Το αφτί των μεγάλων λιανέμπορων θα... τραβήξει τις επόμενες ημέρες σε κατ' ιδίαν ραντεβού ο υφυπουργός Ανάπτυξης, κ. Γιώργος Βλάχος, ζητώντας τους περιορισμό των περιθωρίων κέρδους τους σε μια ευρεία γκάμα αγαθών καθημερινής ανάγκης. Σύμφωνα με πληροφορίες του greekretail, ο υφυπουργός, ολοκληρώνοντας την ανάλυση των στοιχείων που συγκέντρωσε από τις συμφωνίες λιανεμπορίου-βιομηχανίας, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι τα σούπερ μάρκετ διακινούν έναν σημαντικό αριθμό βασικών αγαθών με μικτό κέρδος της τάξης του 40%. Λέγεται ότι οι συναντήσεις του με τους λιανέμπορους δεν θα λάβουν δημοσιότητα, προκειμένου να μην πληγεί το προφίλ όσων αλυσίδων διαπιστώθηκε ότι διακινούν προϊόντα με ποσοστά κέρδους αδικαιολόγητα υψηλά.

Μάλιστα, όπως έχει δηλώσει ο υπουργός, κ. Χρ. Φώλιας, τα ποσοστά σε ορισμένες ακραίες περιπτώσεις φθάνουν το 120%!

‘Εχοντας στα χέρια του τα σχετικά στοιχεία, ο κ. Βλάχος θα προγραμματίσει -πιθανότατα στις πρώτες ημέρες του Οκτωβρίου- κατ’ ιδίαν ραντεβού με εκπροσώπους των ισχυρότερων αλυσίδων της οργανωμένης λιανικής, από τους οποίους θα απαιτήσει άμεσες και δραστικές περικοπές κερδών προς όφελος των καταναλωτών. Μάλιστα, λέγεται ότι οι συναντήσεις αυτές δεν θα λάβουν δημοσιότητα, προκειμένου να μην πληγεί το προφίλ όσων εταιρειών διαπιστώθηκε ότι διακινούν προϊόντα ευρείας κατανάλωσης με ποσοστά κέρδους αδικαιολόγητα υψηλά.

Αν, ωστόσο, οι λιανοπωλητές δεν επιδείξουν τη δέουσα ευπείθεια και διατηρήσουν αμετάβλητα τα περιθώρια κέρδους τους, τότε το ΥΠΑΝ προτίθεται να λάβει σειρά μέτρων, μεταξύ των οποίων θα είναι και η δημόσια διαπόμπευση των συγκεκριμένων επιχειρήσεων.

Κι ο άγιος φοβέρα θέλει…

Εξάλλου, ανάλογα δείγματα αποφασιστικότητας επέδειξε το υπουργείο στην περίπτωση των ελέγχων στην βιομηχανία, με τη δημοσιοποίηση και την παραπομπή στον εισαγγελέα των εταιρειών Rilken, Μινέρβα και Νίκας. Λέγεται, μάλιστα, ότι όταν ο υφυπουργός εξέδωσε τα σχετικά δελτία τύπου, όσοι παραγωγοί αντιδρούσαν στην πολιτική του, μετέβαλαν τη στάση τους, προχωρώντας στην άμεση γνωστοποίηση του περιεχομένου όλων των συμφωνιών τους με τους μεγάλους πελάτες του λιανεμπορίου.

Χαρακτηριστική ήταν η περίπτωση ισχυρής βιομηχανίας, η οποία κατά το παρελθόν απασχόλησε τις εποπτικές αρχές, «εισπράττοντας» βαριά πρόστιμα. ‘Οπως αναφέρεται, διαπιστώνοντας τις πραγματικές προθέσεις και διαθέσεις του υφυπουργού, έσπευσε να καταθέσει τις ετήσιες συμφωνίες της με το λιανεμπόριο προς αποφυγήν του να ξαναβρεθεί στην… πυρά.

Στο στόχαστρο του υπουργείου έχουν τεθεί περί τις 200 βιομηχανίες παραγωγής αγαθών καθημερινής ανάγκης, οι οποίες πραγματοποιούν ετήσιο τζίρο άνω των 4 εκατ. ευρώ η κάθε μια και που υποχρεούνται, βάσει του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, να καταθέσουν στο ΥΠΑΝ τις ετήσιες συμφωνίες τους με τα σούπερ μάρκετ. Εξ αυτών, οι περίπου 100 ελέγχουν τον κύριο όγκο των διακινούμενων αγαθών, ενώ μόλις οι 20-30 επηρεάζουν καθοριστικά με την πολιτική τους την εξέλιξη των τιμών. Σε αυτές κυρίως επικεντρώνει το ενδιαφέρον του το υπουργείο, θεωρώντας ότι αν τις πιέσει να συγκρατηθούν, όσον αφορά στην τιμολογιακή τους πολιτική, και ταυτόχρονα πείσει τα σούπερ μάρκετ να πωλούν τα προϊόντα τους σε χαμηλότερες τιμές, θα πετύχει το “θαύμα”, επηρεάζοντας πτωτικά τον πληθωρισμό.

Εξωθεσμικά ήθη

‘Ομως και σε αυτή την περίπτωση τίθεται το εξής ερώτημα: Για πόσο διάστημα οι τιμές θα παραμείνουν σε χαμηλά επίπεδα; Η μόνη δυνατή απάντηση είναι “για όσο διάστημα οι κκ Φώλιας και Βλάχος παραμένουν στην ηγεσία το ΥΠΑΝ” ή “για όσο διάστημα θεωρεί η κυβέρνηση ότι μπορεί να τηρεί σκληρή τάση έναντι της αγοράς”. Διότι, αν οι κυβερνώντες επιθυμούσαν οι τιμές να διαμορφώνονται μονίμως στα “φυσιολογικά επίπεδα”, όφειλαν να “πολεμούν” τη στρέβλωση και την αμετροέπεια δια της ορθής οδού, δηλαδή με εμπροσθοφυλακή τους, την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Πώς, όμως, η ανεξάρτητη αρχή να δράσει αποτελεσματικά, όταν από μόνο του το ΥΠΑΝ καταλύει τον ελεύθερο ανταγωνισμό, αναλαμβάνοντας τη ρύθμιση των τιμών κατόπιν κατ’ ιδίαν ραντεβού με τους επιχειρηματίες; Εδώ, απάντηση -απλώς- δεν υπάρχει…