Σε λιγότερο από δύο χρόνια ένα ανθρωπόμορφο ρομπότ θα προσφέρει τις υπηρεσίες του στα logistics center της Ocado, συνεργαζόμενο με τους ανθρώπους που εργάζονται εκεί. Από την πλευρά της η Amazon ολοκλήρωσε το πρώτο delivery με drone στη Βρετανία, ανακοινώνοντας πως σύντομα η υπηρεσία θα περάσει από πιλοτική σε κανονική φάση.

Η Amazon αξιοποιεί επίγεια ρομπότ για να συμπληρώνει το ανθρώπινο δυναμικό στις αποθήκες της σε περιόδους αιχμής, όταν χρειάζεται να ολοκληρώνονται χιλιάδες παραγγελίες ημερησίως.

Τα ρομπότ που θα συνεργάζονται με ανθρώπους ή θα κινούνται στις ανθρώπινες κοινωνίες, όπως τα drones και τα αυτόνομα αυτοκίνητα, χρειάζεται να είναι σχεδιασμένα, ώστε να ελαχιστοποιούνται οι πιθανότητες τραυματισμού ανθρώπων. Ένα drone βάρους αρκετών κιλών, μαζί με το φορτίο του, είναι πιθανό να προκαλέσει σοβαρό τραυματισμό, αν χάσει την πορεία του.

Η ανάγκη αυτή είναι ακόμα μεγαλύτερη στην περίπτωση των collaborative robots, τα οποία κινούνται στον ίδιο χώρο με ανθρώπους, βοηθώντας τους σε ορισμένες εργασίες.

Έρευνες έχουν δείξει ότι είναι προτιμότερο τα ρομπότ να έχουν ανθρωπόμορφο σχεδιασμό, για πρακτικούς και ψυχολογικούς λόγους. Ένα τέτοιο project είναι σε εξέλιξη αυτή την περίοδο, με εμπλεκόμενους φορείς το online σούπερ μάρκετ Ocado και τέσσερα πανεπιστήμια της ΕΕ (https://secondhands.eu/). Το ρομπότ SecondHands θα χρησιμοποιεί τρισδιάστατη όραση, έχοντας τη δυνατότητα να αναγνωρίζει χρώματα. Η ανάλυση των πληροφοριών που θα συλλέγουν οι αισθητήρες του ρομπότ, θα γίνεται με τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης, ώστε να επιτυγχάνεται η αυτοεξέλιξή του και με το πέρασμα του χρόνου να βελτιώνεται η αυτονομία του. Για την επικοινωνία με τους ανθρώπους θα χρησιμοποιηθεί φυσική γλώσσα. Όταν το SecondHands θα είναι έτοιμο, θα μεταφερθεί στις εγκαταστάσεις logistics της Ocado στη Βρετανία, όπου σε εβδομαδιαία βάση εκτελούνται περισσότερες από 160.000 παραγγελίες. Ωστόσο, ο ρόλος του ρομπότ δεν θα είναι η συμμετοχή στην ολοκλήρωση της παραγγελίας, αλλά η συνεργασία με μηχανικούς για επισκευές βλαβών στην αποθήκη.

Η ΕΕ ωθεί την 4η Βιομηχανική Επανάσταση
Το project SecondHands ανήκει στο ευρωπαϊκό πλαίσιο Horizon 2020. Ένας από τους βασικούς του στόχους είναι να συνδέσει την ερευνητική κοινότητα με τη βιομηχανία. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το πρωτότυπο θα μπει σε λειτουργία σε μια εγκατάσταση της Ocado σε 18 μήνες και η τελική του έκδοση αναμένεται να είναι έτοιμη το 2020. Στο βιβλίο του The Fourth Industrial Revolution ο καθηγητής Klaus Schwab, Founder & Executive Chairman του World Economic Forum, περιγράφει τις διαφορές της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης, θεωρώντας ότι θα διαμορφώσει ακόμα και την αντίληψη για αυτό που σήμερα θεωρούμε ανθρώπινο.

Μια από τις σημαντικότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι κυβερνήσεις, είναι οι αλλαγές που αναμένεται να γίνουν στον χώρο της εργασίας. Υπάρχουν εκτιμήσεις που αναφέρουν ότι μέχρι και το 50% των θέσεων εργασίας στις ΗΠΑ θα μπορούσαν να αντικατασταθούν από αυτόνομες μηχανές, όπως το SecondHands ή έναν υπολογιστή σε κάποιο data center.

