Ζάρκο Γκρόζντανιτς, retail specialist/consultant
Καθώς η Retail & More, μετά την Ελλάδα και τη Βουλγαρία, ετοιμάζεται να αναπτύξει το δίκτυο καταστημάτων Carrefour σε Σερβία, Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Κόσοβο (έχει ήδη υπογράψει side letter με τον όμιλο Carrefour για αποκλειστικότητα στις αγορές αυτές), ενώ η Σκλαβενίτης εξετάζει επίσης την επέκτασή της σε χώρες του εξωτερικού, έχοντας στο στόχαστρο την Πολωνία, το FOODReporter ζήτησε τη γνώμη ενός ειδικού στο λιανεμπόριο, του Σέρβου retail specialist/consultant Ζάρκο Γκρόζντανιτς, αναφορικά με τα δεδομένα στις αγορές αυτές και το πώς θα πρέπει να κινηθούν οι δύο ελληνικές εταιρείες.
Όπως εξηγεί ο Ζάρκο Γκρόζντανιτς, η Σερβία είναι μία αγορά στην οποία δραστηριοποιούνται πολλές λιανεμπορικές αλυσίδες, με μεγαλύτερες τις Maxi (του ομίλου Ahold Delhaize), Lidl και Mercator-s (IDEA, Roda, Mercator), αλλά και μικρότερες τοπικές αλυσίδες, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζει η Unireverexport, που έχει δικό της δίκτυο σούπερ μάρκετ και δική της παραγωγή.
Σύμφωνα με τον ίδιο, όπως και σε πολλές αγορές της Ευρώπης, έτσι και στη Σερβία οι καταναλωτές έχουν μία ισχυρή ροπή προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Η Lidl μπήκε στη σερβική αγορά το 2018 και έχει γνωρίσει μεγάλη επιτυχία με τα νέα προϊόντα και τη γρήγορη εξυπηρέτηση που προσφέρει, ενώ επιτυχημένη είναι και η ρωσική Torgservis, που λειτουργεί τα σούπερ μάρκετ MERE (που δεν «έπιασαν» στην Ελλάδα) και Svetofor.
«Ευκαιρία που δεν πρέπει να χάσει η Retail & More»
Ο ίδιος θεωρεί μεγάλο πλεονέκτημα της Retail & More το γεγονός ότι θα μπορεί να προσφέρει μία ευρεία γκάμα προϊόντων υπό το brand της Carrefour και κάνει λόγο για μία ευκαιρία που η ελληνική εταιρεία δεν πρέπει να χάσει. «Αν προσφέρει νέα προϊόντα και γρήγορη εξυπηρέτηση σε ανταγωνιστικές τιμές, πιστεύω στη μεγάλη επιτυχία της Retail & More στη Σερβία, αλλά και στις χώρες της ευρύτερης περιοχής», εκτιμά, προσθέτοντας πως η Retail & More θα πρέπει να αναλύσει προσεκτικά τη σερβική αγορά και τις ανάγκες της. «Βλέπουμε ότι ανοίγουν σούπερ μάρκετ στη Βουλγαρία με επιφάνειες αρκετών εκατοντάδων τετραγωνικών μέτρων.
Αυτή είναι μια ιδανική μορφολογία και για τη Σερβία, αλλά η αγορά του Βελιγραδίου θα πρέπει να αντιμετωπιστεί διαφορετικά από τις άλλες πόλεις. Υπάρχει μεγάλος αριθμός πελατών που θέλουν να δουν μια λίγο πιο μεγάλη τυπολογία, και υπάρχει χώρος για αρκετά τέτοια καταστήματα στην πρωτεύουσα (2.000 – 4.000 τ.μ.)», σημειώνει.
Η… έκπληξη του Σκλαβενίτη και οι ιδιαιτερότητες της πολωνικής αγοράς
Τι γίνεται όμως με την πρόθεση της Σκλαβενίτης να μπει στην αγορά της Πολωνίας; Εκεί η κατάσταση είναι αρκετά διαφορετική, καθώς πρόκειται για μία αγορά στην οποία επικρατεί ένας «πόλεμος» ανάμεσα στις δύο αλυσίδες με τις χαμηλότερες τιμές: την Biedronka και τη Lidl.
Ο Ζάρκο Γκρόζντανιτς δήλωσε ξαφνιασμένος από τη στόχευση της Σκλαβενίτης σε μία αγορά όπως είναι αυτή της Πολωνίας, εξηγώντας: «Η πρόβλεψή μου ήταν ότι ο Σκλαβενίτης θα μπορούσε πρώτα να μπει στις αγορές της Ρουμανίας, της Βουλγαρίας ή της Σερβίας, επειδή εκεί υπάρχει προοπτική ανάπτυξης, ειδικά αν δούμε τη Ρουμανία, που είναι μια αγορά πολύ παρόμοια με την Πολωνία».
Επεσήμανε ακόμα πως η Σκλαβενίτης είναι μία αλυσίδα χωρίς πρόγραμμα πιστότητας και χωρίς μάρκετινγκ, όμως στην Πολωνία οι αλυσίδες επενδύουν μεγάλα ποσά προς τις δύο αυτές κατευθύνσεις, και επομένως «αν μπει στην πολωνική αγορά, μπορεί να χρειαστεί να αλλάξει το προηγούμενο επιχειρηματικό της μοντέλο και την πολιτική της».
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter