Χρονιά των private label προϊόντων αναμένεται να αναδειχθεί το 2013. Τα σούπερ μάρκετ θέλουν να… ρεφάρουν, προωθώντας τις «ιδιωτικές» πωλήσεις τους, επιβαρύνοντας τα έσοδα των προμηθευτών, οι οποίοι χρόνο με τον χρόνο βλέπουν το συνολικό τους μερίδιο στην κατανάλωση να μειώνεται.

Τα τελευταία στοιχεία, τόσο αυτά που επεξεργάζεται η Nielsen όσο και οι ίδιες οι αλυσίδες, δείχνουν ότι κατά τη φετινή χρονιά οι ανατροπές στο ράφι θα είναι όχι απλώς μεγάλες, αλλά κατά πολύ μεγαλύτερες του 2012. Ειδικότερα, όπως προκύπτει από στοιχεία που επεξεργάσθηκε μεγάλη αλυσίδα του κλάδου για λογαριασμό του σελφ σέρβις, η περυσινή χρονιά έκλεισε με τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας να κινούνται σε θετική τροχιά, καταγράφοντας στο σύνολο των τυποποιημένων κωδικών αύξηση πωλήσεων κατά 1,8% έναντι του 2011. Την ίδια περίοδο, το σύνολο των τυποποιημένων κωδικών εμφάνισε απώλειες της τάξης του 3,8%. Όσο για supplier brands, οι απώλειες έφθασαν το 4,8%…

Πρόκειται για τάση η οποία, σύμφωνα με τα στελέχη της αγοράς, θα ενταθεί φέτος, δεδομένης της απαξίωσης του οικογενειακού εισοδήματος που τελειωμό δεν έχει και του εκτός ελέγχου καλπασμού της ανεργίας, που δεν περιορίζουν απλά τα έσοδα του λιανεμπορίου αλλά στρέφουν τους καταναλωτές σε προϊόντα χαμηλότερης τιμής και κατά κύριο λόγο στα private label αγαθά. Μάλιστα, αν κανείς παρατηρήσει τις μετρήσεις της Nielsen για το σύνολο της αγοράς (κωδικοί τυποποιημένων  και χύμα προϊόντων), διαπιστώνει ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατέγραψαν πέρυσι άνοδο 4,7% (!), ξεπερνώντας σε αξία τα 1,5 δισ. ευρώ, σε ένα σύνολο πωλήσεων της τάξης των 9 δισ. ευρώ, έναντι 9,5 δισ. ευρώ το 2011.

Πέρυσι, λοιπόν, η αγορά εμφάνισε απώλειες 5,3% στο σύνολο των εσόδων της και αύξηση της διείσδυσης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο σύνολο των ετήσιων πωλήσεων περίπου στο 17%, έναντι 16,2%  το 2011. Ταυτόχρονα, εμφάνισε μείωση των πωλήσεων στα ταχυκίνητα προϊόντα κατά 2,9%, στα 6,4 δισ. ευρώ από 6,7 δισ. ευρώ την προηγούμενη χρήση.

Τα μεγάλα ζόρια τώρα αρχίζουν
Πρόκειται για έναν συνδυασμό δεδομένων που μπορεί να προκαλέσει έκρηξη στην παραγωγή. Οι προμηθευτές των σούπερ μάρκετ, πέραν του πονοκεφάλου της πτώσης των πωλήσεων, έχουν και άλλα ανοιχτά θέματα, όπως αυτό της ρευστότητας εξαιτίας της αδυναμίας του τραπεζικού συστήματος να τροφοδοτήσει την αγορά με κεφάλαια αλλά και των επισφαλειών τις οποίες «εισπράττουν» κυρίως από τη χονδρική, όπου η κατάσταση αρχίζει πλέον να γίνεται τραγική.

Πάντως, τα στελέχη της αγοράς δεν παραλείπουν να επισημαίνουν ότι η πτώση των πωλήσεων αποδίδεται και στο γεγονός ότι, σύμφωνα με στοιχεία του ΙΕΛΚΑ, όπως επιβεβαιώνονται από το Παρατηρητήριο Τιμών του Υπουργείου Ανάπτυξης, το 2012 τα σούπερ μάρκετ μείωσαν τις τιμές τους κατά 1,4% σε μέσα επίπεδα έναντι του 2011. Σε κάθε περίπτωση οι αλυσίδες φαίνεται ότι επιχειρούν να απαντήσουν στην κρίση και τις επιπτώσεις της με τα δικά τους προϊόντα, των οποίων οι επιδόσεις, ανάλογα με την κατηγορία στο ράφι, ποικίλουν.

Από στοιχεία τα οποία γνωστοποίησαν στελέχη της αγοράς στο σελφ σέρβις, διαπιστώνεται ότι οι πρωταγωνιστές πέρυσι στο «ιδιωτικό» ράφι ήταν παγωτά, τα οποία αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 20,3%, τα αλλαντικά με άνοδο 18,6%, το γιαούρτι με 17,9%, ο ελληνικός καφές με 15,4%, τα προϊόντα τομάτας με 14,9%, τα ζυμαρικά με 14,5%, οι χυμοί με 14,1%, το γάλα με 11,8%, και ο γαλλικός καφές με άνοδο της τάξης του 9%.