Χιλιάδες κοντέινερ εγκλωβισμένα στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης και πολλά εκατομμύρια ευρώ χαμένα για το ελληνικό εμπόριο είναι ο απολογισμός των δυο μηνών απεργιακών κινητοποιήσεων των εργαζομένων στα δυο μεγάλα λιμάνια της χώρας. Σύμφωνα με στοιχεία των εμπόρων, οι επιχειρήσεις κινδυνεύουν να χάσουν το 20% του ετήσιου τζίρου τους, που για τις εμπορικές υπολογίζεται σε 14 δισ. ευρώ, ενώ για τις εξαγωγικές πολύ περισσότερο. Oι ζημίες που υπέστησαν οι επιχειρήσεις είναι τεράστιες, αφού, εκτός της απώλειας πωλήσεων, πελάτες τους βρίσκονται στα πρόθυρα απώλειας ολόκληρων αγορών, όπου εξάγουν τα προϊόντα τους, επισημαίνουν εκπρόσωποι του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βόρειου Ελλάδος.

‘Οπως επισημαίνουν οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βόρειου Ελλάδος, οι ζημίες που υπέστησαν οι επιχειρήσεις είναι τεράστιες, αφού, εκτός της απώλειας πωλήσεων, πελάτες τους βρίσκονται στα πρόθυρα απώλειας ολόκληρων αγορών, όπου εξάγουν τα προϊόντα τους.

‘Οπως υπολογίζεται, το 81% των επιχειρήσεων αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα λειτουργίας εξαιτίας των κινητοποιήσεων, ενώ μεγάλο είναι το ποσοστό εκείνων που αναγκάσθηκαν να εξυπηρετηθούν μέσω άλλων λιμανιών ή εναλλακτικών οδών. Μάλιστα, σύμφωνα με έρευνα του ΣΒΒΕ που πραγματοποιήθηκε μεταξύ 13 και 15 Φεβρουαρίου, το 38% των επιχειρηματιών που συμμετείχαν στην έρευνα είχαν υποστεί ζημία μέχρι και 3 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τους επιχειρηματίες, αρκετές εισαγωγικές εταιρείες δεν έχουν πρώτες ύλες, ώστε να παραγάγουν και να παραδίδουν προϊόντα εδώ και δύο μήνες. ‘Ετσι, χάνουν πελάτες, ανταγωνιστικότητα και κεφάλαια, ενώ οι έμποροι μιλούν ακόμα και για αυξήσεις της τάξης του 15% στις τιμές ορισμένων ειδών τους επόμενους μήνες, καθώς, προκειμένου να πραγματοποιήσουν τις εισαγωγές τους -ενόψει και του Πάσχα-, επιλέγουν εναλλακτικές οδούς μεταφορών, αυξάνοντας ακριβώς το κόστος των μεταφορικών. «Η κατάσταση είναι δραματική. Τα αποθέματα των επιχειρήσεων τελειώνουν και αρκετές από αυτές σε λίγο δεν θα έχουν τι να πουλήσουν», λέει εκπρόσωπος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου.

Ο Σύνδεσμος Ελληνικών Χημικών Βιομηχανιών εκφράζει τον προβληματισμό και την ανησυχία του για τα προβλήματα και τη συνέχιση των απεργιακών κινητοποιήσεων στα δύο λιμάνια, που μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά τη λειτουργία του κλάδου, όπως και όλων των κλάδων που κάνουν χρήση χημικών προϊόντων. «Η λειτουργία αρκετών μονάδων είναι μετέωρη από την πρώτη κιόλας ημέρα των κινητοποιήσεων, καθώς δεν υπάρχουν αρκετά αποθέματα στις εγκαταστάσεις τους. Οι επερχόμενες ελλείψεις σε αγαθά αναγκαία για την καθημερινότητα των πολιτών είναι ορατές», καταλήγει ο πρόεδρος του Συνδέσμου, κ. Α. Γιαννίδης.

Πλήγμα στο εξαγωγικό εμπόριο

Από στοιχεία του ΕΒΕΑ προκύπτει αφενός ότι κατά το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου περίπου 15.000 εμπορευματοκιβώτια με προορισμό τον Πειραιά έχουν αποτεθεί σε άλλα λιμάνια, με αποτέλεσμα τη σημαντική δυσλειτουργία στις εισαγωγές, αφετέρου ότι την ίδια περίοδο διακινήθηκαν περίπου 8.000 εμπορευματοκιβώτια εξαγωγής λιγότερα, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, με ανάλογο πλήγμα στην εξαγωγική προσπάθεια της χώρας. Στο ίδιο δίμηνο υπολογίζεται ότι το εξαγωγικό εμπόριο επλήγη περισσότερο από την «λευκή απεργία» στο λιμάνι. ‘Ετσι, φέτος, παρά τις αρχικά θετικές διαφαινόμενες προοπτικές, η αξία του εκτιμάται ότι δεν θα υπερβεί τα επίπεδα του 2007, δηλαδή τα 17 δισ. ευρώ. «Η αναστάτωση που δημιουργείται στην αγορά έχει ακόμα μια φορά θύμα της το εμπόριο της χώρας, συμπαρασύροντας την οικονομία, το εμπορικό ισοζύγιο, την αξιοπιστία των ελληνικών επιχειρήσεων και την ανάπτυξή τους σε φθίνουσα πορεία», αναφέρεται σε ανακοίνωση του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς.