Ανεβαίνει το... θερμόμετρο του ανταγωνισμού στον κλάδο των αλυσίδων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, καθώς οι ήδη υπάρχοντες -εγχώριοι και πολυεθνικοί- "παίκτες" ρίχνουν στη μάχη του ανταγωνισμού τους και καταστήματα πολλών τετραγωνικών μέτρων, σε περιοχές με ευκολία πρόσβασης, και τις τιμές τους. Η πρόσφατη άφιξη της γερμανικής Saturn -ομόσταβλης της Media Markt- ανέβασε περισσότερο τον πυρετό στον κλάδο, καθώς οι υπόλοιποι ανταγωνιστές της, 'Ελληνες και ξένοι, δεν διατίθενται να χάσουν ούτε έναν πελάτη. Γι' αυτό αντεπιτίθενται. Στο μεταξύ, ακούγεται ότι ένας ακόμα διεθνής λιανέμπορος εξετάζει την είσοδο του στην Ελλάδα. Πρόκειται για τον γαλλικό όμιλο CESA, που αναπτύσσει την αλυσίδα Darty.

Η πρόσφατη άφιξη της γερμανικής Saturn -ομόσταβλης της Media Markt- ανέβασε περισσότερο το θερμόμετρο του ανταγωνισμού στον κλάδο, καθώς οι εγχώριοι ανταγωνιστές, ‘Ελληνες και ξένοι- δεν φαίνονται διατεθειμένοι να χάσουν ούτε έναν πελάτη και γι’ αυτό αντεπιτίθενται. Tην ίδια στιγμή ακούγεται ότι ένας ακόμα διεθνής λιανέμπορος εξετάζει την είσοδό του στην Ελλάδα. Πρόκειται για τη γαλλική CESA, η οποία αναπτύσσει την αλυσίδα Darty.

Ο εν λόγω πολυεθνικός όμιλος είχε στο παρελθόν επαφές με τον όμιλο Κορασίδη, τόσο στο στάδιο της υγιούς ανάπτυξής του όσο και στη φάση της εξυγίανσής του, που όμως δεν ευοδώθηκαν.

“Πόλεμος” τιμών, υπηρεσιών και νέων καταστημάτων

Στις “αφίξεις” νέων “παικτών” οι ήδη υπάρχοντες απαντούν με επέκταση των δικτύων καταστημάτων τους σε ολόκληρη την Ελλάδα, με επιθετικές προσφορές και ελκυστικές πιστωτικές διευκολύνσεις. Οι μεγαλύτερες προσφορές αφορούν σε είδη που, όπως λένε οι γνώστες, «ξεπερνιούνται» εύκολα από τις ταχύτητες της τεχνολογικής εξέλιξης, όπως οι τηλεοράσεις και τα PC. Το “ψαλίδισμα” των τιμών φτάνει ακόμα και 200 ευρώ, ανάλογα με το είδος του προϊόντος. Πχ, πρόσφατα, μεγάλη αλυσίδα του κλάδου ανακοίνωσε εκπτωτικές προσφορές του τύπου: τηλεόραση LG LCD 37” με ΗDΜΙΧ2 στα 699 ευρώ από 899, τηλεόραση Ρhilips LCD, 32” με ενσωματωμένο ψηφιακό δέκτη DΒΤ, στα 489 ευρώ από 549, ψηφιακή φωτογραφική μηχανή Samsung, 8.1 megapixel στα 99 ευρώ από 199, κλιματιστικό General Εlectric 12.000 BTU, ενεργειακή κλάση Α, στα 333 ευρώ από 449, Νotebook Αcer Intel Core 2 Duo, με 4 GΒ μνήμη, Βluetooth και webcamera στα 799 ευρώ από 899 και κινητό Samsung, με δώρο Dect, στα 389 ευρώ από 509.

Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκεται και η πολιτική των διευκολύνσεων που προσφέρουν οι “παίκτες” του κλάδου, με πιο χαρακτηριστική την προσφορά μεγάλης γνωστής αλυσίδας στους καταναλωτές της, που τους δίνει τη δυνατότητα να αποκτούν προϊόντα της ακόμα και σε 55 δόσεις “σε τιμές μετρητοίς”!

