Την ετήσια λίστα της με τα ισχυρότερα FMCG brands στον κόσμο και σε επιλεγμένες χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, για το 2023 δημοσίευσε πρόσφατα η Kantar, με τα στοιχεία για την Ελλάδα να παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον (μπορείτε να δείτε τη λίστα εδώ).

Σχεδόν αμετάβλητη η πρώτη δεκάδα
Η πρώτη δεκάδα των «πιο επιλεγμένων» brands στην Ελλάδα, με βάση τον βαθμό διείσδυσή τους στο λιανεμπόριο και τη συχνότητα αγοράς τους, δείχνει να… κλειδώνει, καθώς είναι σχεδόν ακριβώς ίδια με την περσινή, με μόνη διαφορά την «προσπέραση» της Nescafe από τον Παπαγάλο Λουμίδη, που είναι πλέον στην τέταρτη θέση. Αμετακίνητη στην κορυφή βρίσκεται η Παπαδοπούλου, που «κονταροχτυπιέται» τα τελευταία χρόνια με την Coca-Cola, η οποία υπερέχει σε συχνότητα αγορών, όμως η Παπαδοπούλου υπερέχει σε διείσδυση. Και οι δύο αύξησαν πάντως τον δείκτη CRP τους (consumer reach points) κατά 5,8% η Παπαδοπούλου και κατά 2,1% η Coca-Cola, διευρύνοντας τη διαφορά τους από τον τρίτο Όλυμπο (Ελληνικά Γαλακτοκομεία). Την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν η έκτη Νουνού, η έβδομη Μέλισσα, ο όγδοος Γιώτης, ο ένατος Κύκνος και η δέκατη Misko.

Σχεδόν απόλυτη κυριαρχία των τροφίμων
Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, η πρώτη δεκάδα αποτελείται αποκλειστικά από μάρκες τροφίμων και ποτών (η τελευταία που είχε μπει στη δεκάδα ήταν η Klinex το 2020).

Για την ακρίβεια, οι πρώτες 18 μάρκες της λίστας ανήκουν σε εταιρείες τροφίμων και ποτών, με τη 19η Everyday και την 20ή Klinex να «σπάνε» την απόλυτη κυριαρχία των F&B brands.

Η θεαματική άνοδος του Κατσέλη
Το 2020 η Κατσέλης βρισκόταν μόλις στην 33η θέση της λίστας της Kantar.

Το 2021 ανέβηκε ελαφρώς, στην 30ή θέση. Το 2022 εκτοξεύθηκε στην 17η θέση. Και στη φετινή λίστα έχει φτάσει μια ανάσα από τη δεκάδα, στην 11η θέση, στοιχείο ενδεικτικό της δυναμικής του brand.

Η… περιπετειώδης πορεία της ΜΕΒΓΑΛ
Αντίθετα, η πορεία της ΜΕΒΓΑΛ μοιάζει με… rollercoaster: το 2020 βρισκόταν στην 24η θέση, το 2021 ανέβηκε στην 20ή, το έπεσε ξανά στην 28η, όμως το 2023 τη βρήκε στην 18η θέση, έχοντας καταγράψει θεαματική άνοδο 12 θέσεων (και κατά 12,2% του δείκτη CRP).

Η έκπληξη της ΣΕΡΓΑΛ και η Φάρμα Κουκάκη
Μεταξύ των πενήντα κορυφαίων brands, τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση του δείκτη CRP παρουσίασε μία πρωτοεμφανιζόμενη στη λίστα επιχείρηση: η ΣΕΡΓΑΛ. Η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία εκτοξεύθηκε φέτος κατά 21 θέσεις, από την 62η στην 41η, ενισχύοντας σημαντικά τόσο τη διείσδυσή της, όσο και τη συχνότητα αγοράς των προϊόντων της.

Παράλληλα, ισχυρά ανοδικά κινείται η Φάρμα Κουκάκη, που από την 48η θέση το 2021 ανέβηκε το 2022 στην 41η θέση και το 2023 στην 34η θέση.

Ανοδικά Pepsi και Schweppes, πτωτικά η Λουξ
Αν και η Pepsi δε βρίσκεται στη λίστα των 50 κορυφαίων brands, στην υποκατηγορία των beverages έχει κερδίσει φέτος πέντε θέσεις, αυξάνοντας τον δείκτη CRP της κατά 16,8%.
Εντυπωσιακή και η άνοδος της Schweppes κατά 4 θέσεις και κατά 39,4% στον δείκτη CRP, ενώ αντίθετα απότομη πτώση σημείωσε η Λουξ, κατά 4 θέσεις και κατά 37,6% στον δείκτη CRP.

Εκτός top-50 η Κρι-Κρι
Εντύπωση προκαλεί η σταθερή πτώση της Κρι-Κρι, που τη φέρνει για πρώτη φορά εκτός top-50. Το 2020 βρισκόταν στην 28η θέση, το 2021 κατρακύλησε στην 41η, το 2022 υποχώρησε περαιτέρω στην 45η και φέτος βρίσκεται ακόμα χαμηλότερα, με CRP μειωμένο κατά 13,7% μέσα σε έναν χρόνο.

Άλλες μάρκες που στο παρελθόν βρίσκονταν στο top-50 και πλέον έχουν πέσει χαμηλότερα είναι οι Lurpak, Nestle Fitness και Kinder.

Η «μάχη» της σοκολάτας
Εστιάζοντας στις μάρκες σοκολάτας, ψηλότερα βρίσκεται η Παυλίδης (23η θέση, άνοδος 5 θέσεων), προσπερνώντας την ΙΟΝ (26η θέση, πτώση 1 θέσης), ενώ χαμηλότερα βρίσκονται η Σοκοφρέτα (45η θέση, άνοδος 2 θέσεων) και η Lacta (49η, πτώση 6 θέσεων).

Σε παγκόσμιο επίπεδο
Σε παγκόσμιο επίπεδο, δεν υπήρξαν μεταβολές στην πρώτη πεντάδα, με την Coca-Cola να παραμένει με διαφορά στην κορυφή, πάνω από τις Colgate, Maggi, OMO και Knorr.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter