Ως «gate to Europe» για την παγκόσμια αγορά των logistics χαρακτηρίζει την Ελλάδα ο κ. Στέλιος Καπετανάκης, Business Development Manager της Transcombi Express. Εκφράζοντας την πεποίθηση πως η σημασία της χώρας για τον κλάδο θα αυξηθεί έτι περαιτέρω –εξ ου και το επενδυτικό ενδιαφέρον εγχώριων και ξένων «παικτών»–, δηλώνει αισιόδοξος για το μέλλον, ενώ εκτιμά πως τα logistics έχουν να εισφέρουν σημαντική προστιθέμενη αξία στην αγορά των FMCG…
Η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή είναι αναπόφευκτη, τονίζει μεταξύ άλλων ο κ. Στέλιος Καπετανάκης, προσθέτοντας ότι η ανάπτυξη του e-commerce και η σύγχρονη απαίτηση του καταναλωτή για γρήγορη και απρόσκοπτη παράδοση των παραγγελιών του είναι ακόμα μια ευκαιρία να επικυρώσει ο κλάδος τη σημαντικότητά του.
σελφ σέρβις: Ποιες είναι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος σας σήμερα;
Στέλιος Καπετανάκης: Ο κλάδος των logistics είναι η δεύτερη ή τρίτη σημαντικότερη αγορά από άποψη συνεισφοράς στην ελληνική οικονομία, μετά τον τουρισμό. Ειδικά μετά την πανδημία ανέβηκε η αξία του. Ωστόσο, από το 2020 ζούμε σε διαρκή κρίση ή, για την ακρίβεια, ζούμε απανωτές κρίσεις: Πανδημία, ρωσο-ουκρανικός πόλεμος, ενεργειακή κρίση, πληθωρισμός και κλιμάκωση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής. Όλα αυτά έχουν άμεσο αντίκτυπο στον κλάδο των logistics. Επιπλέον, η εύρεση προσωπικού, τόσο για τις αποθήκες όσο και για τις οδικές μεταφορές, εξελίσσεται σε μείζον πρόβλημα, δεδομένων των ήδη μεγάλων ελλείψεων του κλάδου σε ανθρώπινο δυναμικό. Στο μεταξύ, τα καύσιμα εξακολουθούν να έχουν πολύ υψηλό κόστος συγκριτικά με την περίοδο προ πανδημίας. Πάραυτα υπάρχουν κάποια θετικά προμηνύματα: Στον κλάδο μας ήδη διαπιστώνεται μια τάση άμβλυνσης των περισσότερων προβλημάτων. Εκτιμώ ότι θα πάμε πολύ καλύτερα.
ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΛΛΕΙΨΕΙΣ ΣΕ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ
σ.σ.: Η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού εξελίσσεται σε παγκόσμιο φαινόμενο. Πού το αποδίδετε και τι λύσεις προτείνετε;
Σ.Κ.: Για να είμαι ειλικρινής, αδυνατώ να καταλάβω γιατί η σχετική έλλειψη έχει λάβει τέτοια έκταση. Αναγνωρίζω, πάντως, ότι η δουλειά μας είναι δύσκολη, απαιτητική και με σωματικό μόχθο. Στο πλαίσιο αυτό, ναι, είναι λογικό να προτιμώνται τα πιο προστατευμένα εργασιακά περιβάλλοντα, όπως οι δουλειές γραφείου. Όμως, οι μισθοί που δίνουμε δεν είναι χαμηλοί. Η αύξηση της ανεργίας, η τάση αρκετών ανθρώπων να προτιμούν τα επιδόματα από την αμειβόμενη εργασία κι ακόμα περισσότερο το ότι οι πιο νέοι άνθρωποι δεν δείχνουν ενδιαφέρον για δουλειά στον κλάδο μας είναι πράγματα που μας προβληματίζουν έντονα. Η Transcombi κάθε χρόνο κάνει προσλήψεις. Το ανθρώπινο δυναμικό μας σταθερά μεγαλώνει, αλλά για να μπορέσουμε ν’ ανταπεξέλθουμε στις αυξανόμενες απαιτήσεις, αποφασίσαμε στρατηγικά να υιοθετούμε λύσεις αυτοματοποίησης. Και δεν εννοώ λύσεις υποκατάστασης του ανθρώπινου δυναμικού, αλλά ουσιαστικής υποβοήθησης του έργου του, ώστε να το κάνουμε πιο ελκυστικό, προάγοντας εντέλει και τη δουλειά μας.
ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ Ο ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ
σ.σ.: Τι σημαίνει για σας ο ψηφιακός μετασχηματισμός; Πού επικεντρώνεστε;
Σ.Κ.: Ένας από τους πολύ σημαντικούς λόγους που υιοθετούμε τις αυτοματοποιημένες λύσεις, είναι η προστασία του περιβάλλοντος, δεδομένου ότι έτσι ελαττώνουμε τη χρήση του χαρτιού, περιορίζουμε τα υλικά συσκευασίας όσο το επιτρέπει η φύση της δουλειάς μας κοκ., μειώνοντας έτσι το οικολογικά επιβαρυντικό αποτύπωμα των δραστηριοτήτων μας. Εξάλλου, όπως είπα, οι αυτοματισμοί αναβαθμίζουν ποιοτικά και διευκολύνουν το έργο των ανθρώπων μας. Η αναγκαιότητα του ψηφιακού μετασχηματισμού είναι δεδομένη και προς αυτή την κατεύθυνση, άλλωστε, κινείται όλη η ΕΕ και μέσα σε αυτήν το κράτος μας, με επενδυτικούς πόρους, όπως τα προγράμματα ΕΣΠΑ, για την ψηφιακή και την «πράσινη» μετάβαση. Και είναι εντέλει και απαίτηση της αγοράς η επιτάχυνση της εξυπηρέτησης κι η ελαχιστοποίηση του ανθρώπινου λάθους, μέσω της αυτοματοποίησης των διαδικασιών και των συστημάτων. Το είδος και η ένταση των απαιτήσεων είναι πλέον τέτοια, που επιβάλλουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Πώς αλλιώς να καλυφθεί ο εντεινόμενος ρυθμός της ζήτησης;
Η ΕΛΛΑΔΑ «GATE TO EUROPE»
σ.σ.: Τι σκέφτεστε για το μέλλον του κλάδου των logistics;
Σ.Κ.: Προφανώς οι υπηρεσίες του κλάδου μας ήταν, είναι και θα είναι κάτι περισσότερο από αναγκαίες στις δραστηριότητες της προσφοράς για την ικανοποίηση της ζήτησης, είτε μιλούμε για τη διατροφή και την ένδυση, είτε για την υγεία, είτε για τις κατασκευές κοκ. Η ζήτησή τους και μάλιστα με αξιώσεις ποιότητας στη χώρα μας αυξάνει. Δείτε τις επενδύσεις κάθε χρόνο στην ευρύτερη αγορά των logistics –αρκεί να σας πω ότι κάθε χρόνο ανεγείρονται νέες αποθήκες της τάξης των 200.000τμ. Δείτε επίσης την πίεση για την αναβάθμιση των εμπορευματικών μεταφορών σταθερής τροχιάς, όπως και το πλήθος των πολυεθνικών εταιρειών (εμπορικών και logistics), που επενδύουν σε υποδομές logistics στη χώρα. Είναι γιατί βλέπουν την Ελλάδα σαν «gate to Europe». Είμαι πολύ αισιόδοξος. Θεωρώ ότι η θέση της χώρας στην παγκόσμια αγορά των logistics θα αναβαθμιστεί ακόμη περισσότερο, πράγμα που ήδη το επιβεβαιώνουν οι ξένες επενδύσεις σε σχετικές υποδομές, ειδικά οι μακροχρόνιες.
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Η ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ
σ.σ.: Πώς αποτιμάτε την τάση συγκέντρωσης του κλάδου σας;
Σ.Κ.: Η τάση είναι παγκόσμια. Μεγάλες εταιρείες εξαγοράζουν μικρότερες. Ναι, πιθανώς σε βάθος δεκαετίας να μην υπάρχει η πλειάδα των μικρών εταιρειών logistics, αλλά κάποιες μεγαλύτερες. Η τάση αυτή είναι γενικευμένη στην παγκόσμια οικονομία και αφορά όλους τους κλάδους. Στο πλαίσιο αυτό, έχουν γίνει πολλές εξαγορές τα τελευταία χρόνια και στην εγχώρια κλαδική αγορά των logistics. Προφανώς οι πιο μεγάλες εταιρείες, που λόγω μεγέθους έχουν ανταγωνιστικότητα και know how, θα ανταποκριθούν στα ζητούμενα καλύτερα, αλλά κανείς δεν είναι σε θέση να προβλέψει με ασφάλεια την έκταση των ανακατατάξεων. Δεν θεωρώ τη συγκέντρωση «αναγκαίο κακό», αλλά παγκόσμια πραγματικότητα.
Η ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗ ΑΞΙΑ
σ.σ.: Το ηλεκτρονικό εμπόριο δημιουργεί ευκαιρίες για τον κλάδο σας;
Σ.Κ.: Ο πατέρας μου –ιδρυτής της Transcombi– έλεγε «έκαστος στο είδος του…». Το πιστεύω κι εγώ. Οι εμπορικές εταιρείες ειδικεύονται στο να πουλάνε προϊόντα, εμείς ειδικευόμαστε στο να τους τα αποθηκεύουμε και να τα μεταφέρουμε. Τους λέμε, λοιπόν, «επικεντρωθείτε σε αυτό που ξέρετε καλύτερα, την παραγωγή και την πώληση, κι αφήστε τα logistics σε μάς τους ειδικούς, που εγγυημένα προσθέτουμε αξία στα προϊόντα σας για λογαριασμό των πελατών σας, ενδιάμεσων και τελικών». Η ανάπτυξη του e-commerce τα τελευταία χρόνια ασφαλώς μπορεί να αποβεί επωφελής για όλους, αφού έχουμε τη δυνατότητα της αυθημερόν εξυπηρέτησης. Έτσι ο τελικός καταναλωτής θα μπορεί, μ’ ένα κλικ, να έχει σε λίγες ώρες την παραγγελία του στο σπίτι, στην εργασία του ή οπουδήποτε ζητήσει. Άμεση και σωστή εξυπηρέτηση, αυτό ζητά ο πελάτης παντού στον κόσμο.
ΕΠΕΝΔΥΣΗ ΣΕ ΑΥΤΟΜΑΤΙΣΜΟΥΣ ΚΑΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ
σ.σ.: Ποια είναι τα επενδυτικά σας πλάνα;
Σ. Κ.: Ως εταιρεία ήδη έχουμε επενδύσει σε πολλά έργα αυτοματισμών. Ένα μεγάλο project είναι η επένδυσή μας σ’ ένα σύστημα στην αποθήκη μας, το οποίο θα εκτελεί τις διαδικασίες αυτοματοποιημένα και πολύ ταχύτερα απ’ όσο μέχρι σήμερα. Ένα ακόμη project είναι η επένδυση σε software στο εταιρικό ERP, που διασφαλίζει τη μείωση της κατανάλωσης χαρτιού, διευκολύνοντας ιδιαίτερα την καθημερινή εργασία των υπαλλήλων μας. Επίσης, επενδύουμε στις μεταφορές μέσω σιδηροδρόμου από και προς την Ελλάδα από χώρες του εξωτερικού –ως γνωστόν οι σιδηροδρομικές μεταφορές είναι από τις πλέον φιλικές προς το περιβάλλον. Εξάλλου, τον Μάρτιο φέτος επενδύσαμε στην αγορά ενός ακινήτου στην περιοχή του Σχηματαρίου, με σκοπό τη δημιουργία αφενός μιας αποθήκης 10.000τμ, που θα αποτελέσει τη βάση ενός σύγχρονου κέντρου logistics φαρμάκου, και αφετέρου μιας ακόμα αποθήκης έκτασης 6.000τμ, την οποία θα διαθέσουμε για την αποθήκευση εύφλεκτων υλών.
Πάντα οι επενδύσεις μας γίνονται μετά από σχετική έρευνα αναφορικά με τις ανάγκες της εγχώριας αγοράς. Το συνολικό ύψος των επενδύσεών μας ξεπερνά τα 15 εκατ. ευρώ. Στρατηγικά επενδύουμε κάθε χρόνο σε τεχνολογικούς αυτοματισμούς, ενώ ανάλογα με τις ανάγκες των πελατών μας προχωρούμε σε επιμέρους επενδύσεις σε υποδομές, όπως π.χ. οι ειδικοί αποθηκευτικοί χώροι. Εξάλλου, πολλά χρόνια τώρα η εταιρεία μας μεγαλώνει και σε εγκαταστάσεις και σε τζίρο. Στο πενταετές μας πλάνο περιλαμβάνεται μια ακόμα επένδυση σε μια μεγαλύτερη αποθήκη στη Θεσσαλονίκη για την εξυπηρέτηση της Βόρειας Ελλάδας και των ελληνικών εξαγωγών προς τα Βαλκάνια. Φυσικά είμαστε πάντα ανοικτοί στο ενδεχόμενο να εξαγοράσουμε κάποια μικρότερη εταιρεία του κλάδου μας.
«ΡΑΧΟΚΟΚΚΑΛΙΑ» ΤΑ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
σ.σ.: Τι ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα προσφέρετε στην αγορά των σούπερ μάρκετ;
Σ.Κ.: Η εταιρεία μας κατά κύριο λόγο εξειδικεύεται στην εξυπηρέτηση πελατών, τα εμπορεύματα των οποίων έχουν παραλήπτες τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Η συγκεκριμένη υπηρεσία μάς αποφέρει το 80% του κύκλου εργασιών μας. Τα προϊόντα που αποθηκεύουμε και μεταφέρουμε είναι FMCG –τρόφιμα ξηρού και ψυχόμενου φορτίου, προϊόντα ομορφιάς και περιποίησης κοκ. Δουλεύουμε με ένα πανελλαδικό δίκτυο, μέσω του οποίου εξυπηρετούμε όλες τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και μίνι μάρκετ σε όλη την επικράτεια. Ο σκοπός μας ανέκαθεν ήταν και είναι η εξυπηρέτηση αυτού του κλάδου. Αυτή είναι η εξειδίκευσή μας.
Οι εγκαταστάσεις μας βρίσκονται σε στρατηγικές περιοχές στη νότια Ελλάδα –η μεγαλύτερη βρίσκεται στα Οινόφυτα. Βεβαίως υπάρχει και η μονάδα μας στον Ασπρόπυργο και το cross docking center στο κέντρο της Αθήνας, ώστε να εξυπηρετούμε και πελάτες με δικές τους αποθήκες, που μας αναθέτουν την πανελλαδική διανομή των προϊόντων τους.
σ.σ.: Το γεωφυσικό ανάγλυφο της χώρας είναι ποικιλόμορφο και απαιτητικό. Πώς ανταποκρίνεστε ειδικότερα τους θερινούς μήνες, οπότε ο τουρισμός αυξάνει κατακόρυφα τις απαιτήσεις; Πώς διαχειρίζεστε λ.χ. το πρόβλημα της κατ’ ανάγκην καθημερινής διανομής προϊόντων, όπως των τροφίμων και ποτών μικρού κύκλου ζωής;
Σ.Κ.: Όντως τους θερινούς μήνες υπάρχει κορύφωση της ζήτησης, κυρίως λόγω του ότι το πελατολόγιό μας περιλαμβάνει τον ξενοδοχειακό κλάδο και την εστίαση. Κάθε χρόνο, λοιπόν, κοντά στο Πάσχα προετοιμαζόμαστε να υποδεχτούμε τη τουριστική σεζόν, κάνοντας τις απαραίτητες ενέργειες σε ό,τι αφορά την επάρκεια του ανθρώπινου δυναμικού και των εγκαταστάσεών μας. Πάντως, η εξυπηρέτηση των σούπερ μάρκετ δεν μας δημιουργεί πρόβλημα, διότι δεν έχουν εποχικότητα στη δουλειά τους…
ΕΚΘΕΣΗ ESG ΚΑΙ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΑΠΟΤΥΠΩΜΑΤΟΣ
σ.σ.: Ποιες είναι οι δράσεις σας στο πλαίσιο της ΕΚΕ/ESG;
Σ.Κ.: Η εταιρεία μας, επειδή θέλουμε να είναι μπροστά από τις εξελίξεις και γιατί ανέκαθεν υλοποιούσαμε δράσεις για το περιβάλλον, τις τοπικές κοινωνίες και τους ανθρώπους μας, αποφασίσαμε να τα αποτυπώνουμε όλα αυτά σε εκθέσεις ESG. Ό,τι κάνει η εταιρεία μας σε αυτά τα πεδία, είμαστε στη διαδικασία του να αποτυπώνεται έγκυρα στο εξής και να δημοσιοποιείται. Άλλωστε, είμαστε και στη διαδικασία καταγραφής του περιβαλλοντικού μας αποτυπώματος… Αυτά νομίζω ότι μας φέρνουν ένα βήμα μπροστά. Για εμάς είναι σημαντικό να καταγράφεται κάθε υλοποιούμενη δράση μας εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, και μάλιστα να παρακολουθούμε την εξέλιξή τους εφαρμόζοντας KPIs κλπ. Θεωρώ ότι αυτό είναι σημαντικό και για τη σχέση με τους πελάτες μας. Εννοείται ότι ως εταιρεία έχουμε κι όλες τις απαραίτητες πιστοποιήσεις, τόσο τις υποχρεωτικές από το νόμο όσο και κάποιες προαιρετικές, τις οποίες κρίναμε απαραίτητες για λόγους αρχής και κύρους. Σημειώστε ακόμα ότι είμαστε πολύ περήφανοι, διότι οι εργαζόμενοί μας μάς έδωσαν τον τίτλο του Great Place to Work και δη με πολύ υψηλό βαθμό! Γι’ αυτό τους ευχαριστούμε.