Βρετανο-γερμανικός “πόλεμος”

Σημειώνεται ότι στον “πόλεμο” των αλυσίδων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών εξελίσσεται μια ιδιότυπη μάχη μεταξύ της βρετανικής Εlectroworld και της γερμανικής Saturn, η οποία στις 19 Σεπτεμβρίου, στον αριθμό 340 της λεωφόρου Συγγρου, άνοιξε τις πύλες του πρώτου εν Ελλάδι καταστήματός της (οι “αδελφές” Saturn και Μedia Μarkt κατέχουν τον τίτλο του μεγαλύτερου λιανέμπορου στα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη στην Ευρώπη). Στο πρώτο δεκαήμερο του Οκτωβρίου, όμως, ακριβώς απέναντι από το κατάστημα της Saturn, στον αριθμό 259 της Συγγρού, θα εγκαινιαστεί το έκτο κατά σειρά στην Ελλάδα κατάστημα της βρετανικής Εlectroworld, η οποία μαζί με την Κωτσόβολος ανήκουν στoν βρετανικό κολοσσό DSGi, επίσης κορυφαίο ευρωπαϊκό όμιλο στην πώληση ηλεκτρικών ειδών.

Οι διαθέσεις των διοικήσεων και από τις δύο πλευρές προμηνύουν “μετωπική σύγκρουση”, καθώς τα καταστήματα αμφοτέρων κεντρίζουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών που συνωστίζονται στα εγκαίνιά τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι περισσότεροι από 70.000 καταναλωτές (!) επισκέφθηκαν το πρώτο Saturn την ημέρα των εγκαινίων του.

Για τη Saturn το στοίχημα είναι μεγάλο. ‘Ηδη άνοιξε, υποστηρίζουν τα στελέχη της, το μεγαλύτερο κατάστημα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών στην Ελλάδα, έκτασης 9.200 τμ, εφαρμόζοντας μάλιστα ιδιαίτερα επιθετική πολιτική τιμών, η οποία, αν συνεχιστεί, θα εντείνει τον ανταγωνισμό.

Στα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του Saturn πρέπει να συνυπολογιστούν πλήθος προσφερόμενων υπηρεσιών, όπως η εγγύηση χαμηλής τιμής, η παράδοση, η εγκατάσταση και επίδειξη λειτουργιών ηλεκτρονικού εξοπλισμού, η προώθηση προς ανακύκλωση παλαιών συσκευών, το εργαστήριο για επεξεργασία φωτογραφίας, η τεχνική υποστήριξη για PC, η εγκατάσταση ηχοσυστημάτων αυτοκινήτου, καθώς και η παροχή πλήρων τραπεζικών υπηρεσιών.

Για τον Γερμανό επικεφαλής της εταιρείας στην Ελλάδα, κ. Ρatrick Vogel, το Saturn στη Συγγρού αποτελεί “πιλότο” για την περαιτέρω ανάπτυξη της αλυσίδας στην Ελλάδα, η οποία ήδη ετοιμάζει ένα δεύτερο κατάστημα (στον Γέρακα, λένε οι πληροφορίες), που, όπως αναμένεται θα ανοίξει πριν από τα Χριστούγεννα. ‘Ενα τρίτο κατάστημά της θα κατασκευαστεί σύντομα στη Θεσσαλονίκη. Σημειώνουμε ότι η ομόσταβλή της Media Markt διαθέτει ήδη 7 καταστήματα, ενώ το επόμενο διάστημα θα επεκτείνει το δίκτυό της σε ολόκληρη την Ελλάδα.

Η απάντηση της Εlectroworld

Αντίστοιχα της Saturn είναι τα προϊόντα που θα τοποθετήσει σε λίγες ημέρες στα ράφια του έκτου καταστήματός της η Εlectroworld, ακριβώς απέναντι του πρώτου Saturn. Και εκεί τεχνολογία και χαμηλές τιμές βρίσκονται στο επίκεντρο της πολιτικής του ομίλου, ο οποίος στοχεύει να διαφοροποιήσει την Εlectroworld από την “αδελφή” της εταιρεία Κωτσόβολος. Μάλιστα, στην πολιτική του ομίλου, με επικεφαλής στην Ελλάδα και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη τον κ. Fernando de Vicente, είναι η περαιτέρω ανάπτυξη ταυτόχρονα των καταστημάτων Εlectroworld και Κωτσόβολος.

Σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα σε τρία χρόνια οι επιγραφές Εlectroworld θα βρίσκονται σε περίπου 20 καταστήματα σε όλη τη χώρα, ενώ η Κωτσόβολος προτίθεται να προσθέσει 50 νέα καταστήματα στο δυναμικό της -εξ αυτών κάποια θα ανήκουν στην κατηγορία των Mega.

