Πιέσεις προς το οργανωμένο λιανεμπόριο, προκειμένου να μετακυλήσει μέρος της ρευστότητάς του προς τους προμηθευτές του, ασκεί το ΥΠΑΑΝ, σε μια προσπάθεια να δοθεί χέρι βοήθειας στις χονδρεμπορικές, παραγωγικές και εισαγωγικές επιχειρήσεις που ασφυκτιούν υπό το βάρος της κρίσης.

Παράγοντες του υπουργείου δήλωσαν στο σελφ σέρβις ότι, με βάση τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους, ο μέσος χρόνος στις καθυστερήσεις πληρωμών των μεγάλων αλυσίδων του λιανεμπορίου υπολογίζεται σήμερα στις 120 ημέρες. Ωστόσο, σε αρκετές περιπτώσεις οι πιστώσεις φθάνουν σε διάρκεια τους 8 ή και τους 10 μήνες, με αποτέλεσμα ένας σημαντικός αριθμός εταιρειών –κυρίως όσες έχουν βασίσει την ανάπτυξή τους σε αποκλειστικές συνεργασίες– να βρίσκονται κυριολεκτικά στο έλεος των μεγάλων δικτύων πώλησης.

«Στόχος μας είναι να εξασφαλίσουμε ότι από το ρευστό που εισπράττει καθημερινά το σύνολο του οργανωμένου λιανεμπορίου θα ωφεληθούν και οι προμηθευτές», επισήμανε παράγοντας του υπουργείου, υπογραμμίζοντας ωστόσο ότι οι προσπάθειες που καταβάλλονται δύσκολα έχουν θετικό αποτέλεσμα. Για το λόγο αυτό το υπουργείο φέρεται να εξετάζει το ενδεχόμενο νομοθετικής παρέμβασης, προκειμένου να θεσμοθετήσει πλαφόν στις καθυστερήσεις πληρωμών.

Γνωρίζει, ωστόσο, ότι μια ανάλογη ρύθμιση θα προκαλέσει κι άλλα προβλήματα στην αγορά, δεδομένου ότι θα υποχρεώσει τα μεγάλα δίκτυα να περιορίσουν τις καθυστερούμενες καταβολές σε επίπεδα κατά πολύ χαμηλότερα των σημερινών, με αποτέλεσμα να αποκτήσουν και αυτά πλέον προβλήματα ρευστότητας.

«Ένας νόμος που θα περιόριζε στους δύο μήνες τη μεταχρονολόγηση των επιταγών θα μπορούσε να καταστρέψει πολλές επιχειρήσεις», ήταν το σχόλιο παράγοντα της αγοράς προς το σελφ σέρβις, σύμφωνα με τον οποίο το ζήτημα της ρευστότητας θα μπορούσε να επιλυθεί μόνο εφόσον οι τράπεζες άλλαζαν την πολιτική τους έναντι της αγοράς, με τη βοήθεια των ασφαλιστικών εταιρειών που ειδικεύονται στις ασφαλίσεις πιστώσεων, αλλά κυρίως με την ουσιαστική ενεργοποίηση του ΕΣΠΑ, του οποίου οι «υποσχέσεις» στην παρούσα φάση παραμένουν στα χαρτιά.

Στο στόχαστρο Lidl και Καρφούρ Μαρινόπουλος
Με δεδομένο, λοιπόν, ότι η ανάπτυξη θα αργήσει να φθάσει στην αγορά, το υπουργείο συνεχίζει να ασκεί πιέσεις στα μεγάλα δίκτυα λιανικής, διαπιστώνοντας ότι το μεγαλύτερο εξ αυτών, η Καρφούρ Μαρινόπουλος, το 2011 αύξησε σε πολύ μεγάλο βαθμό το μέσο χρόνο στις καθυστερήσεις πληρωμών. Πιο συγκεκριμένα, ενώ το 2010 ο μέσος χρόνος καθυστερήσεων ήταν λίγο πάνω από τις 100 ημέρες, το 2011 πλησίασε τις 150 ημέρες. Πάντως, τελευταίες πληροφορίες ανέφεραν ότι η αλυσίδα από τις αρχές του χρόνου άρχισε να περιορίζει κάπως τους χρόνους στις πιστώσεις της, καλύπτοντας αρκετούς από τους μεγάλους πελάτες της.

Κατά πληροφορίες, ελέγχους διενήργησε το υπουργείο και σε δύο ακόμη μεγάλες αλυσίδες, την ΑΒ Βασιλόπουλος και τη Σκλαβενίτης. Όμως, δεν διαπίστωσε υπερβολές στις καθυστερήσεις πληρωμών. Ειδικότερα στην ΑΒ Βασιλόπουλος το 2011 ο μέσος χρόνος, αν και λίγο αυξημένος, διατηρήθηκε σε επίπεδα χαμηλότερα των 100 ημερών, ενώ στη Σκλαβενίτης, αν και το 2010 διαμορφώνονταν οριακά πάνω από τις 100 ημέρες, το 2011 περιορίσθηκε οριακά κάτω από τις 100 ημέρες.

Στο μεταξύ, άλλες πληροφορίες αναφέρουν ότι πέρα από τις καθυστερήσεις πληρωμών, το ΥΠΑΑΝ έχει ανοίξει και δύο φακέλους για το transfer pricing, στοχοποιώντας για το θέμα αυτό ισάριθμες πολυεθνικές εταιρείες – πρόκειται για τις Lidl και Καρφούρ Μαρινόπουλος. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, οι υπηρεσίες του υπουργείου φέρεται να έχουν προχωρήσει σε βάθος την έρευνα που διενεργούν ειδικά για τη Lidl. Μάλιστα, παραμονές έκδοσης του τεύχους δεν αποκλειόταν το ενδεχόμενο να προχωρήσουν ένα βήμα περισσότερο επιβάλλοντας κυρώσεις, στο βαθμό που τα σχετικά συμπεράσματά τους θα είχαν την απαραίτητη τεκμηρίωση.