Στην πλειοψηφία τους οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, παρά το γεγονός ότι το 2000 ήταν μια δύσκολη χρονιά, αύξησαν τον ετήσιο τζίρο τους αποδεικνύοντας ότι υπάρχουν ακόμη τα περιθώρια βελτίωσης των βασικών οικονομικών τους δεικτών.

Παρά τις αντικειμενικά δύσκολες συνθήκες που επικράτησαν πέρυσι στην αγορά, ο κλάδος του λιανεμπορίου τροφίμων κατάφερε να αντεπεξέλθει σε μεγάλο βαθμό, αυξάνοντας τις πωλήσεις έναντι του ΄99.

Στην πλειοψηφία τους οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ αύξησαν τον ετήσιο τζίρο τους, αποδεικνύοντας ότι έχουν ακόμη περιθώρια βελτίωσης των βασικών οικονομικών τους δεικτών. Βέβαια, ορισμένες εκ των ισχυρών του κλάδου δεν στόχευσαν απλά στην αύξηση των πωλήσεών τους. Αναζήτησαν και τελικά πέτυχαν συμφωνίες εξαγορών οι οποίες άλλαξαν για άλλη μια φορά το χάρτη του λιανεμπορίου, εντείνοντας την ίδια στιγμή τον ανταγωνισμό στη σχετική αγορά.

Α Β Βασιλόπουλος

Η Α Β Βασιλόπουλος, για παράδειγμα, με την εξαγορά της Τροφό απέδειξε ότι στις προθέσεις της είναι να διατηρήσει το προβάδισμα που έχει έναντι των ανταγωνιστών της. Παράλληλα, επιβεβαίωσε εκ νέου πως έχει τη δυνατότητα να αυξάνει τις πωλήσεις της στηριζόμενη αποκλειστικά στη δική της δύναμη. Τα επίσημα στοιχεία δείχνουν άνοδο του τζίρου της στα 170 δισ. δραχμές από 148,8 δισ. που ήταν το ΄99, ενώ αν σ’ αυτά προστεθούν και τα 77 δισ. του ομίλου Τροφό, που πλέον ελέγχει, η εταιρεία κατατάσσεται δεύτερη όσον αφορά στις πωλήσεις της σχετικής αγοράς μετά την Carrefour. Όσο για την Τροφό, οι πωλήσεις των 77 δισ. δραχμών που πέτυχε πέρυσι ήταν κατά πολύ μειωμένες έναντι των 97,2 δισ. δρχ του ΄99, όμως για ένα μεγάλο διάστημα του 2000 η εταιρεία τελούσε υπό καθεστώς εξαγοράς, οπότε ο μηχανισμός της υπό μια έννοια ατόνησε.

Carrefour

Από την πλευρά του ο γαλλικός όμιλος μπήκε στην ελληνική αγορά επιθετικά, καταλαμβάνοντας, μέσω της εξαγοράς του Μαρινόπουλου την πρωτιά στον κλάδο. Σε αυτό συνέβαλε βέβαια σημαντικά και η ίδρυση των υπέρ μάρκετ. Οι πωλήσεις δύο καταστημάτων στην Αθήνα, ενός στη Θεσσαλονίκη και ενός ακόμη στο Βόλο, στήριξαν σε μεγάλο βαθμό το τζίρο του ομίλου. Σύμφωνα με τη διοίκηση της Carrefour, ο όμιλος πέρυσι πέτυχε το στόχο του, εξασφαλίζοντας πωλήσεις συνολικού ύψους 370 δισ. δραχμών, όταν το 1999 η Νίκη, η Υπερμαρινόπουλος, η Μαρινόπουλος Β. Ελλάδος και η Continent σημείωσαν από κοινού τζίρο αξίας 360,9 δισ. δρχ. Φέτος η Carrefour θα αναζητήσει εκ νέου την αύξηση των πωλήσεών της, με τη δημιουργία μιας ακόμη εμπορικής μονάδας στο Γέρακα Αττικής, καθώς και με την ανακαίνιση όλων των παλαιών καταστημάτων της Μαρινόπουλος.

Dia Hellas

Η Dia Hellas είχε σημαντική αύξηση πωλήσεων το 2000. Πραγματοποίησε πωλήσεις ύψους 49,9 δισ. δρχ., έναντι 36,5 δισ. δρχ. που ήταν οι πωλήσεις της κατά το 1999.

Στις 31/12/2000, η εταιρεία διέθετε δίκτυο 190 καταστημάτων, από τα οποία τα 40 ήταν νέα καταστήματα που λειτούργησαν εντός του έτους. Από τα 190 καταστήματα, τα 30 είναι MAXI DIA, τα 150 είναι καταστήματα πόλης και τα 9 λειτουργούν με franchising.

Βερόπουλος

Ο όμιλος Βερόπουλος, από την πλευρά του, αύξησε πέρυσι τις πωλήσεις του κατά 4,4%, έναντι του 1999, φθάνοντας σε αξία τα 162,6 δισ. δραχμές. Καθοριστικός παράγοντας για την αύξηση του τζίρου του αποτέλεσε η ανάπτυξή του στα Σκόπια με τέσσερα νέα καταστήματα. Τρία από αυτά, τα οποία ουσιαστικά λειτούργησαν καθ΄ όλη τη διάρκεια του 2000, είχαν ποσοστιαία συμμετοχή 5% στις συνολικές πωλήσεις του ομίλου. Αναλυτικά τα στοιχεία για το όμιλο έχουν ως εξής: η Αφοι Βερόπουλοι είχε εφέτος πωλήσεις ύψους 131,007 δισ. δρχ., η ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗΣ 23,7 δισ. δρχ. και η Veropoulos Dooel (FYROM) 7,9 δισ. δρχ. έναντι 6,6 δισ. δρχ. το 1999.

Σκλαβενίτης

Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρακολούθησε και φέτος η αγορά τη δράση της Σκλαβενίτης, που κάθε χρόνο πετυχαίνει σημαντική βελτίωση των πωλήσεων και των κερδών, διατηρώντας ένα δίκτυο καταστημάτων με παρουσία μόνο στην περιοχή της Αττικής. Σύμφωνα, λοιπόν, με πληροφορίες, στο 12μηνο του 2000 η Σκλαβενίτης αύξησε το τζίρο της στα 200 δισ. δραχμές, έναντι 180 δισ. που ήταν το 1999 (άνοδος κατά 11%), ενώ οι ίδιες πληροφορίες θέλουν την αλυσίδα να πετυχαίνει σημαντική άνοδο και στην κερδοφορία της, αποδεικνύοντας ότι η ορθολογική διαχείριση σε μια αλυσίδα σούπερ μάρκετ μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε… μικρά θαύματα.

Ατλάντικ

Σε σταθερά επίπεδα διατηρήθηκαν πέρυσι οι πωλήσεις της Ατλάντικ έναντι της προηγούμενης χρήσης. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της εισηγμένης εταιρείας, ο τζίρος της διαμορφώθηκε πέρυσι στα 80,2 δισ. δραχμές από τα 80 δισ. που ήταν το 1999, ενώ όλα δείχνουν ότι η φετινή χρονιά θα αλλάξει τα δεδομένα για την εταιρεία, αφού μετά τη συγχώνευσή της με τον όμιλο Γαληνός Λαουτάρης διογκώνει τις πωλήσεις της στα 122 δισ. δραχμές και αναζητεί ψηλότερα σκαλιά στο “βάθρο” του λιανεμπορίου. Όσο για τον όμιλο Λαουτάρη, πέρυσι πέτυχε πωλήσεις 42 δισ. δραχμών, στις οποίες η Γαληνός Λαουτάρης ΑΕ είχε συμμετοχή 32,6 δισ. δρχ., η Διανέλ ΑΕ 2,5 δισ. και η Παλμός 6,9 δισ.

Πέντε

Πέρυσι τα δεδομένα για την Πέντε ήταν κάτι περισσότερο από θετικά, αφού πέτυχε να αυξήσει το τζίρο της κατά 15% έναντι του δύσκολου 1999. Η διοίκηση της εταιρείας τονίζει, από την πλευρά της, ότι το 2000 αποτέλεσε για τον όμιλο της Πέντε ένα νέο ξεκίνημα, ένα ξεκίνημα που επέτρεψε αισιόδοξες σκέψεις για το μέλλον. Ξεπερνώντας τις πολλές ζημιές και τις απώλειες που είχε ως αλυσίδα από τον καταστροφικό σεισμό του 1999 η Πέντε πέτυχε να αυξήσει το τζίρο της στα 74,25 δισ. δραχμές από τα 64,58 δισ. του 1999.

Μασούτης

Ο όμιλος Μασούτης πέρυσι έχασε μικρό μέρος των πωλήσεων που είχε πετύχει το 1999. Οι μεγαλύτερες απώλειες καταγράφηκαν στις δύο εξαγορασθείσες εταιρείες και ειδικότερα στη Μπίσκα και τη 2Α, οι οποίες σημείωσαν αντίστοιχα πωλήσεις αξίας 18,5 δισ. δραχμών από 24,8 δισ. το ΄99 και 4 δισ. δραχμών από 7,3 δισ. την προηγούμενη χρήση. Το… γόητρο του ομίλου έσωσε πέρυσι το δίκτυο πωλήσεων της Μασούτης, το οποίο αύξησε τις πωλήσεις του στα 72,5 δισ. δραχμές από 64,4 δισ. που ήταν την προηγούμενη χρήση.

Η εκτίμηση του ομίλου είναι πως για το 2001 οι πωλήσεις του θα αυξηθούν από τα 95 δισ. δρχ. συνολικά στα 104 δισ. δρχ.

ΑΛΦΑ ΔΕΛΤΑ

Οι πωλήσεις της ΑΛΦΑ ΔΕΛΤΑ το 2000 ανήλθαν σε 19,7 δισ. δρχ. έναντι 17,2 δισ. δρχ. το 1999. Η εταιρεία εντός του 2000 είχε 39 καταστήματα, αυξάνοντας τον αριθμό τους από τα 26 που είχε το 1999.

Τέλος, ανοδικά κινήθηκαν οι πωλήσεις των Ξυνός και Παπαγεωργίου, που έφθασαν τα 17,4 δισ. και 12,6 δισ. αντίστοιχα, από τα 14,3 δισ. και 11,9 δισ. που ήταν την προηγούμενη χρήση, ενώ ο τζίρος του Μπαλή παρέμεινε σταθερός στα 26 δισ. δραχμές.

















ΑΛΥΣΙΔΕΣ


ΠΩΛΗΣΕΙΣ 2000 σε δισ. δρχ.


ΠΩΛΗΣΕΙΣ 1999 σε δισ. δρχ.

CARREFOUR


370^^


360,9^

Σκλαβενίτης Α. Ε.


200^^


180

Α Β Βασιλόπουλοι Αφοι Α.Ε.


170


148,8

Ομιλος Βερόπουλος*


162,6


155,7

ΜΕΤΡΟ Α. Ε.


91,5


79,8

Όμιλος Μασούτης **


95


96,5

Ατλάντικ


85


80

Τροφό Α. Ε.#


77


97,2

Πέντε***


74,25


64,58

DIA HELLAS


49,9


36,5

GROUP Γαληνός


35,1


32,9****

Μπαλής


26


26

ΑΛΦΑ ΔΕΛΤΑ


19,7


17,2

Ξυνός Α. Ε.


17,4


14,3

Παπαγεωργίου Ε. Π. Ε.


12,6


11,9

^ Περιλαμβάνει πωλήσεις Νίκη, Υπερμαρινόπουλος, Μαρινόπουλος Β. Ελλάδος, Continent

^^ Εκτίμηση

* Περιλαμβάνει πωλήσεις Αφοι Βερόπουλοι, Χαλκιαδάκης, Ευρώτας, Veropoulos Dooel

** Περιλαμβάνει πωλήσεις Μπίσκα και 2Α

*** Περιλαμβάνει πωλήσεις Αργώ

**** Περιλαμβάνει πωλήσεις Γαληνός Λαουτάρης ΑΕ, ΔΙΑΝΕΛ ΑΕ

# Περιλαμβάνει πωλήσεις σ/μ – C&C