνια παρουσίας τους στη χώρα μας, αλλάζει πλήρως το σκηνικό στην ελληνική, πλέον, εταιρεία, ενώ αναταράξεις αναμένονται και στο οργανωμένο λιανεμπόριο, αφού η απόφαση του ομίλου Μαρινόπουλος να επενδύσει εκ νέου στον κλάδο δεν μπορεί παρά να σηματοδοτεί αλλαγές στη στρατηγική της εταιρείας. Οι αλλαγές αυτές θα αποσκοπούν να επαναφέρουν την Καρφούρ Μαρινόπουλος σε αναπτυξιακή τροχιά και να την καταστήσουν κερδοφόρα.

Λειτουργώντας ένα δίκτυο 807 καταστημάτων (41 υπέρ μάρκετ, 287 σούπερ μάρκετ, 479 convenience stores), η εταιρεία τα τελευταία χρόνια χάνει τζίρο, κυρίως λόγω της κρίσης, εμφανίζοντας στο πρώτο τρίμηνο του έτους πωλήσεις 521 εκατ. ευρώ, έναντι 625 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο τρίμηνο του 2011 και 676 εκατ. ευρώ το 2010!

Συνεπεία αυτών των εξελίξεων οι τελευταίες χρήσεις της εταιρείας έκλεισαν αρνητικά. Μάλιστα, στη χρήση του 2011 η εταιρεία εμφανίζει ιδιαιτέρως υψηλές ζημίες, όπως τουλάχιστον αναφέρουν πηγές του σελφ σέρβις. Η μείωση των πωλήσεων της Καρφούρ Μαρινόπουλος και τα αρνητικά εν συνόλω αποτελέσματά της ώθησαν, όπως φάνηκε, τους μετόχους της να αντιδράσουν.

Πολύμηνες διαπραγματεύσεις
Της συμφωνίας αποχώρησης των Γάλλων από το κοινό μετοχικό σχήμα προηγήθηκαν πολύμηνες διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο πλευρών, που εντάθηκαν φέτος την άνοιξη, όταν προ και μετά του Πάσχα πύκνωσαν οι επισκέψεις των Γάλλων στην Ελλάδα. Στην αγορά το θέμα συζητιόταν έντονα ήδη από πέρυσι τον Σεπτέμβριο, όταν οι δύο μέτοχοι αποφάσισαν να επαναφέρουν στο «τιμόνι» της εταιρείας τον κ. Jérôme Loubère, προκειμένου να αντικαταστήσει τον μόλις επί τετράμηνο CEO της εταιρείας, κ. Patrice Lespagnol.

Πολλοί στην αγορά τότε είχαν θεωρήσει πως οι δύο μέτοχοι αποφάσισαν να προχωρήσουν σε σημαντικές για το μέλλον της εταιρείας αποφάσεις.
Δεν διαψεύστηκαν, καθώς οκτώ μήνες μετά ανακοινώθηκε η πώληση στον όμιλο Μαρινόπουλος των μετοχών που κατείχε ο όμιλος Carrefour στην Καρφούρ Μαρινόπουλος…

Πρόκειται για τρανταχτή εξέλιξη, εφόσον συνέβη μετά από μια εικοσαετία παρουσίας του γαλλικού ομίλου στην Ελλάδα, την οποία άνοιξε άμεσα η ανάρρηση στην ηγεσία του γαλλικού ομίλου του κ. Georges Plassat, νέου διευθύνοντος συμβούλου του.

Ως γνωστόν η πρώτη μέριμνα του κ. Plassat είναι η εξυγίανση της εταιρείας παγκοσμίως. Για την ιστορία υπενθυμίζουμε ότι ο γαλλικός όμιλος εισήλθε στην Ελλάδα το 1992 με τα καταστήματα Continent, ενώ οι Έλληνες κι οι Γάλλοι «συγκατοίκησαν» ως μέτοχοι υπό την Καρφούρ Μαρινόπουλος από το 2000.


Τι λέει η νέα συμφωνία
Βάσει της πρόσφατης συμφωνίας που υπεγράφη για την Καρφούρ Μαρινόπουλος:
* Ο όμιλος Μαρινόπουλος καθίσταται μοναδικός μέτοχος της Καρφούρ Μαρινόπουλος, αγοράζοντας από τον όμιλο Carrefour τη συμμετοχή του στην κοινή εταιρεία, που ανερχόταν στο 50%. Οι δύο πλευρές δεν ανακοίνωσαν το τίμημα της εξαγοράς.
* Τα σήματα της Carrefour παραμένουν στην ελληνική αγορά. Ο όμιλος Μαρινόπουλος αναλαμβάνει master franchise του ομίλου Carrefour όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά συνολικά στην περιοχή των Βαλκανίων όπου έχουν αναπτυχθεί ή πρόκειται να αναπτυχθούν σήματα του γαλλικού ομίλου.
* Από την πώληση του 50% των μετοχών της Καρφούρ Μαρινόπουλος στον όμιλο Μαρινόπουλος οι Γάλλοι θα εγγράψουν επιβάρυνση, κυρίως όχι σε μετρητά, ύψους 220 εκατ. ευρώ. Αν και δεν διευκρινίζεται (και από τις δύο πλευρές) σε τι ακριβώς συνίσταται αυτή η επιβάρυνση, εικάζεται ότι αποτελεί την αρνητική υπεραξία που «γράφει» ο γαλλικός όμιλος από την πώληση των μετοχών του.
* Η Καρφούρ Μαρινόπουλος προχωρά άμεσα σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κατά το ποσό των
348 εκατ. ευρώ, στην οποία θα μετέχουν όλοι οι μέτοχοι της εταιρείας (μέλη της οικογένειας Μαρινόπουλου).

Σημειώνεται ότι στην ηγεσία της Carrefour Μαρινόπουλος παραμένει ο κ. Jérôme Loubère, ο οποίος πλαισιώνεται από νέο διοικητικό συμβούλιο, ενώ αλλαγές αναμένονται και στο στελεχιακό δυναμικό της εταιρείας.


Οι δύο ισολογισμοί*
Ποια ήταν, όμως, η διάρθρωση του ομίλου πριν οι δύο πλευρές καταλήξουν στην προαναφερόμενη συμφωνία; Στην Αλβανία λειτουργούσε η CMB Albania, στη Βουλγαρία η CMB Bulgaria EAD, στο Βελιγράδι η CMBV DOO Beograd και στα Σκόπια η CMB Balkans Skopjie DOOEL, των οποίων μέτοχος κατά 100% ήταν η CM Balkans BV.

Την εν λόγω εταιρεία ήλεγχαν κατά 40% η Καρφούρ Μαρινόπουλος και κατά το υπόλοιπο 60% η Marinopoulos Holding SARL. Σε ό,τι αφορά την Κύπρο, η τοπική θυγατρική εταιρεία ελέγχεται κατά το 95% από την Καρφούρ Μαρινόπουλος και κατά το 5% από την Ανδρέας Ανδρέου. Στην Ελλάδα, όπως ήδη έχουμε αναφέρει, οι μετοχές της Καρφούρ Μαρινόπουλος ήταν μοιρασμένες εξ ημισείας μεταξύ του γαλλικού και του ελληνικού ομίλου.

Σύμφωνα με πληροφορίες του σελφ σέρβις, μετά τις εγκρίσεις από τις αρμόδιες αρχές ανταγωνισμού της συμφωνίας αλλαγής της μετοχικής σύνθεσης στην Καρφούρ Μαρινόπουλος, η εταιρεία θα περιέλθει υπό τον πλήρη έλεγχο του ομίλου Μαρινόπουλος. Το πρώτο βήμα του σε ό,τι αφορά τη διάρθρωση του ομίλου θα είναι η δημιουργία μιας εταιρείας holding υπό την οποία θα τεθούν όλες οι θυγατρικές σε FYROM, Σερβία, Βουλγαρία, Αλβανία, Κύπρο και Ελλάδα.

Πηγές προσκείμενες στον όμιλο Μαρινόπουλος αναφέρουν ότι η διοίκηση της Καρφούρ Μαρινόπουλος, σχεδιάζει να δημοσιεύσει δύο ισολογισμούς: Τον «κόκκινο», που θα περιλαμβάνει τις ζημίες του 2011 και θα αποτυπώνει την οικονομική θέση της εταιρείας με την προηγούμενη μετοχική της σύνθεση, κι έναν δεύτερο, «καθαρό» από τα βάρη του παρελθόντος, στον οποίο θα προσμετράται η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας κατά 348 εκατ. ευρώ, ενώ θα φαίνεται ότι έχει μηδενικό τραπεζικό δανεισμό. Εξάλλου, οι ίδιες πηγές στέκονται ιδιαίτερα στην ακίνητη περιουσία της εταιρείας που, όπως αναφέρουν, η εμπορική της αξία υπερβαίνει τα 800 εκατ. ευρώ…

