Σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης εμφανίζει η αγορά της στοματικής υγιεινής στη χώρα μας, καθώς η πλειοψηφία των Ελλήνων εξακολουθεί, παρά τα θετικά βήματα, να μη δίνει την πρέπουσα σημασία στην υγιεινή του στόματος και των δοντιών.

Σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης εμφανίζει η αγορά της στοματικής υγιεινής στη χώρα μας, καθώς η πλειοψηφία των Ελλήνων εξακολουθεί, παρά τα θετικά βήματα, να μη δίνει την πρέπουσα σημασία στην υγιεινή του στόματος και των δοντιών.

Η κατανάλωση οδοντόπαστας ανέρχεται το χρόνο σε 1.580.000 λίτρα, εμφανίζοντας σταθερή άνοδο τα τελευταία χρόνια εκτός από το 1999, όπου, σύμφωνα με τα στοιχεία της AC Nielsen, παρουσιάσθηκε μία μικρή μείωση κατά 0,9% σε σχέση με το 1998, παρά το γεγονός ότι νέα προϊόντα προωθήθηκαν στην αγορά. Ας σημειωθεί ότι το 1998 η κατανάλωση αυξήθηκε κατά 4,4% σε σύγκριση με το 1997. Σε αξία η κατανάλωση εμφανίζει το 1999 μία αύξηση κατά 2%, φθάνοντας τα 13,8 δισ. δρχ., έναντι 13,5 δισ. δρχ. το 1998.

Στις οδοντόβουρτσες η αγορά αυξήθηκε το 1999 σε όγκο κατά 2,4% στα 5.297.000 τεμάχια, έναντι 5.172.000 το 1998, έτος κατά το οποίο η κατανάλωση είχε επίσης αυξηθεί σε σχέση με το 1997 κατά 4,2%.

Χαρακτηριστικό της “καθυστέρησης” που εμφανίζει η συγκεκριμένη αγορά στη χώρα μας είναι το γεγονός ότι η κατά κεφαλή κατανάλωση οδοντόβουρτσας ανέρχεται σε μισή οδοντόβουρτσα ανά άτομο το χρόνο, όταν οι οδοντίατροι συνιστούν αλλαγή της οδοντόβουρτσας κάθε τρεις μήνες.

Στην περίπτωση που η κατανάλωση “φτάσει” τα μεγέθη αυτά, η συνολική αγορά θα ανέλθει στα 40 εκατ. τεμάχια το χρόνο, δηλαδή θα αυξηθεί κατά 8 φορές, περίπου.

Αντίστοιχα στην οδοντόκρεμα η κατά κεφαλή κατανάλωση είναι γύρω στα 160 ml το χρόνο, ή περίπου δύο σωληνάρια. Αν υπολογίσουμε ότι για κάθε βούρτσισμα απαιτείται ποσότητα 1,5 ml, επί τρία βουρτσίσματα την ημέρα είναι 4,5 ml ανά ημέρα, με αποτέλεσμα η συνολική διάρκεια του κάθε σωληναρίου να ανέλθει στις 20 ημέρες περίπου. Αρα η κατανάλωση μπορεί να αυξηθεί στα έξι σωληνάρια το χρόνο και η συνολική αγορά να τριπλασιασθεί. Πρέπει να επισημανθεί ότι τα παραπάνω χαρακτηριστικά -σε ό,τι αφορά στην κατανάλωση- τα καλύπτουν πλήρως οι δυτικές αναπτυγμένες αγορές.

Μεγάλη ποικιλία και καινοτομίες

Στην αγορά υπάρχει μία μεγάλη γκάμα προϊόντων που καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος των αναγκών των καταναλωτών ανδρών, γυναικών αλλά και παιδιών. Έμφαση δίνεται τα τελευταία χρόνια από τις εταιρίες στην κάλυψη ειδικών αναγκών των καταναλωτών, όπως είναι προϊόντα για ευαίσθητα ούλα και δόντια, για καπνιστές, για λαμπερά λευκά δόντια, δροσερή αναπνοή, κ.λπ. Η λογική ανάπτυξης των νέων προϊόντων είναι η ίδια και τις οδοντόβουρτσες, όπου και στην κατηγορία αυτή υπάρχει πλήθος κωδικών, με έμφαση να δίνεται τελευταία στα προϊόντα με νέες κεφαλές (σπαστές, ευλύγιστες, κ.λπ.).

Η ανάπτυξη νέων προϊόντων στην κατηγορία της στοματικής υγιεινής απαιτεί σημαντικές έρευνες από πλευράς των εταιριών, που δαπανούν κάθε χρόνο αρκετά δισεκατομμύρια δολάρια.

Προσοχή στα παιδιά

Μία νέα ομάδα καταναλωτών είναι τα τελευταία χρόνια το παιδί. Η αγορά είναι ακόμη μικρή σε μέγεθος, ωστόσο πληθαίνουν τα προϊόντα (οδοντόκρεμες και οδοντόβουρτσες) που απευθύνονται αποκλειστικά στα παιδιά. Πρόκειται για προϊόντα που κύρια χαρακτηριστικά έχουν την ευχάριστη συσκευασία και εμφάνιση, αλλά και την ευχάριστη γεύση (σε ό,τι αφορά στην οδοντόκρεμα).

Η εν λόγω αγορά παρουσιάζει σημαντικό ενδιαφέρον καθώς αυξάνει χρόνο με το χρόνο. Ωστόσο, το μεγάλο όφελος για την αγορά προκύπτει από το γεγονός ότι τα παιδιά συνηθίζουν από μικρά να ασχολούνται με την υγιεινή του στόματος και αποτελούν έτσι την εν δυνάμει μεγάλη αγορά του μέλλοντος.

Πολλές εταιρίες (Unilever, Colgate) έχουν αναπτύξει ένα σημαντικό έργο στην προώθηση της στοματικής υγιεινής στις μικρές ηλικίες, κυρίως μέσω εκδηλώσεων στα σχολεία, ενημερωτικών φυλλαδίων κ.λπ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η κινητή οδοντοϊατρική μονάδα της Unilever (AIM), η οποία είναι ένα άρτια εξοπλισμένο κινητό οδοντιατρείο. Η μονάδα επισκέπτεται δημοτικά σχολεία και εξετάζει όλα τα παιδιά. Υπολογίζεται ότι από το 1988 που λειτουργεί έχει εξετάσει πάνω από 200.000 παιδιά.

Οι εταιρίες ρίχνουν μεγάλο βάρος στην ενημέρωση είτε μέσω εκδηλώσεων είτε μέσω οδοντιάτρων και άλλων επιστημονικών καναλιών, καθώς, πέραν της διαφήμισης, η επιστημονική ενημέρωση είναι ίσως ο βασικότερος τρόπος προκειμένου να βελτιωθεί η συμπεριφορά των Ελλήνων και Ελληνίδων σε σχέση με το πώς αντιμετωπίζουν την υγιεινή του στόματος και των δοντιών ειδικότερα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα (στοιχεία Unilever) ο Έλληνας καθαρίζει κατά μέσο όρο 1,4 φορές τα δόντια του την ημέρα. Αναλυτικότερα, ποσοστό 14% ξεχνούν να καθαρίσουν τα δόντια τους έστω και μία φορά την ημέρα, 41% τα καθαρίζει μία φορά την ημέρα, 33% δύο φορές την ημέρα, 11% τρεις φορές την ημέρα και μόλις 1% τέσσερις φορές την ημέρα και άνω.

Πάντως, το 96% χρησιμοποιούν οδοντόβουρτσα και οδοντόκρεμα όταν καθαρίζουν τα δόντια τους, ενώ το 88% των καταναλωτών αγοράζει την οδοντόκρεμα από τα σούπερ μάρκετ, το 8% από τα φαρμακεία και μόλις ένα 6% από μικρά καταστήματα (2%) και από άλλα καταστήματα (4%).

Τι πρέπει να γίνει

Με βάση την παραπάνω εικόνα της αγοράς, τα περιθώρια ανάπτυξής της είναι τεράστια, γεγονός που ίσως δεν έχει εκτιμηθεί ανάλογα, κυρίως από τους υπεύθυνους των αλυσίδων. Είναι ίσως από τις λίγες κατηγορίες των προϊόντων non-food που η “οροφή” της αγοράς είναι πάρα πολύ υψηλά σε σχέση με τη σημερινή πραγματικότητα.

Στο πλαίσιο αυτό και οι αλυσίδες θα μπορούσαν να δουν επιπλέον μέτρα προώθησης των προϊόντων στοματικής υγιεινής και κυρίως της οδοντόβουρτσας, που χαρακτηρίζεται ως προϊόν που αγοράζεται αυθόρμητα. Πολύ λίγες φορές ο καταναλωτής αγοράζει προγραμματισμένα οδοντόβουρτσα. Όπως εκτιμάται από στελέχη της αγοράς , ειδικές προωθητικές ενέργειες εντός των καταστημάτων, όπως ειδικά stands που θα υπενθυμίζουν την ανάγκη αλλαγής της οδοντόβουρτσας είτε του καθαρισμού των δοντιών συχνότερα, θα βελτίωναν σημαντικά την αγορά οδοντόβουρτσας.

Επίσης, όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, θα πρέπει να βελτιωθεί η κατάσταση στο ράφι, κυρίως στην κατεύθυνση να τοποθετούνται τα προϊόντα της κάθε εταιρίας όλα στο ίδιο σημείο (οδοντόβουρτσες, οδοντόκρεμες, κ.λπ.) ώστε να ξεχωρίζουν καλύτερα, ενώ απαιτείται επίσης μία μεγαλύτερη προσοχή από τους υπεύθυνους των καταστημάτων ώστε τα ράφια να μην είναι ακατάστατα.

Τέλος, σημαντική ανάπτυξη στην αγορά δίνουν και τα νέα προϊόντα που κυκλοφορούν, καθώς και τα επαναλανσαρίσματα παλαιότερων προϊόντων.

Πάντως, σε κάθε περίπτωση, τα περιθώρια ανάπτυξης της συγκεκριμένης αγοράς είναι τεράστια και η ανάπτυξη αυτή μπορεί να αποβεί αρκετά κερδοφόρα για τις αλυσίδες, στο βαθμό που η συγκεκριμένη κατηγορία δεν καλύπτει τεράστιους χώρους στα ράφια, σε σχέση και με την αξία τους.

Ευχαριστούμε για τη βοήθεια στο ρεπορτάζ την κ. Εύη Σακελλαρίου, brand manager της AIM της Unilever Hellas. και τον κ. Δημήτρη Μαγγιώρo, υπεύθυνο κατηγορίας προϊόντων στοματικής υγιεινής της Colgate-Palmolive.

ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ ΠΛΥΣΙΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΔΟΝΤΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Ξεχνούν να τα πλύνουν έστω και μια φορά 14%

Τα πλένουν μια φορά την ημέρα 41%

Πλένουν τα δόντια δυο φορές την ημέρα 33%

Πλένουν τα δόντια τρεις φορές την ημέρα 11%

Πλένουν τα δόντια τους πάνω από 4 φορές την ημέρα 1%