Το «καλάθι της νοικοκυράς», που διαμορφώνει ένα τμήμα του τιμάριθμου, γεμίζει και με προϊόντα των σούπερ μάρκετ. Οφείλω να ομολογήσω ότι ιδιαίτερα στην κατηγορία των νωπών προϊόντων (οπωροκηπευτικά, νωπό κρέας, φρέσκα ψάρια) τα σούπερ μάρκετ προσφέρουν σαφώς καλύτερες τιμές απ’ ότι τα μαγαζιά της γειτονιάς. Επίσης, το σούπερ μάρκετ προσφέρει στους απλούς ανθρώπους ένα περιβάλλον όπου ενισχύεται η κοινωνικότητα, αφού αποτελεί τόπο συνάντησης της γειτονιάς και αιτία δημιουργίας σχέσεων. Μην ξεχνάτε ότι για πολλούς μοναχικούς ανθρώπους, ιδιαίτερα της τρίτης ηλικίας, η βόλτα στο σούπερ μάρκετ είναι ό,τι η επίσκεψη σε φίλους -γνωρίζουν τους υπαλλήλους και γνωρίζονται με πελάτες αντίστοιχης ηλικίας και ενδιαφερόντων, οπότε να πώς γίνεται η «επίσκεψη σε φίλους». Ακόμη, ξέρω ότι πολλά ειδύλλια έχουν δημιουργηθεί μέσα στο σούπερ μάρκετ!

Το σούπερ μάρκετ… διδάσκει

‘Eνας άλλος ρόλος του σούπερ μάρκετ, πάρα πολύ σημαντικός, είναι να διδάσκει στον πολίτη-πελάτη του τον καλό τρόπο ζωής. Ναι, μπορεί να το κάνει! Πώς; Μπορεί αίφνης να παρέμβει ευγενικά στο θέμα της σακούλας, αντικαθιστώντας σιγά-σιγά τις πλαστικές με χάρτινες. Το «γιατί» είναι γνωστό: Ο όγκος της πλαστικής σακούλας στις χωματερές κάθε χρόνο είναι τεράστιος, ενώ η διάσπασή της, όπως όλων των πλαστικών, χρειάζεται μερικές εκατοντάδες χρόνια. Γιατί σε τελική ανάλυση το πεταμένο πλαστικό επιβαρύνει, μολύνει το φυσικό μας περιβάλλον! Στο πλαίσιο αυτό, το σούπερ μάρκετ μπορεί ακόμα να συμβάλει, ώστε τα ψώνια που στέλνει delivery στα σπίτια να τα παραδίδει σε άδεια χαρτοκιβώτια, όχι σε πλαστικές σακούλες.

Επιπλέον, μπορεί να διαχειρίζεται τα σκουπίδια του όχι απλώς μεταφέροντάς τα στους πλησιέστερους κάδους των Δήμων ή φυλάσσοντάς τα σε συνθήκες δυσοσμίας και μόλυνσης, αλλά φτιάχνοντας την ειδική ψυχόμενη υποδομή φύλαξης, που σε λίγο θα είναι υποχρεωτική για όλους. ‘Ετσι, τα απορρίμματα μέχρι την αποκομιδή τους, όντας φυλαγμένα σε χαμηλή θερμοκρασία, δεν θα επιβαρύνουν το περιβάλλον και την ατμόσφαιρα. Εννοείται, φυσικά, ότι η διαχείριση των σκουπιδιών του καταστήματος θα περιλαμβάνει τη διαλογή τους, ώστε να γίνεται ανακύκλωση.

Ανασκουμπωθείτε και εντυπωσιάστε μας

Μια σημαντική πλευρά του κοινωνικού ρόλου των σούπερ μάρκετ αναφέρεται στην αυστηρή επιλογή των προϊόντων που διαθέτει και στη συστηματική αποφυγή των φτηνών και επικίνδυνων τροφίμων, με τα πολλά συντηρητικά. Τον τελευταίο καιρό, στις αναζητήσεις μου βρέθηκα σε αρκετά μπακάλικα, καταστήματα αποκλειστικά τροφίμων, που στηρίζονται στην προώθηση παραδοσιακών προϊόντων. Πραγματικά, εκεί βρήκα μοναδικά προϊόντα, όπως εκλεκτά τοπικά τυριά, διαλεχτές ελιές, παξιμάδια, όσπρια και έναν σωρό άλλα πράγματα.

Διερωτώμαι, λοιπόν, γιατί να μην μπορώ να βρίσκω τέτοια προϊόντα στα σούπερ μάρκετ; Κι όμως, οι αγοραστές σας θα μπορούσαν να εντάσσουν στις κλασικές συλλογές, κοντά στα προϊόντα των μεγάλων προμηθευτών της αγοράς, και μερικά διακεκριμένα παραδοσιακά προϊόντα μικρών παραγωγών. Ασφαλώς, ο σκοπός του επιχειρηματία είναι το κέρδος, αλλά από ένα σημείο και πέρα υπερτερεί το κοινό καλό.

Καρπούς σταθερότητας στη σχέση του σούπερ μάρκετ με την πελατεία του προσφέρει, άλλωστε, και η αναβάθμισή του -να ένας στόχος που πρέπει να είναι καθημερινό σας μέλημα. Κι αυτό σημαίνει ανανέωση του εξοπλισμού, άψογη συντήρηση του υπάρχοντος, σχολαστικότατη καθαριότητα και, κυρίως, σταθερό και εκπαιδευμένο προσωπικό.

Αγαπητοί φίλοι, δεν ξέρω τι με έπιασε και κάνω τον δάσκαλο, αλλά πραγματικά το σούπερ μάρκετ της γειτονιάς μου είναι κάτι σαν δικός μου χώρος, μια προέκταση του σπιτιού μου. ‘Ετσι το έχουμε συνηθίσει και δεν το αλλάζουμε εύκολα. ‘Εχουμε βολευτεί με αυτό και γι’ αυτό θέλουμε να το βλέπουμε πάντα καλύτερο, σαν το σπίτι μας. Γι’ αυτό σας λέω, ανασκουμπωθείτε και εντυπωσιάστε μας.

Επισκεφθείτε το website του Ηλία Μαμαλάκη: www.eliasmamalakis.gr

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο τεύχος 371 του περιοδικού “σελφ σέρβις” (εκδόσεις Comcenter).