Ιστορικά, οι βιομηχανικές επαναστάσεις δημιούργησαν αρχικά μεγάλες ανισότητες, οι οποίες σύμφωνα με τους οικονομολόγους εξομαλύνθηκαν και οδήγησαν τις κοινωνίες σε καλύτερο βιοτικό επίπεδο. Το ερώτημα είναι, αν οι πολιτικοί και οικονομικοί ηγέτες έχουν σήμερα ένα ξεκάθαρο όραμα για τα οφέλη που θα μπορούσε να αποκομίσει το κοινωνικό σύνολο από την αξιοποίηση μιας νέας γενιάς μηχανών, που οι επιστήμονες ισχυρίζονται ότι για πρώτη φορά θα διαθέτουν ευφυΐα ανάλογη της ανθρώπινης.

Online αγορές: Μια προσωπική εμπειρία

Περίπου πριν μια διετία δοκίμασα πρώτη φορά την αγοραστική εμπειρία από το online κατάστημα ενός σούπερ μάρκετ. Το αποτέλεσμα ήταν απογοητευτικό κι έτσι το φυσικό κατάστημα παρέμεινε η μόνη επιλογή μου.

Μια ελκυστική προσφορά λειτούργησε πρόσφατα ως κίνητρο για να κάνω μια νέα προσπάθεια. Το αποτέλεσμα τώρα ήταν παραπάνω από ικανοποιητικό. Καταρχάς η παράδοση των προϊόντων έγινε στην ώρα της και δεν είχε κανένα λάθος σε σχέση με τη λίστα παραγγελίας. Τα εύθραυστα προϊόντα ήταν προστατευμένα και τα φρέσκα προσεγμένα.

Η τιμή του καλαθιού δεν είχε κάποια διαφορά από μια αντίστοιχη αγορά σε φυσικό κατάστημα. Ίσως ήταν ελαφρά αυξημένη, αλλά τόσο ανεπαίσθητα, που μόνο το κόστος του καυσίμου που θα χρειαζόμουν για να πάω στο φυσικό κατάστημα, ήταν αρκετό να την υπερκαλύψει. Τέλος, η ποικιλία προϊόντων ήταν επαρκής, αλλά με περιθώρια βελτίωσης.

Αν και είμαι χρήστης υπολογιστών για πολλά χρόνια, άρα εξοικειωμένος στο να κινούμαι γρήγορα μεταξύ των διαφορετικών μενού, η πλοήγηση σε ένα online κατάστημα με χιλιάδες προϊόντα παραμένει μια πρόκληση. Η δυσκολία για τον χρήστη αυξάνεται στην περίπτωση ενός online σούπερ μάρκετ, καθώς είναι δεδομένο ότι θα χρειαστεί να προσθέσει στο καλάθι του αρκετά διαφορετικά προϊόντα από πολλές κατηγορίες. Θεωρώ ότι όσο καλή κι αν είναι η κατηγοριοποίηση κι ο σχεδιασμός, το αποτέλεσμα θα είναι δύσχρηστο, ειδικά για χρήστες που δεν είναι καλοί φίλοι των υπολογιστών.

Η λύση που οι επιχειρήσεις αναμένουν με αγωνία είναι η εξέλιξη εργαλείων επικοινωνίας με φυσική ομιλία. Ήδη υπηρεσίες, όπως το Google Search, έχουν επιτυχία στην αναγνώριση ομιλίας άνω του 80% σε όλες σχεδόν τις διαθέσιμες γλώσσες. Ένα δεύτερο στοιχείο που πρόσφατα έκανε την εμφάνιση του στην υπηρεσία Amazon Prime είναι η προσθήκη σε εμφανές σημείο του site καλαίσθητων κουμπιών, που προβάλουν τις καλύτερες προσφορές και με ένα κλικ στέλνουν το προϊόν στο καλάθι του αγοραστή.

Δεν έχω σχηματίσει ακόμα άποψη για την αποστολή προσφορών μέσω email, δεδομένου ότι δεν έχω κάνει αρκετές αγορές. Ωστόσο, τα emails που έχω λάβει μέχρι στιγμής, καμία σχέση δεν είχαν με τις αγοραστικές μου συνήθειες!

Τα online σούπερ μάρκετ άργησαν να εμφανιστούν στην ελληνική αγορά. Όμως, το 2016 μεμιάς εμφανίστηκαν δύο αμιγώς ψηφιακά καταστήματα. Οι ψηφιακοί ανταγωνιστές, έχοντας μικρότερο λειτουργικό κόστος σε σχέση με τις επιχειρήσεις που διατηρούν και φυσικά καταστήματα, μπορούν να επενδύουν ταχύτερα σε σύγχρονα εργαλεία, όπως artificial intelligence analytics, έξυπνα chatbots και αναζήτηση σε φυσική γλώσσα, ώστε να αποκτούν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, ωθώντας όλη την αγορά σε ψηλότερα επίπεδα ποιότητας υπηρεσιών.