* Μετά την έκδοση του τεύχους, δημοσιεύθηκε ο ισολογισμός της Carrefour Μαρινόπουλος για το 2011. Σύμφωνα με τον ισολογισμό, ο κύκλος εργασιών κατέγραψε οριακή μείωση 2,3% και διαμορφώθηκε στα 1,83 δισ. ευρώ το 2011 από 1,88 δισ. ευρώ το 2010. Οι ζημιές μετά από φόρους σημείωσαν σημαντική αύξηση (255,2 εκατ. ευρώ από 73,5 εκατ. ευρώ το 2010). 

Καθησυχαστικά μηνύματα στην αγορά
Η αγορά αναμένει με ιδιαίτερο ενδιαφέρον –κάποιοι με αγωνία– το πώς η Καρφούρ Μαρινόπουλος θα διαθέσει τα κεφάλαια με τα οποία θα ενισχυθεί μετά την αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου. Το κρίσιμο είναι αν η ρευστότητα που θα εξασφαλιστεί για την εταιρεία θα διοχετευθεί στην αγορά προς κάλυψη των ανοικτών υποχρεώσεων της εταιρείας προς τους προμηθευτές της, όπως και για νέες επενδύσεις, ή θα διατεθεί για τον μηδενισμό του εσωτερικού δανεισμού της, ύψους περίπου 400 εκατ. ευρώ, που είχε συνάψει υπό ευνοϊκούς όρους η εταιρεία με θυγατρική του ομίλου Carrefour.

Στελέχη της Καρφούρ Μαρινόπουλος, με τα οποία επικοινώνησε το σελφ σέρβις, δήλωσαν ότι «ο εσωτερικός δανεισμός ουσιαστικά μηδενίσθηκε με την πώληση των μετοχών» και ότι η αύξηση κεφαλαίου «κατά ένα σημαντικό μέρος της θα διατεθεί στους προμηθευτές», έναντι των οποίων η εταιρεία έχει «άνοιγμα» εύρους 500-600 εκατ. ευρώ.

Μάλιστα, προσθέτουν ότι η Καρφούρ Μαρινόπουλος έχει ήδη θέσει σε εφαρμογή πρόγραμμα δραστικής μείωσης των διαθέσιμων στοκ, προκειμένου να περιορίσει ακόμη περισσότερο το συνολικό της «άνοιγμα» έναντι των προμηθευτών της, διαψεύδοντας κατηγορηματικά κάθε πληροφορία ή φήμη περί ενδεχόμενου «κουρέματος» των υποχρεώσεών της.

«Η αλυσίδα όχι μόνο δεν πρόκειται να ασκήσει τέτοιου είδους πιέσεις προς τους προμηθευτές της, αλλά αντίθετα σχεδιάζει να τους στηρίξει παρά τις αντίξοες οικονομικές συνθήκες που επικρατούν στη χώρα», τονίζουν καθησυχαστικά στελέχη της αλυσίδας διαψεύδοντας, ταυτόχρονα, πληροφορίες που φέρουν μετόχους της να διαπραγματεύονται την πώληση πακέτου μετοχών σε ξένο fund, με την προοπτική επέκτασης του ομίλου σε νέες αγορές, όπως της Μέσης Ανατολής και της Ρωσίας.

Τις εξελίξεις γύρω από την Καρφούρ Μαρινόπουλος παρακολουθεί στενά και το Υπουργείο Ανάπτυξης, επικεντρώνοντας την προσοχή του στο ζήτημα της ρευστότητας και των συναλλακτικών σχέσεις της εταιρείας με τους προμηθευτές της.


Αλλαγές στην Ελλάδα
Ενδιαφέρον έχουν, όμως, και τα όσα εκμυστηρεύθηκαν στο σελφ σέρβις στελέχη της εταιρείας, σχετικά με το στρατηγικό πλάνο που ήδη επεξεργάζονται για την «επόμενη ημέρα» της αλυσίδας στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια. Ειδικότερα για την Ελλάδα ανέφεραν ότι:

* Η αλυσίδα δεν προτίθεται να προχωρήσει στο κλείσιμο άλλων καταστημάτων. Η ενσωμάτωση της Dia Hellas έδωσε την «ευκαιρία» στην Καρφούρ Μαρινόπουλος να κλείσει μια σειρά από καταστήματα, που κατά πληροφορίες ξεπέρασαν τα 40, προχωρώντας με τον τρόπο σε ανασυγκρότηση δικτύου.

* Θα συνεχιστούν οι επενδύσεις για την οργάνωση νέων καταστημάτων και ανακαινίσεις παλαιότερων. Το εγχείρημα θα στηριχθεί σε ίδια μέσα και κυρίως σε μέρος των κεφαλαίων που θα προέλθουν από την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας.

* Θα υπάρξουν σημαντικές αλλαγές στην οργάνωση των υπέρ μάρκετ. Οι χώροι τους θα προσαρμοστούν στις πραγματικές ανάγκες της κατανάλωσης. Οι κύριες αλλαγές θα επέλθουν στα τμήματα με τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, που δέχονται τη μεγαλύτερη πίεση της κρίσης και που στην ουσία βαρύνονται σε μεγάλο βαθμό για τη μείωση του τζίρου της εταιρείας.

Στα υπέρ μάρκετ, λοιπόν, θα οργανωθούν shop in shop καταστήματα, ώστε η Καρφούρ Μαρινόπουλος να έχει ένα εξασφαλισμένο έσοδο, αλλά και να εντείνει την επισκεψιμότητα των καταστημάτων της.

* Θα αλλάξει σε σημαντικό βαθμό το κωδικολόγιο της εταιρείας. Πρόκειται να ενισχυθούν ιδιαίτερα οι κατηγορίες των κωδικών «πρώτης τιμής», σε όλα τα τμήματα των καταστημάτων, ώστε το δίκτυο να καταστεί περισσότερο ανταγωνιστικό, καλύπτοντας αποτελεσματικότερα τις νέες ανάγκες των καταναλωτών.

* Θα ενταθεί περαιτέρω η επιθετική πολιτική τιμών, ώστε η εταιρεία να κερδίσει μέρος του κοινού που έχασε το τελευταίο διάστημα, αλλά και να τονώσει την πιστότητα των πελατών της.

Ανάπτυξη δικτύου στα Βαλκάνια
Όσο για τα Βαλκάνια, τα πλάνα το ομίλου Μαρινόπουλος προβλέπουν, μεταξύ άλλων, ότι:
* Θα ξεκινήσει άμεσα η διενέργεια επενδύσεων στη Σερβία, που θα σημάνουν την είσοδο του ομίλου στην τοπική αγορά. Συνολικά θα επενδυθούν περί τα 240 εκατ. ευρώ για την οργάνωση και λειτουργία τριών μεγάλων εμπορικών κέντρων, όπου θα στεγαστούν ισάριθμα υπέρ μάρκετ, όπως και καταστήματα άλλων εταιρειών. Το πρώτο από τα τρία εμπορικά κέντρα θα κοστίσει περί τα 85 εκατ. ευρώ, το δεύτερο περί τα 65 εκατ. ευρώ και το τρίτο περί
τα 90 εκατ. ευρώ. Απώτερος στόχος είναι η πώλησή τους (πλην των χώρων όπου θα στεγαστούν τα υπέρ μάρκετ) σε τρίτους ομίλους, όπως ακριβώς έγινε και με το εμπορικό κέντρο της Βουλγαρίας.

* Στη Βουλγαρία ο όμιλος λειτουργεί 6 υπέρ μάρκετ και 4 σούπερ μάρκετ, ενώ το επενδυτικό πλάνο προβλέπει την ίδρυση ακόμη 8 νέων σούπερ μάρκετ.

* Στην Αλβανία ο όμιλος λειτουργεί ένα υπέρ μάρκετ σε εμπορικό κέντρο και σχεδιάζει να δημιουργήσει και ένα δεύτερο.

* Στη FYROM ο όμιλος θα εισέλθει στο άμεσο μέλλον με ένα υπέρ μάρκετ σε εμπορικό κέντρο.

* Στην Κύπρο διατηρεί τις δυνάμεις του, δηλαδή 7 υπέρ μάρκετ και 9 σούπερ μάρκετ. Δεν θα επεκταθεί περισσότερο, καθώς βάσει του κυπριακού θεσμικού πλαισίου ήδη έχει εξαντλήσει τα όρια εκμετάλλευσης χώρων πώλησης που μπορεί να λειτουργεί.