«Ανοικτά» εξακολουθούν να παραμένουν για τις εταιρείες σούπερ μάρκετ, μετά τις ανακοινώσεις των ρυθμίσεων σχετικά με τη χρήση του Ολυμπιακού δακτυλίου, το ωράριο λειτουργίας και την τροφοδοσία των καταστημάτων την περίοδο της διεξαγωγής των Αγώνων, θέματα όπως: Τι θα γίνει με τη χρήση των ορίων του δακτυλίου όπου βρίσκονται οι κεντρικές αποθήκες αρκετών επιχειρήσεων, την τήρηση της κοινής ησυχίας κατά τη μεταμεσονύκτια τροφοδοσία των καταστημάτων, το κόστος της τελευταίας, τους κινδύνους της νύχτας για τις χρηματαποστολές κά.
«Ανοικτά» εξακολουθούν να παραμένουν αρκετά από τα θέματα που αφορούν τη λειτουργία του οργανωμένου λιανεμπορίου κατά το διάστημα τέλεσης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, μετά τις πρόσφατες ανακοινώσεις σχετικά με το ωράριο λειτουργίας και την τροφοδοσία των εμπορικών καταστημάτων, καθώς και τη χρήση του Ολυμπιακού δακτυλίου.
Παράγοντες του ΣΕΣΜΕ τοποθετούμενοι επί των δηλώσεων στελεχών του ΑΘΗΝΑ 2004, τόνισαν στο «σελφ σέρβις» ότι ο κλάδος δέχθηκε θετικά τη ρύθμιση για το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων, δεδομένου ότι πρόκειται για το θερινό καθεστώς, σύμφωνα με το οποίο τα καταστήματα παραμένουν καθημερινά ανοικτά από τις 8:00 το πρωί έως τις 9:00 το βράδυ και έως τις 6:00 το απόγευμα κάθε Σάββατο.
Σχολιάζοντας τις απαγορεύσεις του Ολυμπιακού δακτυλίου, επεσήμαναν ότι παραμένει ανοικτό προς ρύθμιση ένα εξαιρετικά σοβαρό ζήτημα: η χρήση των ορίων του δακτυλίου. Για παράδειγμα στο τμήμα της εθνικής οδού Αθηνών-Λαμίας που είναι όριο του δακτυλίου βρίσκονται οι κεντρικές αποθήκες ορισμένων εκ των μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Από αυτές γίνεται η τροφοδοσία των καταστημάτων της Αττικής και όχι μόνον, οπότε η χρήση της εθνικής οδού μόνο κατά τις μεταμεσονύκτιες ώρες θα προκαλέσει σωρεία προβλημάτων στο δίκτυο διανομής των εν λόγω αλυσίδων.
Τα 8 θέματα που ζητούν απάντηση
Σχετικά με τη μεταμεσονύκτια τροφοδοσία των λιανεμπορικών επιχειρήσεων οι παράγοντες του ΣΕΣΜΕ δήλωσαν ότι ήταν μια απόφαση την οποία ανέμεναν και ως εκ τούτου έχουν ήδη αρχίσει να προετοιμάζονται σε αυτή την κατεύθυνση, διατυπώνοντας ωστόσο ενστάσεις για ζητήματα που παραμένουν άλυτα. Ειδικότερα, επισήμαναν ότι:
- Δεν έχει αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της τήρησης των ωρών κοινής ησυχίας. Η τροφοδοσία μονάδων από τα μεσάνυκτα έως τις 7:00 το πρωί αναμένεται ότι εγείρει σωρεία δικαιολογημένων παραπόνων εκ μέρους πολλών κατοίκων του λεκανοπεδίου. Πάντως δεδομένου ότι η τροφοδοσία των καταστημάτων δεν μπορεί να διακοπεί, η αστυνομία και οι επιχειρηματίες θα βρεθούν σε εξαιρετικά δύσκολη θέση.
- Η μεταμεσονύκτια φορτοεκφόρτωση των εμπορευμάτων θα κοστίσει ακριβότερα λόγω της υπερωριακής απασχόλησης. Το κόστος της δεν αποκλείεται να τις επωμισθεί ο καταναλωτής, εκτός κι αν υπάρξει ειδική ρύθμιση για τον μετριασμό του.
- Η άμεση αντιμετώπιση σοβαρών βλαβών στα καταστήματα –όπως οι βλάβες στις ψυκτικές εγκαταστάσεις– θα απαιτήσει πιθανώς τη χρήση του Ολυμπιακού δακτυλίου από οχήματα των εταιρειών σε ώρες που δεν προβλέπει το ειδικό καθεστώς.
- Η τροφοδοσία των καταστημάτων με προϊόντα μαναβικής δεν είναι δυνατό να γίνεται τις μεταμεσονύκτιες ώρες, δεδομένου ότι οι παραγωγοί αυτές ακριβώς τις ώρες τροφοδοτούν με τα προϊόντα τους τις κεντρικές αποθήκες των αλυσίδων. Υπό αυτή την έννοια ίσως είναι αναγκαία η έκδοση ειδικών αδειών για την τροφοδοσία της μαναβικής.
- Η διενέργεια των χρηματαποστολών μετά τα μεσάνυχτα καθίσταται κάτι περισσότερο από επικίνδυνη.
- Στο διάστημα τέλεσης των Ολυμπιακών Αγώνων τα φορτηγά αυτοκίνητα θα αντιμετωπίσουν προβλήματα για την εξασφάλιση θέσεων στα πλοία της γραμμής του Αιγαίου, καθώς η μεταφορά των ΙΧ οχημάτων είναι περισσότερο προσοδοφόρα για τις πλοιοκτήτριες εταιρείες και το κρίσιμο διάστημα των Αγώνων αναμένεται ότι ο αριθμός τους θα αυξηθεί κατακόρυφα. Εκτιμάται λοιπόν ότι θα πρέπει να πυκνώσουν τα δρομολόγια των πλοίων τουλάχιστον προς τα νησιά που συγκεντρώνουν τη μεγαλύτερη τουριστική κίνηση.
- Η τροφοδοσία των καταστημάτων που έχουν τις έδρες τους κοντά σε σημεία όπου προγραμματίζονται πολιτιστικά events θα γίνεται με εξαιρετική δυσκολία, δεδομένου ότι τέτοιες περιοχές θα κατακλύζονται από τα ΙΧ έως και τις 3:00 τα ξημερώματα.
- Η τροφοδοσία των μικρομεσαίων καταστημάτων και πολύ περισσότερο των ατομικών επιχειρήσεων θα καταστεί αδύνατη, αφού κάθε επιχειρηματίας που θα βρίσκεται όλη την ημέρα στο πόστο του θα πρέπει να παραμένει στην ίδια θέση και μετά τις 12:00 το βράδυ προκειμένου να παραλάβει τα προϊόντα της επόμενης ημέρας…