Αύξηση 5,1% εμφάνισε στο ενδεκάμηνο του 2023 η κατηγορία των φυτικών ροφημάτων σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2022, σύμφωνα με τα αντίστοιχα στοιχεία που έδωσε η Circana στο FOODReporter, από 1η Ιανουαρίου έως 26 Νοεμβρίου 2023.
Ο «καυτός» Δεκέμβριος των πωλήσεων
Η συνολική αξία πωλήσεων είχε ξεπεράσει τα 35,9 εκατ. ευρώ, έχοντας υπολογισμένες τις ανατιμήσεις στα προϊόντα της υποκατηγορίας κατά τη διάρκεια του έτους, δίχως όμως τις πωλήσεις του μήνα Δεκεμβρίου, ο οποίος αποτελεί σημαντικό μήνα στις συνολικές πωλήσεις έτους: Πέραν της αύξησης της αγοραστικής δύναμης, περιλαμβάνει και περίοδο νηστείας.
Το 2022 στο αντίστοιχο διάστημα η υποκατηγορία των φυτικών ροφημάτων στο σύνολό τους είχε ξεπεράσει τα 34,17 εκατ. ευρώ, ενώ στο σύνολο δωδεκαμήνου ξεπέρασε τα 37,61 εκατ. ευρώ. Δηλαδή ο Δεκέμβριος 2023 είχε αύξηση μεγαλύτερη του 10% πάνω από το μέσο όρο μηνιαίου τζίρου.
Άνοδο παρουσίασε και ο όγκος πωλήσεων των φυτικών ροφημάτων στο πρώτο ενδεκάμηνο του 2023, κατά 4,5%, σε σχέση με τους πρώτους έντεκα μήνες του 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana. Εν πολλοίς, η σταθερή αύξηση όγκου οφείλεται στην πρώτη ωρίμανση της αγοράς: Οι ανταγωνιστές κράτησαν σταθερή την τιμή για πολύ μεγάλο διάστημα μέσα στο έτος. Είναι σημαντικό να σχολιαστεί ότι το ποσοστό ιδιωτικής ετικέτας των φυτικών ροφημάτων είναι ακόμη χαμηλό σε πωλήσεις, αλλά εμφανίζει αλματώδη ανάπτυξη, όσο προστίθενται σχετικοί κωδικοί στο ελληνικό οργανωμένο λιανεμπόριο: Η αύξηση στο χρονικό διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου μεταξύ 2022 και 2023 είναι 25,8% σε τζίρο, με συνολική αξία που δεν ξεπερνά τα 2,7 εκατ. ευρώ στα υψηλότερά της. Αντίστοιχα, η αύξηση όγκου φθάνει στο 30,2%. Τα φυτικά ροφήματα αποτελούν κατηγορία, η οποία αυξάνει όγκο πωλήσεων και τζίρο σταθερά χρόνο με το χρόνο: Από τα 32,53 εκατ. ευρώ του δωδεκαμήνου του 2020, με την έξαρση στις αγορές σε καταστήματα σούπερ μάρκετ εξαιτίας των lockdowns που επέφερε η πανδημία του κορωνοϊού, επάνω από τα 39 εκατ. ευρώ αναλογικά στο δωδεκάμηνο του 2023, σύμφωνα με τις τάσεις που δείχνουν οι πωλήσεις ενδεκαμήνου που κατέγραψε η Circana. Μιλάμε για αύξηση άνω του 20%, η οποία αντίστοιχα μεταφράζεται και σε αύξηση όγκου πωλήσεων κοντά στο 22% με 23% σε όγκο, κατ’ αναλογία. Οι αρχικές τιμές των φυτικών ροφημάτων στα ράφια των σούπερ μάρκετ έχουν μείνει σχετικά σταθερές μεταξύ των επώνυμων ανταγωνιστών για αρκετά χρόνια ύστερα από το πρώτο λανσάρισμά τους.
Επιδόσεις ανά γεύση
Αναλύοντας βαθύτερα τις επιμέρους γεύσεις φυτικών ροφημάτων που προσφέρονται στο ελληνικό οργανωμένο λιανεμπόριο, το ρόφημα αμυγδάλου, το οποίο απαντάται σε περισσότερους από έναν κωδικούς (με ή χωρίς ζάχαρη, ενισχυμένο με πρωτεΐνη, με κακάο, ψημένο ή ωμό), δείχνει μια πρώτη ωρίμανση, ως προϊόν που βρίσκεται περισσότερο διάστημα στην αγορά και προσφέρεται και από ελληνικές βιομηχανίες σχεδόν από την αρχή της διάθεσής του:
Στο ενδεκάμηνο του 2023, έχει σημειώσει κάμψη πωλήσεων σε αξία ύψους 1,4% και ίση ποσοστιαία μείωση σε όγκο. Η μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων παρατηρείται στο σχετικά νέο προϊόν του ροφήματος καρύδας (34,7% σε αξία και 38,1% σε όγκο) και ακολουθεί η βρώμη, η οποία επανακάμπτει χάρη σε νέα λανσαρίσματα που ήρθαν από παραδοσιακούς παίκτες του χώρου, με αύξηση κατά 18,4% σε αξία πωλήσεων και κατά 12,2% σε όγκο πωλήσεων.
Σε διαφορετική τροχιά τα plant-based επιδόρπια
Το εγχείρημα, η επιτυχία του οποίου, βάσει των επίσημων μετρήσιμων στοιχείων πωλήσεων, τίθεται σε σοβαρή αμφιβολία -καθώς έχουν προηγηθεί και ανάλογες συζητήσεις πίσω από κλειστές πόρτες, όπως έχει πληροφορηθεί το FOODReporter- είναι εκείνο των plant-based επιδόρπιων, τα οποία εμφάνισαν κάμψη ως προς την αξία πωλήσεών τους κατά 0,7% στο πρώτο ενδεκάμηνο του 2023, με τζίρο που μετά βίας αγγίζει τα 4,23 εκατ. ευρώ, ενώ πρόκειται για τόσο πρόσφατα λανσαρισμένα προϊόντα. Η αντίστοιχη μείωση όγκου πωλήσεων βρέθηκε στο 7,3%, σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία της Circana. Η μεγάλη διαφορά στη διακύμανση μεταξύ αξίας και όγκου πωλήσεων αποκαλύπτει τις ανατιμήσεις που έγιναν μέσα στο 2023 στη συγκεκριμένη υποκατηγορία plant-based προϊόντων.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter