Ισχυρές αντιστάσεις στην οικονομική κρίση προβάλλουν τα εμπορικά κέντρα. Ωστόσο, αν και οι επισκέψεις των πελατών τους δεν έχουν μειωθεί σε σχέση με πέρσι, τα περισσότερα, όπως εκτιμάται, είτε απλώς θα διατηρήσουν μια σταθερότητα τζίρου είτε θα έχουν συγκρατημένη αύξηση πωλήσεων έως το τέλος του χρόνου. Οι παράγοντες της αγοράς προβλέπουν ότι η οικονομική κρίση θα επιταχύνει τις ανατροπές στα μερίδια αγοράς και τις αλλαγές στον εμπορικό χάρτη της χώρας προς όφελος των μεγάλων της λιανικής. «Η κρίση», όμως λένε, «ακόμα είναι εδώ». 'Ετσι, και οι διοικήσεις των εμπορικών κέντρων αναπροσαρμόζουν τις στρατηγικές στους, ώστε να μην χαθεί ούτε ένας πελάτης και να προσελκυσθούν περισσότεροι.

Οι παράγοντες της αγοράς προβλέπουν ότι η οικονομική κρίση θα επιταχύνει τις ανατροπές στα μερίδια αγοράς και τις αλλαγές στον εμπορικό χάρτη της χώρας προς όφελος των μεγάλων της λιανικής. «Η κρίση», όμως λένε, «ακόμα είναι εδώ». ‘Ετσι, και οι διοικήσεις των εμπορικών κέντρων αναπροσαρμόζουν τις στρατηγικές στους, ώστε να μην χαθεί ούτε ένας πελάτης και να προσελκυσθούν περισσότεροι.

Αλλαγές στο Golden Hall

Σε ένα τέτοιο οικονομικό περιβάλλον, το πιο λαμπερό εμπορικό κέντρο της χώρας, το Golden Hall, σταδιακά αλλάζει προφίλ. Εν μέσω κρίσης, με τους καταναλωτές στραμμένους σε φθηνότερες αγορές και τις λιανικές πωλήσεις σε πτώση, πιθανώς έως και 30% μέχρι τον Σεπτέμβριο, οι επιχειρηματίες και η διοίκηση του εμπορικού κέντρου επιδιώκουν πλέον να προτάξουν ένα προφίλ πιο προσιτό στο ευρύ κοινό. Μάλιστα, η «βουτιά» του κέντρου από άποψη επισκέψεων και τζίρου τον Μάρτιο προκάλεσε ανησυχία, την οποία δεν δίστασαν να εκφράσουν ορισμένοι επιχειρηματίες στα μέσα Απριλίου, οπότε πραγματοποιήθηκε συνάντηση όλων των ενοίκων του Golden Ηall. ‘Ετσι, τώρα αλλάζουν «ρότα», χαράζοντας νέα στρατηγική προώθησης του κέντρου.

Σύμφωνα με τη διοίκηση του Golden Ηall, η πορεία του τον Απρίλιο δείχνει ότι αρχίζει να αποκτά σταθερά περισσότερους επισκέπτες και υψηλότερο τζίρο. Μάλιστα, το Πάσχα ο αριθμός των επισκεπτών του θύμισε τις πρώτες εβδομάδες της λειτουργίας του. Σημειώνουμε ότι ως τον Μάρτιο ο συνολικός τζίρος του είχε διαμορφωθεί σε 50 εκατ. ευρώ, ενώ τον Απρίλιο οι επισκέπτες του αυξήθηκαν κατά 50%, σε σύγκριση με τον Μάρτιο.

«Τον Απρίλιο οι πωλήσεις πήγαν καλά», λέει ο κ. Θεόδωρος Βάρδας, πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ, ο οποίος διαθέτει καταστήματα στο Golden Ηall, επισημαίνοντας ότι η αλλαγή στρατηγικής του κέντρου επικεντρώνεται στην προσπάθεια να ανασκευαστεί ο ελιτίστικος χαρακτήρας του, όπως εξ αρχής δημιουργήθηκε, προσελκύοντας επιχειρήσεις ειδών πολυτελείας.

