Υπάρχουν ομάδες, οι οποίες, αν και σχετικά ολιγάριθμες, είναι οι κινητήριες δυνάμεις που διαμορφώνουν τη σημερινή κοινωνία και το μέλλον της, πολιτικό, κοινωνικό ή καταναλωτικό. Δεν έχετε παρά να τις γνωρίσετε μέσα από τις σελίδες του πονήματος που υπογράφουν οι Mark J. Penn και E. Kinney Zalesne, υπό τον εύλογο τίτλο Microtrends: The Small Forces Behind Today's Big Changes.

Επίσης, όπως υποστηρίζουν πολλοί, χάρη στις υπηρεσίες του ο πρώην Βρετανός πρωθυπουργός, Tony Blair, πέτυχε να εγκατασταθεί στο πρωθυπουργικό διαμέρισμα τής Downing Street για τρίτη συνεχή φορά. Οι παραπάνω επιτυχίες δεν επαναλήφθηκαν στο πρόσφατο παρελθόν, αφού ο Penn δεν κατόρθωσε να εξασφαλίσει στην πάλαι ποτέ “πρώτη κυρία” και νυν γερουσιαστή, Hillary Rodham Clinton, την ποθητή υποψηφιότητα των Δημοκρατικών στη φετινή κούρσα για το προεδρικό αξίωμα των ΗΠΑ. Παρά ταύτα, το βιβλίο Microtrends, που εξέδωσε το περασμένο φθινόπωρο σε συνεργασία με τον E. Kinney Zalesne, βρέθηκε -όχι άδικα- στο επίκεντρο πολλών συζητήσεων, έγινε η νέα βίβλος για αρκετούς marketers, αλλά και κατόρθωσε να διχάσει τους αναγνώστες με την πρωτότυπη συλλογιστική του.

‘Ολα άρχισαν το 1996, όταν ο έμπειρος πολιτικός αναλυτής, στην προσπάθειά του να ανακαλύψει αναποφάσιστους ψηφοφόρους, στους οποίους ο πολιτικός λόγος του Bill Clinton δεν είχε ακόμα φτάσει, ξεχώριζε τις -περίφημες πια- Soccer Moms. Με αυτόν τον ευρηματικό τίτλο ο Penn έθετε στο μικροσκόπιο τις εργαζόμενες γυναίκες, τμήμα του μεσοαστικού πληθυσμού των προαστίων, που αφιερώνουν ένα σημαντικό κομμάτι της καθημερινής δραστηριότητάς τους στη μεταφορά των σχολικής ηλικίας τέκνων τους στον αγαπημένο χώρο άθλησής τους ή σε οποιοδήποτε αντίστοιχο μέρος ψυχαγωγικής ενασχόληση. Πολιτικές υποσχέσεις που θα εξασφαλίζουν καλύτερη εκπαίδευση και προστασία για τους νεαρούς γόνους τους ήταν αυτό που έπεισε τα μέλη της ιδιότυπης αυτής κοινωνικής ομάδας -και όχι τους συζύγους τους, που είχαν ήδη αποφασίσει- να εμπιστευτούν την ψήφο τους στον υποψήφιο των Δημοκρατικών.

Οι Soccer Moms ήταν η πρώτη διακριτή κοινωνική ομάδα, που ο συγγραφέας διαπίστωσε ότι διαθέτει όχι μόνο ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αλλά και έναν μοναδικό τρόπο να επηρεάζει τις πολιτικές εξελίξεις, καθώς και την πορεία της αγοράς. ‘Οπως σημειώνει ο ίδιος ο συγγραφέας, ένα microtrend δεν είναι παρά μια μικρή -κατά κανόνα αυξανόμενη- ομάδα ανθρώπων που μοιράζονται μια σφοδρή επιθυμία ή προτίμηση, η οποία συχνά είναι μη διαισθητική και σε αρκετές περιπτώσεις διαλανθάνει της προσοχής των εταιρειών, των marketers και των διαμορφωτών της πολιτικής. Τυπικά, μια τέτοια ομάδα μπορεί να είναι τόσο μικρή, ώστε να αντιστοιχεί στο 1% του πληθυσμού, ενώ είναι σημαντικό ότι επιδρά με εντυπωσιακό τρόπο στο κοινωνικό γίγνεσθαι, ακόμα και αν αριθμητικά δεν μεγαλώνει με την πάροδο του χρόνου.

Στα 15 κεφάλαια τού βιβλίου οι Penn και Zalesne καταγράφουν και αναλύουν 75 microtrends, δίνοντας την ευκαιρία στον αναγνώστη να κατανοήσει τον τρόπο, με τον οποίο αυτές οι ομάδες-κλειδιά κρίνουν το τελικό αποτέλεσμα ενός εγχειρήματος, είτε αυτό αφορά στην εξασφάλιση ενός δημόσιου αιρετού αξιώματος είτε στην αποτελεσματική προώθηση ενός νέου καταναλωτικού προϊόντος. Οι επικριτές αυτής της προσέγγισης κάνουν λόγο για αριθμολαγνεία και μηχανιστικό -και εν τέλει απλουστευτικό- τρόπο προσέγγισης, αλλά είναι δύσκολο κάποιος να διαφωνήσει ότι το βιβλίο αποτελεί ένα απολαυστικό ανάγνωσμα και εν πολλοίς χρήσιμο τόσο για την πληθώρα των στοιχείων που παραθέτει όσο και για το μοντέλο ανάλυσης που προτείνει.

info
Τίτλος: Microtrends: The Small Forces Behind Today’s Big Changes
Συγγραφέας: Mark J. Penn και E. Kinney Zalesne (www.microtrending.com)
Εκδόσεις: Allen Lane – Penguin Books (www.penguin.com)
Σελίδες: 448
Ημερομηνία έκδοσης: Σεπτέμβριος 2007
ISBN: 978-1-846-14062-4