Τα σχέδια των άλλων παικτών

Στο μεταξύ, τόσο οι έτεροι πολυεθνικοί “παίκτες” στον κλάδο (Dixons) όσο και οι εγχώριες αλυσίδες αναζητούν τρόπους διατήρησης των μεριδίων τους.

Η διοίκηση της ελληνικής αλυσίδας Ηλεκτρονική, έχοντας ξεκαθαρίσει ότι δεν συζητεί την πιθανότητα πώλησής της, επαναλανσάρεται στην αγορά -αφαιρώντας από την επωνυμία της τον προσδιορισμό «Αθηνών»-, προκειμένου να επιτύχει καλύτερη διείσδυση στη Βόρεια Ελλάδα. Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία έχει εξαγοράσει το βορειοελλαδικό δίκτυο ηλεκτρικών Σαραφίδη, το οποίο ανασυγκροτείται, ώστε να προκύψουν συνέργιες με τη μητρική αλυσίδα. Μάλιστα, η Ηλεκτρονική, εκτός από την εγχώρια ανάπτυξή της, με την οποία στοχεύει στην αύξηση του μεριδίου της στο 19% το 2009, ποντάρει στη διεθνή επέκτασή της, με στόχο τη διεύρυνση των δραστηριοτήτων της σε οκτώ αγορές της ΝΑ Ευρώπης εντός της προσεχούς τριετίας.

Στην αγορά μπαίνει και πάλι δυναμικά ο όμιλος Κορασίδη, μετά την εξαγορά του από τη MIG. Με καταστήματα γειτονιάς, ανταγωνιστική τιμολόγηση και επιθετική ανάπτυξη, θα επιχειρήσει να επανακτήσει μέρος του άλλοτε ισχυρού μεριδίου τής Ράδιο Κορασίδης, σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο που έχει εκπονήσει η διοίκησή της, σε συνεργασία με το επιτελείο του βασικού της μετόχου MIG. ‘Ηδη τα 54 καταστήματα της αλυσίδας έχουν γεμίσει σε ικανοποιητικό βαθμό με νέο εμπόρευμα, ενώ εξελίσσεται διαφημιστική καμπάνια.

Φέτος, οι πωλήσεις της Κορασίδης αναμένεται ότι θα ξεπεράσουν τα 200 εκατ. ευρώ, ενώ το 2009 ο στόχος της εταιρείας είναι να ανέλθουν στα 350 εκατ. ευρώ. Στη διετία 2008-09 η Κορασίδης σχεδιάζει τη δημιουργία 29 νέων καταστημάτων, από τα οποία 25 θα είναι μεσαίου μεγέθους και 4 υπερκαταστήματα. Στο δίκτυο πρόκειται να ενσωματωθούν στη Βόρεια Ελλάδα και τα 8 καταστήματα της επίσης υπαγχθείσας στο άρθρο 44 (μετοχοποίηση και ρύθμιση χρεών) αλυσίδας Βασιλάκης ΑΕ, της οποίας η Κορασίδης ελέγχει το 35%, ενώ προωθεί την απόκτησή της.

Ο στρατηγικός σχεδιασμός της εταιρείας περιλαμβάνει ταυτόχρονα και σχέδια επέκτασής της στο εξωτερικό, με πρώτους σταθμούς τη Σερβία και την Κύπρο, όπου ο όμιλος ήδη αναζητά ευκαιρίες εισόδου.

‘Οσο για τους μικρότερους “παίκτες” του κλάδου, την Εxpert και την Electronet, η δημιουργία νέων καταστημάτων και η διατήρηση των μεριδίων τους είναι ο βασικός στόχος τους για τον επόμενο χρόνο. ‘Εμφαση στην ενίσχυση του δικτύου της πανελλαδικά δίνει η Expret, η οποία το επόμενο καλοκαίρι θα αριθμεί 116 καταστήματα, εκ των οποίων τα μισά στη Βόρεια Ελλάδα. Στο μικροσκόπιο της Expert βρίσκεται η αγορά της Αττικής, στην οποία εντός του 2009 αναμένεται ότι θα εγκαινιάσει 5 νέα καταστήματα.

H δημιουργία ενιαίας εικόνας καταστημάτων, με έμφαση στον οικολογικά προσανατολισμένο χαρακτήρα τους, και η δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος, αποτελούν τις προτεραιότητες της διοίκησης της συνεταιριστικής αλυσίδας Electronet.