Η αποτελεσματική διαχείριση της εμπειρίας του πελάτη στον σύγχρονο χώρο λιανικής πώλησης -είτε πρόκειται για κάποιο εμπορικό και ψυχαγωγικό κέντρο είτε για ένα supermarket ή πολυκατάστημα- ξεκινά πολλές φορές από τον χώρο του parking, όπου τα συστήματα αυτοματοποίησης μπορούν να κάνουν τη διαφορά.

Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μια μεγάλη άνθηση στη δημιουργία νέων εμπορικών και ψυχαγωγικών κέντρων σε διάφορες πόλεις τις Ελλάδας, η οποία σύμφωνα με τις προβλέψεις θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια. Η αποδοχή αυτών των κέντρων από τους έλληνες καταναλωτές είναι εντυπωσιακή. Ένα από τα κοινά χαρακτηριστικά των χώρων αυτών, ανεξάρτητα από το γεωγραφικό σημείο στο οποίο βρίσκονται, είναι η ύπαρξη αυτοματοποιημένων χώρων στάθμευσης. Επιπλέον, μεγάλες αλυσίδες supermarket και πολυκαταστημάτων αποφασίζουν το τελευταίο διάστημα να αυτοματοποιήσουν τους χώρους στάθμευσης τους οποίους διαθέτουν.

Η σωστή λειτουργία του χώρου στάθμευσης, η ευκολία και η ασφάλεια που προσφέρει στον καταναλωτή προσελκύουν πελάτες στο εμπορικό κέντρο ή στο κατάστημα, σε σχέση με άλλα καταστήματα που δεν έχουν τέτοιες παροχές. Ο καταναλωτής δεν χρειάζεται να προβληματιστεί για το πού θα παρκάρει το αυτοκίνητό του, καθώς μπορεί με πολύ μικρό, έως και μηδενικό, κόστος πολλές φορές να έχει εξασφαλισμένη θέση στάθμευσης σ’ αυτό.

Κίνητρα για όλους

Η επιχείρηση μπορεί να επιλέξει την αυτοματοποίηση του χώρου στάθμευσης που διαθέτει, είτε για να αυξήσει τα έσοδά της μέσω της οικονομικής εκμετάλλευσής του, είτε για να εξασφαλίσει θέση στάθμευσης στους πελάτες της και μόνο, ή, βεβαίως, και για τους δύο παραπάνω λόγους συνδυαστικά. Έτσι, για παράδειγμα, αρκετά supermarket και πολυκαταστήματα -ιδιαίτερα αυτά που βρίσκονται σε πυκνοκατοικημένες ή με πολλή κίνηση περιοχές- επέλεξαν την αυτοματοποίηση του parking που διέθεταν, για να εξασφαλίσουν θέσεις στάθμευσης για τους πελάτες τους, αποτρέποντας τους κατοίκους ή επισκέπτες της περιοχής να παρκάρουν σε αυτό. Οι επιχειρήσεις, λοιπόν, που επιλέγουν την αυτοματοποίηση μπορούν να ελέγχουν εύκολα και αξιόπιστα τη χρήση των χώρων στάθμευσης που διαθέτουν, ενώ εξυπηρετούν και διευκολύνουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τον καταναλωτή-πελάτη τους σε ό,τι αφορά στην εύκολη πρόσβαση και παραμονή του στα καταστήματά τους.

Οι δυνατότητες εκμετάλλευσης ενός parking μέσω της αυτοματοποίησής του είναι πολλές. Έτσι, η επιχείρηση μπορεί να επιλέξει την παροχή δωρεάν parking ανεξαρτήτως αγορών, ειδική τιμολογιακή πολιτική ανάλογα με τις αγορές του πελάτη, παραμονή στο parking για συγκεκριμένο χρόνο (πχ οι πρώτες δύο ώρες δωρεάν, και στη συνέχεια ειδική τιμολογιακή πολιτική), έκδοση εκπτωτικών κουπονιών ανάλογα με τις αγορές για δωρεάν στάθμευση στην επόμενη επίσκεψη, κουπόνια χρόνου ή χρημάτων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο μέλλον από τον καταναλωτή κά.

Ο απαραίτητος εξοπλισμός

Ο βασικός εξοπλισμός ενός αυτοματοποιημένου parking εμπορικής επιχείρησης μπορεί να αποτελείται από μονάδες εισόδου και εξόδου (entry & exit units), μπάρες (barriers), αυτόματα ταμεία (POF – pay on foot/automatic pay stations), χειροκίνητα ταμεία (manual pay stations), εξοπλισμό ακύρωσης του εισιτηρίου στα ταμεία και σαφώς ένα ολοκληρωμένο κεντρικό σύστημα ελέγχου καθώς επίσης τη σχετική σήμανση, για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών και την αποφυγή ατυχημάτων εντός του parking.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα συστήματα της Scheidt & Bachmann που διατίθενται στην ελληνική αγορά από τη Scan. Τα εν λόγω συστήματα είναι αυτόνομα, μπορούν να διασυνδεθούν με συστήματα πυρασφάλειας, ασφάλειας ή BMS (Building Management System) αν υπάρχουν στο κτίριο, ώστε στην περίπτωση κινδύνου (πυρκαγιά, σεισμός κλπ) το αυτοματοποιημένο σύστημα του parking να πάρει το κατάλληλο σήμα και αυτόματα να ανοίξει τις εισόδους και εξόδους για την γρήγορη και ασφαλή απομάκρυνση των οχημάτων. Να σημειωθεί ότι η Scheidt & Bachmann είναι η μεγαλύτερη κατασκευάστρια εταιρεία εξοπλισμού (μηχανολογικού, ηλεκτρονικού εξοπλισμού και λογισμικού αυτοματοποίησης) στην Ευρώπη, με μερίδιο αγοράς που ξεπερνάει το 67%. Στην Ελλάδα -μέσω της Scan- το μερίδιό της αγγίζει το 98% σε νέα αυτοματοποιημένα parking, καθώς η εταιρεία έχει υλοποιήσει περισσότερες από 65 μεγάλες και με υψηλό βαθμό αυτοματοποίησης εγκαταστάσεις σε όλη τη χώρα.

Ελληνικά παραδείγματα

Οι ελληνικές επιχειρήσεις του λιανεμπορίου, αρχίζουν να υιοθετούν τις λύσεις αυτές, με αυξανόμενο ρυθμό. Είναι γεγονός πως τα νέα εμπορικά και ψυχαγωγικά κέντρα που έχουν πρόβλεψη για parking, εγκαθιστούν συστήματα αυτοματοποίησης των χώρων στάθμευσης, με συνέπεια να αντιμετωπίζουν αφενός τους χώρους αυτούς ως πηγές κέρδους ενώ παράλληλα απολαμβάνουν τα πλεονεκτήματα από το βελτιωμένο service που παρέχουν προς τον πελάτη-καταναλωτή τους. Στην περίπτωση των supermarket και των πολυκαταστημάτων, έχει ξεκινήσει η αυτοματοποίηση των διαθέσιμων χώρων στάθμευσης, κυρίως για να εξασφαλίσουν θέσεις για τους πελάτες των καταστημάτων χωρίς χρέωση, ενώ στο μέλλον αναμένεται να αυξηθεί ο ρυθμός υιοθέτησης τέτοιων λύσεων.

Ενδεικτικά, μπορούμε να αναφέρουμε τα εμπορικά και ψυχαγωγικά κέντρα The Mall, Kosmopolis, Starcity, Vovos (Village & Media Markt στο Δέλτα Φαλήρου), Cosmos Center, Λαϊκή Αγορά Βόλου κά. Οι παραπάνω επιχειρήσεις και οργανισμοί επέλεξαν να αυτοματοποιήσουν τους χώρους στάθμευσης που διαθέτουν και να τους εκμεταλλεύονται οικονομικά, απολαμβάνοντας αποτελεσματική και ορθολογική αξιοποίηση των ανθρώπινων πόρων, μείωση του κόστους λειτουργίας και βεβαίως καλύτερη και ταχύτερη εξυπηρέτηση των πελατών τους. Επίσης, εξασφαλίζουν πλήρη έλεγχο στους συγκεκριμένους χώρους καθώς και ολοκληρωμένη πληροφόρηση με πλήθος αναφορών, στατιστικών στοιχείων κλπ.

Στα πολυκαταστήματα και supermarket, τα οποία επέλεξαν να αυτοματοποιήσουν τους χώρους στάθμευσης που διαθέτουν για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών τους χωρίς χρέωση του χρόνου στάθμευσης, συγκαταλέγονται τα supermarket Lidl και Μασούτης και τα καταστήματα Media Markt. Στις περιπτώσεις αυτές οι επιχειρήσεις παρέχουν δωρεάν parking αποκλειστικά στους πελάτες του καταστήματος που έχουν περάσει από το ταμείο και έχουν παραμείνει στο κατάστημα για χρονικό διάστημα ικανό, ώστε να ολοκληρώσουν τα ψώνια τους (πχ 2 ώρες). Ο πελάτης πριν την έξοδο του από το κατάστημα θα πρέπει να ακυρώσει το εισιτήριο του στο ταμείο. Αν δεν το ακυρώσει ή έχει υπερβεί τον διαθέσιμο χρόνο του, όταν κατά τη έξοδό του τοποθετήσει το εισιτήριο στην ειδική σχισμή της μονάδας εξόδου, εμφανίζεται στην ενσωματωμένη οθόνη ένα μήνυμα που τον πληροφορεί ότι πρέπει να επικοινωνήσει με την υποδοχή του καταστήματος. Στην φάση αυτή ο χειριστής μπορεί να επιλέξει να ανοίξει την μπάρα εξόδου χειροκίνητα -κάνοντας μία παρατήρηση στον πελάτη- ή να τον καλέσει πίσω στο κατάστημα για να κάνει αγορές, έτσι ώστε να μπορέσει να ακυρώσει κανονικά το εισιτήριό του.

Χαρακτηριστικά και δυνατότητες της λύσης

Μερικά μόνο από τα βασικά χαρακτηριστικά και δυνατότητες των συστημάτων αυτοματοποίησης χώρων στάθμευσης της Scheidt & Bachmann που προτείνει η Scan είναι:

  • Ευελιξία στην τιμολογιακή πολιτική που επιλέγεται ανάλογα με τις ανάγκες και επιθυμίες του επιχειρηματία: διαφορετικές χρεώσεις ανάλογα με την ώρα (πρωί – βράδυ) ή τη μέρα (καθημερινή – σαββατοκύριακο), διαφορετικές χρεώσεις και εκπτώσεις ανάλογα με το κατάστημα του εμπορικού κέντρου. 
  • Δυνατότητα ορισμού μέγιστου επιτρεπτού χρόνου παραμονής στο parking (πχ δυο ώρες).
  • Λειτουργία συστήματος ενδοεπικοινωνίας με τις μονάδες εισόδου και εξόδου (Intercom). 
  • Παρακολούθηση και καταγραφή των κινήσεων. 
  • Ενημέρωση των οδηγών για την ύπαρξη κενών θέσεων ή όχι, μέσω ειδικής σήμανσης. 
  • Στατιστικά στοιχεία κινήσεων ανά ημέρα, ώρα κλπ με τη μορφή γραφικών παραστάσεων. 
  • Αξιόπιστη, ασφαλής και εύχρηστη λειτουργία. 
  • Δεν απαιτεί εξειδικευμένο ή επιπλέον προσωπικό για την λειτουργία του. 
  • Εύχρηστο και κατανοητό από τους πελάτες σύστημα. 
  • Εξασφαλίζει πλήρως την χρήση του parking μόνο από τους πελάτες της επιχείρησης και μάλιστα για συγκεκριμένο χρόνο. 
  • Διαθέτει σύστημα προειδοποιητικών μηνυμάτων. 

Η εταιρεία Scan (www.scan.gr) ιδρύθηκε το 1982 και κατέχει ηγετική θέση στην ανάπτυξη εξειδικευμένων συστημάτων τεχνολογίας πληροφορικής για κάθετες αγορές. Δραστηριοποιείται με μεγάλη επιτυχία στα ολοκληρωμένα συστήματα διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, μισθοδοσίας και ωρομέτρησης προσωπικού (ScanHR), ελέγχου πρόσβασης (ScanACCESS), καθώς και στα συστήματα αυτοματοποίησης χώρων στάθμευσης (ScanPARKING). Από το 2003 είναι πιστοποιημένη για τις δραστηριότητές της σύμφωνα με το διεθνές πρότυπο ISO 9001:2000 και το TickIT Guide, που αφορά σε συστήματα διαχείρισης ποιότητας για την ανάπτυξη λογισμικού από τον διεθνή οργανισμό BVQI.