Φθηνό parking κι έμφαση στη διασκέδαση

Η κρίση έχει δείξει τα δόντια της σε όλους, και γι’ αυτό οι επιχειρηματίες ξεκινούν τις ενέργειες, ώστε να μειωθούν οι απώλειες πελατών. Στο Golden Hall, μεταξύ των παρεμβάσεων που αποσκοπούν στη διεύρυνση των επισκεπτών του, ήταν και η απόφαση δραστικής μείωσης στις τιμές του parking, το οποίο έφταναν αρχικά ως τα 12 ευρώ, ανάλογα με τον χρόνο παραμονής των οχημάτων. Επιπλέον, ετοιμάζεται μια σειρά εκδηλώσεων προσέλκυσης του κοινού από αυτόν τον μήνα. ‘Ετσι, τη διοργάνωση μιας Εβδομάδας Ομορφιάς, ακολουθεί μια Εβδομάδα για το Περιβάλλον κοκ, ενώ έμφαση θα δοθεί και σε εκδηλώσεις για τα παιδιά. Στόχος της διοίκησης του κέντρου είναι να πραγματοποιούνται δύο εκδηλώσεις τον μήνα.

‘Οσον αφορά στην ψυχαγωγία, που σήμερα δεν παρέχεται στο Golden Ηall, όπως συμβαίνει στα The Mall, σύμφωνα με πληροφορίες, η διοίκησή του σχεδιάζει από τον προσεχή Σεπτέμβριο, εφόσον συμφωνήσουν οι επιχειρηματίες ένοικοί του, τη λειτουργία εστιατορίων και καφέ και κατά τις Κυριακές, ποντάροντας στην αύξηση της ροής των επισκεπτών.

Αύξηση επισκεπτών, συγκράτηση πωλήσεων

Σε ό,τι αφορά στην εμπορική κίνηση στα υπόλοιπα εμπορικά κέντρα, οι προηγούμενοι μήνες χαρακτηρίζονται ως «ικανοποιητικής απόδοσης», δεδομένης της οικονομικής κρίσης και των συνεπειών της συνολικά στην αγορά του λιανεμπορίου, που μεσοσταθμικά υπέστη μείωση πωλήσεων 15%.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τον Ιανουάριο ο τζίρος του εμπορικού κέντρου Αvenue αυξήθηκε κατά 25% και τον Φεβρουάριο κατά 5% -σημειώνεται ότι η ετήσια επισκεψιμότητά του ανέρχεται περίπου στα 4 εκατομμύρια ανθρώπους.

Είναι αξιοσημείωτο ότι, παρά το ψυχολογικά δυσμενές κλίμα στην αγορά από τις αρχές του έτους, το Τhe Μall παρουσίασε αύξηση επισκεπτών κατά 22%, ενώ ο τζίρος του στο πρώτο τρίμηνο του 2009 διατηρήθηκε στα επίπεδα του αντίστοιχου διαστήματος πέρυσι, γεγονός που πιστοποιεί τη συγκράτηση των καταναλωτών στις αγορές τους φέτος.

Το Αttica του City Link έχει υποδεχθεί περί τους 100.000 επισκέπτες από την αρχή του έτους, ενώ ο τζίρος του έχει αυξηθεί περίπου κατά 7 ποσοστιαίες μονάδες, σε σχέση με πέρυσι. Αν και, σύμφωνα με εκπροσώπους της διοίκησης του εμπορικού κέντρου, ο τζίρος των καταστημάτων του κινείται σε ικανοποιητικό μέσο επίπεδο, η διαπίστωση δεν αφορά σε όλα τα καταστήματα του κέντρου, καθώς ορισμένα εμφανίζουν πτώση πωλήσεων.

Οι επισκέπτες του Αthens Ηeart, ενός ακόμη καινούργιου εμπορικού κέντρου (οδός Πειραιώς στην Αθήνα), το οποίο άνοιξε τις πύλες του τον Δεκέμβριο πέρυσι (το διαχειρίζεται η Ρasal Development), από την έναρξη της λειτουργίας του ως τα τέλη του Απριλίου έφτασαν το ένα εκατομμύριο, ενώ ο τζίρος του ανήλθε στα 16 εκατ. ευρώ.

Την ίδια χρονική περίοδο, το εμπορικό κέντρο Μediterranean Cosmos στη Θεσσαλονίκη το επισκέφθηκαν 5% περισσότεροι επισκέπτες, σε σχέση με πέρυσι, ενώ, όσον αφορά στον τζίρο του, εκτιμάται ότι εκδηλώθηκε ανοδική τάση.