Οπως κάθε Σεπτέμβριο, οι ανατιμήσεις έκαναν την επανεμφάνισή τους, μόνο που φέτος τα μέτωπά τους -για καταναλωτές και κυβέρνηση- είναι περισσότερα απ' ότι τις προηγούμενες χρονιές. Το πρώτο το προκάλεσε η κρίση που ξέσπασε μετά τις πυρκαγιές και αφορά στο ελαιόλαδο, για το οποίο όμως ο ΣΕΒΙΤΕΛ υποστηρίζει ότι δεν τίθεται ζήτημα, και τα οπωροκηπευτικά. Τα υπόλοιπα αφορούν στις αγορές του ψωμιού, των σχολικών ειδών και των βιομηχανικών καταναλωτικών αγαθών. Στην περίπτωση των τελευταίων, πάντως, οι ανατιμήσεις ισχύουν για εξαιρετικά περιορισμένο αριθμό προϊόντων.

Πρόκειται για τις αυξήσεις τιμών στο ελαιόλαδο, τις οποίες ο ΣΕΒΙΤΕΛ έσπευσε να αποδώσει σε ψυχολογικούς λόγους και όχι σε αυτή καθεαυτή την καταστροφή σημαντικού μέρους του φυτικού κεφαλαίου.

Ειδικότερα, ο ΣΕΒΙΤΕΛ υποστηρίζει ότι, αν και οι εκτάσεις των καμένων ελαιώνων συμμετείχαν κατά 5% ή με 15.000 τόνους στην ετήσια παραγωγή ελαιόλαδου της χώρας, η παραγωγή φέτος αναμένεται να είναι αυξημένη κατά 20%, οπότε οι όποιες απώλειες θα υπερκαλυφθούν, εκτιμώντας ότι οι ανατιμήσεις δεν θα έχουν συνέχεια.

Οπωροκηπευτικά, ψωμί και χαρτοσχολικά

Λόγος για αυξήσεις γίνεται και για άλλα αγροτικά προϊόντα, κυρίως για τα οπωροκηπευτικά, η παραγωγή των οποίων έχει επίσης πληγεί στην Πελοπόννησο μετά τις τελευταίες πυρκαγιές.

Ανοδικές τιμολογιακές πιέσεις αναμένονται και στο ψωμί, τις οποίες έσπευσαν να προαναγγείλουν οι αρτοποιοί, επικαλούμενοι τις υπέρογκες ανατιμήσεις που σημειώνονται σε σιτηρά και άλευρα. Ειδικότερα, μέσω της συντεχνίας τους ανακοίνωσαν πως ήδη οι τιμές των αλεύρων έχουν αυξηθεί σε ποσοστό που φτάνει έως και 90%, με αναπόφευκτο αποτέλεσμα την αναπροσαρμογή των τιμών του ψωμιού.

Ενα τέταρτο μέτωπο ανατιμήσεων εντοπίζεται στην αγορά των σχολικών ειδών. Η έναρξη της φετινής χρονιάς για τους μαθητές συνοδεύεται από αυξήσεις τιμών κατά 5% στους κλασικούς, πρώτης ζήτησης κωδικούς, όπως τα μπλε τετράδια, καθώς και σε άλλους τύπους τετραδίων, όπου οι αυξήσεις φθάνουν και το 10%, στα μολύβια, τα στιλό διαρκείας, τα μπλοκ, τους μαρκαδόρους και τις μπογιές, πάντα σε συγκρίσιμους κωδικούς, στους οποίους η μέση αύξηση είναι της τάξης του 5%, ενώ κατά 25% ανατιμήθηκαν τα αυτοκόλλητα, οι πλαστικές θήκες και άλλα αναλώσιμα είδη, λόγω της αύξησης των διεθνών τιμών των πρώτων υλών.

Τέλος, ανατιμήσεις σημειώνονται και στα βιομηχανικά καταναλωτικά αγαθά. Οι βασικοί προμηθευτές του οργανωμένου λιανεμπορίου έχουν ανακοινώσει νέους τιμοκαταλόγους, “τσιμπημένους” έως και 14%, οι οποίοι, ωστόσο, ισχύουν για εξαιρετικά περιορισμένο αριθμό αγαθών. Η βιομηχανική αγορά φέτος λειτουργεί, μάλλον, με αυτοσυγκράτηση στην τιμολογιακή της πολιτική, ενδεχομένως λόγω των επικείμενων εκλογών. Μένει να δούμε τι θα συμβεί από την επομένη των εκλογών…