Πολύ υψηλά βάζει τον πήχη των επιδόσεών της στην Ελλάδα η ολλανδική Spar, αποσαφηνίζοντας εξαρχής τις προθέσεις της, σύμφωνα με τις οποίες ο στόχος της είναι να θέσει υπό τη στέγη της σε βάθος τριετίας ένα δίκτυο καταστημάτων ικανό να της αποφέρει ετησίως κύκλο εργασιών ύψους 1 δισ. ευρώ.

Πρόκειται για στόχο ο οποίος, αν και εκ πρώτης όψεως δείχνει υπεραισιόδοξος, πρακτικά φέρεται εφικτός, καθότι αθροιστικά οι όμιλοι αγορών Αστέρας και τη Mesis, με τους οποίους συνήψε συμβάσεις συνεργασίας (με τον Αστέρα έχει και μετοχική σχέση), έχουν τζίρο περίπου 700 εκατ. ευρώ –περίπου 500 εκατ. ευρώ είναι οι ετήσιες πωλήσεις του Αστέρα και 200 εκατ. ευρώ της Mesis.

Στελέχη της Spar Hellas, με τα οποία συνομίλησε το σελφ σέρβις, δήλωσαν ότι επαφές ήδη γίνονται και με άλλες μικρές και μικρομεσαίες αλυσίδες του κλάδου, προκειμένου να τεθούν υπό τη σκέπη της εταιρείας. «Ανάλογες συμφωνίες θα επιδιωχθούν ήδη από τους πρώτους μήνες του 2018 και όσο θα αφήνει το ίχνος της στην αγορά η σχετική προσπάθεια, τόσο θα εντείνονται οι συνέργειες», ανέφεραν τα ίδια στελέχη.

Πρόσθεσαν δε ότι με γοργούς ρυθμούς προχωρούν τα πλάνα για το rebranding καταστημάτων των δύο ομίλων σε Spar, ώστε το όλο εγχείρημα να αποκτήσει μεγαλύτερη δυναμική. Στην παρούσα φάση έχει ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός των πρώτων επτά σούπερ μάρκετ που θα αλλάξουν όψη, οργάνωση και σήμα. Εδρεύουν στην Κρήτη, τη Σκιάθο και την Άρτα. Σταδιακά η όλη προσπάθεια θα ενταθεί, ώστε μέσα σε λίγα χρόνια το 70% των καταστημάτων που έχουν συνάψει συμφωνία συνεργασίας με τη Spar Hellas, είτε να αποκτήσουν νέα εταιρική ταυτότητα είτε να λειτουργούν κατά τη λογική του co-branding, συνδυάζοντας τη δική τους επωνυμία με εκείνη της ολλανδικής εταιρείας.

Τα καταστήματα που θα ενταχθούν στο άρμα της Spar θα απολαμβάνουν –πέραν των κεντρικών συμφωνιών της Spar Hellas με τις προμηθεύτριες εταιρείες– τη πρόσβαση σε ευρεία γκάμα προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, όπως τοπικών προϊόντων. Σημειώνεται ότι για τους συνεργαζόμενους παραγωγούς προσφέρεται η ευκαιρία της προώθησης των προϊόντων τους σε ξένες αγορές, όπου έχει παρουσία το διεθνές δίκτυο της Spar.

Η βιομηχανία θα στηρίξει την προσπάθεια
Σημειώνεται ότι σήμερα το εγχείρημα της Spar Hellas στηρίζεται σε περίπου 300 σημεία πώλησης, που αντιστοιχούν στο δυναμικό των δύο ομίλων Αστέρας και Mesis.

Παράγοντες της Spar Hellas δηλώνουν στο σελφ σέρβις ότι η βιομηχανία θα στηρίξει τη σχετική προσπάθεια, καθότι μέσω αυτής διασφαλίζεται η βιωσιμότητα και η ανάπτυξη των μικρών και μικρομεσαίων δυνάμεων της αγοράς, ενώ ταυτόχρονα ενισχύεται ο ανταγωνισμός σε έναν κλάδο, ο οποίος τα τελευταία δύο χρόνια παρουσιάζει έντονα σημάδια συγκέντρωσης.

Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη είσοδος της ολλανδικής εταιρείας στην Ελλάδα έγινε το 1969 με συνεργάτη τότε την Αφοί Βερόπουλοι. Η εν λόγω συμφωνία διήρκεσε έως το 2015, όποτε η ιστορική αλυσίδα άρχισε να αισθάνεται τους κλυδωνισμούς ενός οικονομικού αδιεξόδου, που την οδήγησε στη γνωστή κατάληξη.

Ο φορέας που επανέφερε το ολλανδικό brand στην Ελλάδα ήταν η εταιρεία Νέα Αφροδίτη Επενδύσεις ΑΕ, η οποία πριν από περίπου οκτώ μήνες μετονομάστηκε σε Spar Hellas Food Trading.