Αξιοσημείωτη είναι η συνεισφορά των μικρών σούπερ μάρκετ (έως 400 τ.μ.) στην τάση αύξησης του τζίρου του οργανωμένου λιανεμπορίου στην Ελλάδα συνολικά το πρώτο επτάμηνο του 2022, σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία που εξέδωσε η IRI Ελλάδος.Η αύξηση τζίρου στα σούπερ μάρκετ έως 400 τ.μ. έφθασε το 7,9% μέχρι το τέλος Ιουλίου 2022, συγκριτικά με το περσινό αντίστοιχο διάστημα. Αυτό θέτει τα μικρά σούπερ μάρκετ ως οδηγούς στο ράλι ανάπτυξης του κλάδου, αλλά κατά κύριο λόγο, εξηγεί την τάση στροφής ενδιαφέροντος των retailers προς τα λεγόμενα convenience stores, δηλαδή τα «καταστήματα της γειτονιάς», όπου ψωνίζει κανείς άνετα επειδή απολαμβάνει ποικιλία προϊόντων δίπλα του.Στη δεύτερη θέση βρίσκονται οι υπεραγορές, με αύξηση τζίρου πωλήσεων κατά 3,7% από τον Ιανουάριο μέχρι τον Ιούλιο του 2022.

Στην πραγματικότητα, έχουμε μια αλλαγή τάσης από εκείνη που είχε χαρακτηρίσει όλη την προηγούμενη δεκαετία της ελληνικής οικονομικής κρίσης (2009 – 2019) και πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού, όταν οι Έλληνες καταναλωτές συχνά κατέφευγαν σε μεγάλα και πολύ μεγάλα σούπερ μάρκετ, τύπου υπεραγορών, ακόμη και ως βόλτα.Πλέον, η επιτάχυνση της καθημερινότητας, με σημαντική επιρροή της πανδημίας του κορωνοϊού, η οποία μείωσε τις μετακινήσεις και έφερε και την τηλεργασία στο προσκήνιο, έχει φέρει σε εκτιμητέα θέση την αξία των convenience stores. Δεν είναι τυχαίες οι εντεινόμενες φήμες που κάνουν λόγο για εξαγορές πολλών convenience stores μεγαλύτερων ή μικρότερων αλυσίδων από ιδιωτικά κεφάλαια. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η εξαγορά των Συνεργαζόμενων Παντοπωλών (ΣΥΝΠΑ) από την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός.

Σημαντική αύξηση στις πωλήσεις μη τυποποιημένων τροφίμων
Αλλά και εντός του καταστήματος, βλέπουμε μεγάλες αλλαγές που έχουν να κάνουν με τις νέες ισορροπίες στην αγορά ως προς την καταναλωτική δύναμη των αγοραστών: Η πανδημία του κορωνοϊού είχε μειώσει αρκετά την αγορά χύμα επί ζυγίω προϊόντων χωρίς barcode, δηλαδή είδη μαναβικής, κρεοπωλείου, ξηρούς καρπούς και κοπή τυριών και αλλαντικών, με βασικό επιχείρημα την ασφάλεια και την ελαχιστοποίηση του κινδύνου μετάδοσης του κορωνοϊού από ανεπιθύμητα χέρια. Αυτό το ποσοστό πλέον όχι μόνο ανέκαμψε, αλλά περιλαμβάνει το πολύ σημαντικό ποσοστό του 23,8% στο σύνολο των ταχέως διακινούμενων αγαθών, βρώσιμων ή όχι (FMCGs Food & Non-food total) για το πρώτο επτάμηνο του 2022.Σημειώνεται ότι τα επί ζυγίω, μη τυποποιημένα τρόφιμα κατέχουν για το χρονικό διάστημα από τον Ιανουάριο έως τον Ιούλιο του 2022 ποσοστό 29,27% στο σύνολο των ταχέως διακινούμενων τροφίμων, δηλαδή ουσιαστικά τρία στα δέκα τρόφιμα που πωλούνται στο οργανωμένο λιανεμπόριο δεν έχουν σταθερή συσκευασία, όγκο και βάρος.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter