To 2002 βρίσκει τους ισχυρούς του λιανεμπορίου να παλεύουν για τη διατήρηση της ηγεμονίας τους, τους μικρομεσαίους να αναζητούν «σωσίβια» επιβίωσης και τις οικογενειακές επιχειρήσεις να ελπίζουν στο… θαύμα. Φέτος το οργανωμένο λιανεμπόριο δοκιμάζει τα όρια των αντοχών του στις πωλήσεις κάτω του τιμολογιακού κόστους και σε θέματα ανταγωνισμού, αναζητεί διεξόδους για τη διόγκωση των πραγματικών εσόδων του, δεν εγκαταλείπει την επεκτατική πολιτική του και εκμεταλλεύεται στο έπακρο τις νέες τεχνολογίες. Στόχος: η προσέλκυση περισσότερων πελατών και η ανάπτυξη της κερδοφορίας.
Σε αγορά για λίγους «παίκτες» με γερά νεύρα και μεγάλες οικονομικές αντοχές μετατρέπεται ο κλάδος του οργανωμένου λιανεμπορίου, μετά τις τελευταίες εξαγορές αλλά και τις κυοφορούμενες συγχωνεύσεις μεταξύ των αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
Το 2002 βρίσκει τους ισχυρούς να παλεύουν για τη διατήρηση της ηγεμονίας τους, τους μικρομεσαίους να αναζητούν «σωσίβια» επιβίωσης και τις οικογενειακές επιχειρήσεις να ελπίζουν στο… θαύμα. Φέτος το οργανωμένο λιανεμπόριο δοκιμάζει τα όρια των αντοχών του στις πωλήσεις κάτω του τιμολογιακού κόστους και σε θέματα ανταγωνισμού, αναζητεί διεξόδους για τη διόγκωση των πραγματικών εσόδων του, δεν εγκαταλείπει την επεκτατική πολιτική του, ενώ παράλληλα εκμεταλλεύεται στο έπακρο τις νέες τεχνολογίες. Κάθε επιχειρούμενη πρωτοβουλία έχει απώτερο σκοπό την αύξηση της επισκεψιμότητας των καταναλωτών ανά κατάστημα και τη βελτιστοποίηση της κερδοφορίας.
Η CARREFOUR αναμένεται και φέτος να προκαλέσει αναταράξεις στην αγορά με την πολιτική των χαμηλών τιμών, ενώ θα επιδιώξει να αυξήσει τον τζίρο της με τη δημιουργία και νέων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, καθώς και με την ενίσχυση των σχέσεων πιστότητας που ήδη έχει αναπτύξει με το πελατειακό κοινό της.
Από την πλευρά της η ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ για το 2001 υπολογίζει τις ενοποιημένες πωλήσεις της σε 247 δισ. δρχ., τις καθαρές πωλήσεις των καταστημάτων της σε 171 δισ. δρχ. (αύξηση κατά 9% σε σχέση με το 2000) και της ΕΝΑ σε 31 δισ. δρχ. (αύξηση 4,5%). Όσο για το δίκτυο της ΤΡΟΦΟ, τα έσοδα από τις καθαρές πωλήσεις παρέμειναν σε σταθερά επίπεδα. Η απόφαση που έλαβε η μητρική της εταιρεία να κλείσει πέντε από τα καταστήματα της ΤΡΟΦΟ, αλλά και οι διαδικασίες προσαρμογής του δικτύου πωλήσεων της εξαγορασθείσας εταιρείας στα Αλφαβητικά πρότυπα, είχαν όπως φάνηκε άμεσες επιδράσεις στον τζίρο της, ο οποίος παρέμεινε στα 45 δισ. δρχ. Φέτος η ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ εκτιμά ότι θα παρουσιάσει και νέα αύξηση των ενοποιημένων πωλήσεών της, ενώ παράλληλα θα επιταχύνει τις διαδικασίες ενσωμάτωσης των καταστημάτων της ΤΡΟΦΟ στο δίκτυο της μητρικής.
Η ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΣ εκτιμά ότι το 2002 θα είναι μια πολύ καλή χρονιά, καθ’ ότι το πελατειακό της κοινό θα κληθεί να αναγνωρίσει τις προσπάθειες που καταβλήθηκαν τα τελευταία χρόνια για την αναβάθμιση -μέσω ανακαινίσεων- του δικτύου των καταστημάτων της. Μάλιστα, όπως αναφέρεται, τις πρώτες ημέρες του νέου έτους ο τζίρος των καταστημάτων της σημείωσε άνοδο κατά 40% (!) σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ενώ το 2001 οι πωλήσεις της ΑΦΟΙ ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΙ διαμορφώθηκαν στα 142 δισ. δρχ. και του ομίλου στα 203 δισ. δρχ. (συνυπολογίζοντας την ΠΑΝΕΜΠΟΡΙΚΗ). Κατά το τρέχον έτος η αλυσίδα προγραμματίζει τη δημιουργία νέων μονάδων στο Ναύπλιο, το Μενίδι και το Μοσχάτο (α΄ τρίμηνο, αλλά και στη Δραπετσώνα και την Καρδίτσα, ενώ στις αρχές καλοκαιριού αναμένεται η λειτουργία του καταστήματος στη Σερβία.
Αναβαθμισμένη παρουσία στο οργανωμένο λιανεμπόριο αναζητεί φέτος και η ΑΤΛΑΝΤΙΚ. Έχοντας πλέον υπό τον όμιλό της τη ΓΑΛΗΝΟΣ ΛΑΟΥΤΑΡΗΣ (η σχετική συγκέντρωση εγκρίθηκε και τυπικά από την Επιτροπή Ανταγωνισμού) και κατ΄ επέκταση την ΠΑΛΜΟΣ, αλλά και την πρόσφατα αποκτηθείσα ΑΡΙΣΤΑ, ο όμιλος διαμορφώνει πλέον τζίρο ο οποίος υπερβαίνει τα 142 δισ. δρχ., ενώ διαθέτει παρουσία στην αγορά με 1 83 καταστήματα. Στο 12μηνο του 2001 οι πωλήσεις της εταιρείας αυξήθηκαν κατά 17% και έφθασαν σε αξία τα 95 δισ. δραχμές, ενώ για το τρέχον έτος έχουν προγραμματιστεί επενδύσεις αξίας 2,5 δισ. δρχ., που αποβλέπουν στην επέκταση του δικτύου πωλήσεων, σε ανακαινίσεις παλαιών καταστημάτων και στις νέες τεχνολογίες.
Θετικά από πλευράς τζίρου έκλεισε το 2001 και για τη ΜΕΤΡΟ. Οι πωλήσεις της διαμορφώθηκαν στα 108,5 δισ. δρχ., παρουσιάζοντας άνοδο κατά 18,5% σε σχέση με το 2000 οπότε τα έσοδα της εταιρείας είχαν ανέλθει σε 91,6 δισ. δρχ. Για το 2002 η διοίκηση της ΜΕΤΡΟ αισιοδοξεί εκτιμώντας ότι οι πωλήσεις της θα παρουσιάσουν περαιτέρω άνοδο κατά 12% έως 14%.
Η ΠΕΝΤΕ έχει επικεντρώσει την προσοχή της φέτος στην ανάπτυξή της στη βόρεια Ελλάδα μέσω δύο επιχειρηματικών αξόνων: Της παρουσίας της στο Διασυνοριακό Εμπορικό και Εκθεσιακό Κέντρο «Προμαχών» και των εξαγορών δύο καταστημάτων τής ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ στη Θεσσαλονίκη, τις οποίες υλοποίησε από την περασμένη χρήση. Σύμφωνα με το πλάνο ανάπτυξης της εταιρείας, κατά το τρέχον δωδεκάμηνο δεν αποκλείεται να υπάρξουν και νέες επεκτατικές κινήσεις της είτε στην περιοχή της συμπρωτεύουσας είτε σε άλλες πόλεις της βόρειας Ελλάδας.
Τα σχέδια της DIA για τη νέα χρήση και πολύ περισσότερο για την επόμενη τριετία είναι κάτι περισσότερο από μεγαλόπνοα, αφού η εταιρεία εκτός από το βασικό της δίκτυο αναπτύσσεται παράλληλα και με καταστήματα franchise. Ο αριθμός τους το 2004 υπολογίζεται ότι θα ανέλθει σε 90 από 31 που ήταν στο τέλος του 2001. Οι πωλήσεις της εταιρείας εκτιμάται ότι διαμορφώθηκαν κατά την περσινή χρήση στα 64 δισ. δρχ., παρουσιάζοντας άνοδο κατά 32% σε σύγκριση με το 12μηνο του 2000.
Σχετικά με τα οικονομικά μεγέθη, τα σχέδια και τις προοπτικές του ομίλου ΜΑΣΟΥΤΗΣ βλέπε τη συνέντευξη του κ. Χ. Πέτρου, διευθυντή μάρκετινγκ της αλυσίδας, σε άλλες σελίδες του τεύχους.