Όπως φαίνεται από τις πωλήσεις και τις σχετικές έρευνες, οι τάσεις για υγιεινή διατροφή επηρεάζουν και τον κλάδο χυμών και αναψυκτικών. Η βιομηχανία παρακολουθεί αυτές τις τάσεις και προτείνει προϊόντα που μπορούν να προσφέρουν νέες -και κυρίως υγιεινές- γευστικές εμπειρίες.

Οι νέες τάσεις στον κλάδο εστιάζουν σε παραμέτρους όπως η ποικιλία της γκάμας, οι πρωτότυπες γεύσεις και τα παρεχόμενα για τον οργανισμό οφέλη. «Ανταποκρινόμενη στις παραπάνω τάσεις, η ΕΒΓΑ διαθέτει στην γκάμα Refresh μια εμπλουτισμένη κατηγορία ευεργετικών χυμών με γεύσεις όπως φράουλα-πεπόνι-κόκκινο σταφύλι, ρόδι-σταφύλι-rooibos, ανανάς-γκρέιπφρουτ, καρότο-μήλο-πορτοκάλι και τους δύο αγαπημένους κωδικούς Power & Power up.

Βάσει στοιχείων, η αγορά των χυμών μακράς διάρκειας μεγαλώνει αποσπώντας μερίδιο από την αγορά των φρέσκων χυμών. Αξίζει να σημειωθεί ότι η γεύση του πορτοκαλιού παραμένει Νο 1 στις προτιμήσεις των καταναλωτών», αναφέρει η κα Ζαφειρένια Καραμπά, από το τμήμα marketing χυμών της ΕΒΓΑ.

«Η στροφή των καταναλωτών προς μία πιο ισορροπημένη διατροφή αποτυπώνεται και στη προτίμησή τους για τα light προϊόντα. Η Coca-Cola zero είναι το προϊόν της Coca-Cola Τρία Έψιλον που απαντά με επιτυχία στη νέα αυτή τάση», σημειώνει η κα Σίσσυ Ηλιοπούλου, communication & consumer relations manager στην Coca-Cola Τρία Έψιλον, ενώ σχετικά με τους χυμούς τονίζει πως «στις πιο πρόσφατες προϊοντικές καινοτομίες της Coca-Cola Τρία Έψιλον περιλαμβάνονται οι χυμοί Ευζην και τα Amita frooties».

«Αξιοσημείωτο είναι πάντως το γεγονός ότι, όσο καθοριστικό ρόλο παίζει στην αύξηση των πωλήσεων μιας μάρκας η νέα γεύση, άλλο τόσο καθοριστικό ρόλο παίζει και η συσκευασία του. Έτσι, λοιπόν, πέρυσι η ΕΨΑ άλλαξε ριζικά τη συσκευασία στο ΡΕΤ κάνοντας για ακόμα μια φορά πρωτοτυπία στην αγορά (όπως με τη βυσσινάδα το 2003). Νέο ΡΕΤ μπουκάλι με θερμοσυρρικνούμενη ετικέτα με ένα καταπληκτικό εικαστικό-έργο τέχνης. Λεμονανθοί και άνθη πορτοκαλιάς στροβιλίζονται γύρω από το κλασικό μπουκάλι της ΕΨΑ κάνοντας το παραδοσιακό μοντέρνο και ακόμα πιο απολαυστικό. Φυσικά, το περιεχόμενο έχει πάντα τη σταθερή γεύση και υψηλή ποιότητα που το όνομα ΕΨΑ εγγυάται», συμπληρώνει ο κ. Παναγιώτης Μίλης, διευθυντής μάρκετινγκ στην ΕΨΑ ΑΕ, δίνοντας έτσι μία άλλη διάσταση στο θέμα των τάσεων.

Οι καταναλωτές σε πρώτο πρόσωπο
Στον καιρό της κρίσης, «ενισχύεται η συνήθεια των καταναλωτών να κάνουν τις αγορές τους από το σούπερ μάρκετ βάσει προκαθορισμένης λίστας αγορών. Επίσης, τα τελευταία χρόνια υπήρξε μια στροφή μερίδας των καταναλωτών και προς τις λεγόμενες μάρκες ιδιωτικής ετικέτας. Ωστόσο, στην πλειοψηφία τους οι καταναλωτές δύσκολα διαρρηγνύουν τη σχέση εμπιστοσύνης που έχουν αναπτύξει με επώνυμα προϊόντα, των οποίων η ποιότητα είναι εγγυημένη», τονίζουν οι άνθρωποι της Coca-Cola 3E.

«Οι καταναλωτές πλέον διερευνούν και αναζητούν τον χυμό που τους ταιριάζει συνυπολογίζοντας διάφορες παραμέτρους, όπως είναι η τιμή ή τα οφέλη που τους παρέχονται από την κατανάλωσή του. Αυτό σημαίνει πως έχει διευρυνθεί σημαντικά το ρεπερτόριο των επιλογών τους και είναι πιο δεκτικοί σε νέες προτάσεις. Συνεπώς, για τις εταιρείες του κλάδου το νέο καταναλωτικό κοινό αποτελεί μια διαρκή πρόκληση: αυτού του κοινού διεκδικούν την εμπιστοσύνη προσδοκώντας η κάθε μάρκα να κατακτήσει την πρώτη θέση στις προτιμήσεις του», συμπληρώνουν από την ΕΒΓΑ.

Διαβάστε επίσης:


Διαμόρφωση τιμών στην αγορά
«Η τακτική των προσφορών είναι ίσως η πιο συχνή στρατηγική προώθησης των προϊόντων. Κάθε προσφορά επηρεάζει τον καταναλωτή, πόσω μάλλον αν είναι από ένα προϊόν, το οποίο επώνυμα ζητά και εμπιστεύεται. Για φανταστείτε να σας έδιναν σε χαμηλότερη τιμή την ίδια αξία. Τα επώνυμα προϊόντα είναι ανελαστικά στην τιμή, αλλά παρουσιάζουν αύξηση/ενίσχυση της ζήτησης με προσεγμένες προσφορές. Το ζήτημα για τα εμπορικά τμήματα είναι να ισορροπήσουν τις προσφορές με τα περιθώρια κέρδους και για τα τμήματα μάρκετινγκ τις προσφορές με τη συνολική αξία και εικόνα του προϊόντος», επισημαίνει ο κ. Μίλης από την ΕΨΑ.

Η διαμόρφωση των τελικών τιμών λιανικής, που καθορίζονται από το εκάστοτε σημείο πώλησης, εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. «Πχ, η εξίσωση προσφοράς-ζήτησης, ο πληθωρισμός, το κόστος των πρώτων υλών και των υπηρεσιών που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή και το κόστος μεταφοράς που διαρκώς αυξάνεται. Εν μέσω οικονομικής ύφεσης, η ελληνική βιομηχανία καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια να απορροφήσει τους κραδασμούς που προκαλεί η οικονομική αυτή ύφεση», συμπληρώνουν από την Coca-Cola 3E.

Μέσα στο ίδιο πλαίσιο φαίνεται να κυμαίνονται και οι απόψεις των ανθρώπων από το τμήμα μάρκετινγκ της ΕΒΓΑ. «Τα ποιοτικά στοιχεία του προϊόντος (γεύση, όφελος για τον οργανισμό, πρακτικότητα συσκευασίας) παραμένουν αδιαμφισβήτητα τα κύρια κριτήρια αγοράς του καταναλωτή. Ωστόσο, η τιμή και το είδος της προσφοράς συγκαταλέγονται στη λίστα με τους σημαντικούς παράγοντες που διαμορφώνουν την τελική απόφαση αγοράς του καταναλωτή. Με δεδομένα τα παραπάνω και γνώμονα τον καταναλωτή, ορίζεται η τιμολογιακή πολιτική των προϊόντων, καθώς και οι ανάλογες προωθητικές ενέργειες», διαπιστώνει η κα Καραμπά από την ΕΒΓΑ.

Τα μερίδια των καναλιών
Οι μεγάλες αλυσίδες λιανικής κατέχουν τη μερίδα του λέοντος στην αγορά. Οι ίδιες αναπτύσσονται και στον χώρο της χονδρικής με τη μορφή cash & carry.

«Εμείς, με τη διεύρυνση της επικοινωνίας πανελλαδικά και την τοποθέτηση στα σούπερ μάρκετ Α-Β Βασιλόπουλος και Σκλαβενίτης, ενισχύσαμε την εικόνα του ανώτερου ποιοτικά προϊόντος και δημιουργήσαμε τη βάση για την εξάπλωση εκτός Θεσσαλίας. Σήμερα, η ΕΨΑ εξαντλείται από τα ράφια στα σούπερ μάρκετ και υπάρχει σε αρκετά σημεία πώλησης υψηλού πρεστίζ. Δημιουργούνται συνεχώς νέα σημεία πώλησης και έπεται συνέχεια. Έχουμε ξεκάθαρη πολιτική απέναντι στα κανάλια διανομής και τους συνεργάτες αντιπροσώπους της. Σταθερά και για πάρα πολλά χρόνια», αναφέρουν από την ΕΨΑ τονίζοντας τη δυναμική του καναλιού των σούπερ μάρκετ στην ελληνική αγορά».

Διαβάστε επίσης:


Τα μερίδια των προϊόντων
Η βιομηχανία τροφίμων, χυμών και αναψυκτικών είναι γενικώς μια ώριμη αγορά με σταθερή, σε γενικές γραμμές, πορεία τα τελευταία χρόνια. Παράλληλα, όμως, παρακολουθεί και ανταποκρίνεται στην ανάγκη των καταναλωτών για πιο υγιεινά προϊόντα.

«Παρατηρείται μια στροφή της ζήτησης προς μη αλκοολούχα ποτά χαμηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη (light) είτε πρόκειται για χυμούς είτε για αναψυκτικά. Ταυτόχρονα, σημειώνεται αύξηση στην κατηγορία του εμφιαλωμένου νερού, στο τσάι και τα αθλητικά ποτά», υποστηρίζει η κα Ηλιοπούλου από την Coca-Cola 3E.

 Πίνακας 1: Πωλήσεις χυμών ανά είδος σε όγκο (σε εκατ. λίτρα)

 Είδος χυμών  2008  2009  01/01-07/02/2009  01/01-07/02/2010  Μεταβολή
 Σε θερμοκρασία δωματίου  64,3  63,7  6,2  6,0  -3,0%
 Ψυγείου  22,5  21,3  1,8  1,8  0,6%
 Σύνολο  86,8  85,0  8,0  7,8  -2,2%

 Πηγή: IRI Hellas

 Πίνακας 2: Πωλήσεις χυμών ανά είδος σε αξία (σε εκατ. ευρώ)

 Είδος χυμών  2008  2009  01/01-07/02/2009  01/01-07/02/2010  Μεταβολή
 Σε θερμοκρασία δωματίου  95,9  95,7  9,4  9,3  -1,2%
 Ψυγείου  46,3  44,8  3,9  3,9  1,7%
 Σύνολο  142,2  140,5  13,3  13,2  -0,4%

 Πηγή: IRI Hellas

 Πίνακας 3: Πωλήσεις χυμών ανά μέγεθος σούπερ μάρκετ σε όγκο (σε εκατ. λίτρα)

 Μέγεθος σ/μ  2008  2009  01/01-07/02/2009  01/01-07/02/2010  Μεταβολή
 Μικρά (<400 τμ)  15,9  15,0  1,5  1,4  -3,6%
 Mεσαία (400-999 τμ)  32,9  30,7  2,9  2,7  -7,2%
 Μεγάλα (1.000-2.500 τμ)  24,8  26,2  2,3  2,4  6,3%
 Υπέρ μάρκετ (> 2.500 τμ)  13,2  13,1  1,3  1,2  -4,4%
 Σύνολο  86,8  85,0  8,0  7,7  -2,2%

 Πηγή: IRI Hellas

 Πίνακας 5: Πωλήσεις αναψυκτικών ανά είδος σε όγκο (σε εκατ. λίτρα)

 Είδος  2008  2009  01/01-07/02/2009  01/01-07/02/2010  Μεταβολή
 Cola  100,6  100,0  11,2  11,9  5,7%
 Flavor  36,6  38,3  3,5  3,5  1,2%
 Lemon-lime  14,3  13,8  1,5  1,5  -2,0%
 Mixers  11,5  11,5  1,3  1,4  6,3%
 Σύνολο  163,0  163,6  17,5  18,3  4,2%

 Πηγή: IRI Hellas

 Πίνακας 7: Πωλήσεις αναψυκτικών ανά μέγεθος σούπερ μάρκετ σε όγκο (σε εκατ. λίτρα)

 Μέγεθος σ/μ  2008  2009  01/01-07/02/2009  01/01-07/02/2010  Μεταβολή
 Μικρά (<400 τμ)  32,6  31,3  3,5  3,3  -6,6%
 Mεσαία (400-999 τμ)  60,6  58,8  6,5  6,6  1,4%
 Μεγάλα (1.000-2.500 τμ)  45,9  49,4  5,0  5,7  13,8%
 Υπέρ μάρκετ (> 2.500 τμ)  23,9  24,1  2,5  2,7  7,6%
 Σύνολο  163,0  163,6  17,5  18,3  4,2%

 Πηγή: IRI Hellas

Μία άλλη πλευρά στο θέμα δίνει ο κ. Μίλης από την ΕΨΑ. «Τα μερίδια αγοράς των light χυμών και αναψυκτικών δεν θα λέγαμε ότι είναι αξιοσημείωτα, αφού οι καταναλωτές που θέλουν να πιουν κάτι light θα προτιμήσουν έναν φυσικό χυμό ή τσάι, που είναι και πιο υγιεινά, από ένα light αναψυκτικό.

Τα μερίδια που κατέχουν στην αγορά τα προϊόντα private label και οι αλυσίδες hard discount είναι αλήθεια ότι όλο και αυξάνονται. Συνεπώς, αυτό που ουσιαστικά συμβάλλει στην προσκόλληση του καταναλωτικού κοινού σε μια συγκεκριμένη μάρκα είναι η σχέση που έχει χτιστεί μεταξύ τους. Έτσι,  το επικοινωνιακό κοινό-στόχος της ΕΨΑ είναι άτομα ηλικίας 35-45, μέσης, μέσης-ανώτερης κοινωνικής τάξης. Ευτυχώς, οι καταναλωτές της ΕΨΑ επεκτείνονται σε όλο το ηλικιακό φάσμα και έχουν διάφορα κοινωνικά/οικονομικά χαρακτηριστικά. Το κοινό σημείο που έχουν είναι ότι συνειδητά ψάχνουν για καλύτερης ποιότητας τρόφιμα.

Επηρεάζονται πολύ λιγότερο από τη μαζική διαφήμιση και είναι άνθρωποι με αναπτυγμένο αισθητικό κριτήριο. Στα αναψυκτικά, αλλά και στους χυμούς, η ποιότητα και οι φυσικές γεύσεις της ΕΨΑ είναι μονόδρομος, οι δικοί μας καταναλωτές δεν θα στραφούν σε χαμηλότερης ποιότητας προϊόντα, όπως ίσως είναι τα ιδιωτικής ετικέτας», είναι τα λόγια του κ. Μίλη.

Διαβάστε επίσης:


Η προώθηση
Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο επιλέγουν διάφορες στρατηγικές προώθησης των προϊόντων τους. «Μια από τις πιο δελεαστικές είναι εκείνη της προσφοράς δωρεάν προϊόντος, πχ, με αγορά 5 τεμαχίων δώρο το 1 ή «2+1» δώρο κλπ, καθώς και η μείωση τιμής είτε μέσω εκπτωτικών sticker ή μέσω κουπονιών.

Συνήθης μέθοδος, επίσης, είναι η υλοποίηση γευστικών δοκιμών εντός των σούπερ μάρκετ κατά το λανσάρισμα νέων γεύσεων, με στόχο την πρώτη γνωριμία του κοινού με το προϊόν. Άλλες πολιτικές είναι το στήσιμο των προβολών εντός του χώρου ή η συμμετοχή στα φυλλάδια των μεγάλων αλυσίδων. Άλλου είδους ενέργειες αφορούν σε προσφορά κάποιου δώρου μαζί με την αγορά ενός προϊόντος (πχ χυμός μαζί με ποτήρι κλπ)», μας εξηγούν από την ΕΒΓΑ.

«Ευρηματικότητα, ειλικρίνεια και μέριμνα για σωστή ενημέρωση αποτελούν τα στοιχεία που πρέπει να χαρακτηρίζουν τις πολιτικές προώθησης των προϊόντων. Μέσα στο ίδιο πλαίσιο ευελιξίας, πραγματοποιούνται και οι προωθητικές ενέργειες των brand.

Ενδεικτικό είναι το πρόγραμμα διατροφής «Amita 5 a day», με στόχο την ενημέρωση του κοινού για τις ευεργετικές ιδιότητες των φρούτων και λαχανικών. Με αφορμή την επιτυχημένη συνεργασία της Amita με την αλυσίδα Σκλαβενίτης, εορτάστηκε η «Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής» με ειδικές προωθητικές ενέργειες, οι οποίες περιελάμβαναν διανομή ενημερωτικού υλικού, αναμνηστικών δώρων, διαδραστικά event και προβολές», καταλήγουν από την Coca-Cola 3E.

Το μέλλον
Το 2009 επικράτησαν πτωτικές τάσεις στους περισσότερους κλάδους τροφίμων, το 2010 ωστόσο αποτελεί χρονιά-πρόκληση για τις εταιρείες και τους λιανεμπόρους. «Το 2010 με την τηλεοπτικά πολλαπλασιαζόμενη εικόνα της παγκόσμιας ύφεσης δείχνει, μέχρι σήμερα τουλάχιστον, μια συγκρατημένη αισιοδοξία, αφού προβλέπουμε ότι γενικότερα η αγορά θα κινηθεί σε πολύ υψηλότερα επίπεδα και θα ξεπεράσει αυτή την κρίση που περνά σήμερα. Άλλωστε, η απάντηση στην ύφεση είναι τα ισχυρά brand name, και σ’ αυτό είμαστε σε καλή θέση», διαπιστώνουν στην ΕΨΑ.

Διαβάστε επίσης: