Σταθερά θετική πορεία διαγράφει η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Χαλκιαδάκης που δραστηριοποιείται στην Κρήτη, βασίζοντας την ανάπτυξή της στην ώθηση που δίνει στον τζίρο ο πληθωρισμός και στη δυναμική που παρουσιάζει η τουριστική κίνηση ιδίως στην Κρήτη. Το 2023 ήταν μια χρονιά υψηλού ρυθμού ανάπτυξης για την εταιρεία. Ο τζίρος της αυξήθηκε σε ποσοστό υψηλότερο του 10% έναντι του 2022, ενώ σε αξία υπερέβη τα 200 εκατ. ευρώ.
Φέτος η διοίκηση της Χαλκιαδάκης αναμένει νέα άνοδο του εταιρικού τζίρου, την οποία προσδιορίζει περί το 4,5%. Επί της ουσίας η εταιρεία θα κινηθεί στον μέσο ρυθμό της αγοράς, ωθούμενη για μία ακόμη χρονιά από τον πληθωρισμό και τον τουρισμό. Στελέχη της εταιρείας επισημαίνουν ότι οι επιδόσεις της θα ήταν σαφώς υψηλότερες, αν πέρυσι δεν είχε πληγεί η αγορά ελαιολάδου. Κι αυτό διότι ένα μεγάλο τμήμα του τοπικού καταναλωτικού κοινού έχασε σημαντικό μέρος του εισοδήματός του, με αποτέλεσμα να περιορίσει γενικότερα τις δαπάνες του, μεταξύ των οποίων είναι κι αυτές που αφορούν τις αγορές αγαθών καθημερινής ανάγκης.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν, ενώ η προτελευταία σοδειά των ελαιοπαραγωγών της Κρήτης ανέρχονταν σε 120.000 τόνους ελαιολάδου, πέρυσι οι όγκοι του προϊόντος περιορίστηκαν σε επίπεδο ίσως χαμηλότερο των 30.000 τόνων, με αποτέλεσμα να χαθεί σημαντικό μέρος του τοπικού εισοδήματος, πράγμα που στέρησε έσοδα και από την αγορά του κλάδου στην Κρήτη.
Πάντως, για τη Χαλκιαδάκης θεωρείται σημαντικό το ότι η ζήτηση σε όγκο στα καταστήματά της διατηρείται σταθερή παρά τις ισχυρές πληθωριστικές πιέσεις. Τα στελέχη της ανησυχούν, πάντως, για τις ενδεχόμενες επιπτώσεις στη ζήτηση από την εφαρμογή των νέων μέτρων που προωθεί η κυβέρνηση, βάσει των οποίων από την 1η Μαρτίου θα περιοριστούν σε σημαντικό βαθμό οι προσφορές, προκειμένου μέρος αυτών να περάσουν απευθείας στις τιμές. Όπως εξηγούν, στη μεταβατική αυτή φάση είναι κρίσιμο το πώς θα αντιδράσει ο καταναλωτής, δεδομένου ότι αρκετά στελέχη της αγοράς δεν αποκλείουν αρνητικές επιδράσεις στους διακινούμενους όγκους.
Οι επενδύσεις φέτος
Στον τομέα των επενδύσεων η Χαλκιαδάκης προγραμματίζει φέτος τη λειτουργία ενός νέου σούπερ μάρκετ, του 41ου της αλυσίδας στην αγορά της Κρήτης και ουσιαστικά του πρώτου νέου καταστήματος, που θα εγκαινιαστεί μετά από μία περίοδο περίπου δύο ετών. Σημειώνουμε ότι από τα 40 καταστήματα που διαθέτει σήμερα η αλυσίδα, τα 39 είναι λιανικής και το ένα cash & carry.
Σε ό,τι αφορά τη διάθεση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, η Χαλκιαδάκης, αν και προτείνει δικά της προϊόντα στους πελάτες της, δεν διαχειρίζεται στρατηγικά την κατηγορία της ιδιωτικής ετικέτας, γι’ αυτό και η συμμετοχή των PL στο σύνολο των πωλήσεών της περιορίζεται σε σχετικά χαμηλό επίπεδο.
Αντίθετα, η αλυσίδα δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην προώθηση των προϊόντων τοπικών παραγωγών, στηρίζοντας τις προσπάθειες να ενισχυθεί η παρουσία των παραδοσιακών κρητικών προϊόντων προς κάλυψη των αναγκών όχι μόνο των κατοίκων του νησιού, αλλά και των τουριστών που το επισκέπτονται, Ελλήνων και ξένων.
Σημειώνουμε ότι η αλυσίδα έχει υποβάλει σειρά αιτήσεων για την υλοποίηση «πράσινων» επενδύσεων, πάντα στην προοπτική της ιδιοπαραγωγής ενέργειας για τις ανάγκες της λειτουργίας των καταστημάτων της. Ωστόσο, όπως σημειώνουν τα στελέχη της, οι διαδικασίες έγκρισης των σχετικών αιτήσεων καθυστερούν. Εφόσον όμως ολοκληρωθούν, εταιρεία θα επενδύσει περί τα 800.000 ευρώ, κυρίως για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων.