Λίγους μήνες μετά τον αποκλεισμό των λιμανιών της χώρας, ο επιχειρηματικός κόσμος της χώρας φοβάται μια νέα κρίση, λόγω της απεργίας των τελωνειακών υπαλλήλων που ξεκίνησε στις 22 Σεπτεμβρίου. 'Ηδη τα πρώτα σημάδια των επιπτώσεών της είναι ορατά, καθώς η αγορά των καυσίμων "στέρεψε". Οι ελλείψεις στα εισαγόμενα νωπά και κατεψυγμένα λαχανικά, στα κρέατα, τα ψάρια και τα γαλακτοκομικά άρχισαν να είναι αισθητές, ενώ "πάγωσαν" οι εισαγωγές και οι εξαγωγές της χώρας και εκατοντάδες νταλίκες παραμένουν ακινητοποιημένες ένθεν κακείθεν των συνόρων, με άμεσο κίνδυνο να καταστραφεί το φορτίο τους. Οι εκπρόσωποι του επιχειρηματικού κόσμου προειδοποιούν: "Υπάρχει ο κίνδυνος μιας γενικευμένης καθίζησης της αγοράς».

‘Hδη τα πρώτα σημάδια των επιπτώσεων της απεργίας γίνονται ορατά, καθώς η αγορά καυσίμων έχει στερέψει, οι πρώτες ελλείψεις φαίνονται στην αγορά των τροφίμων στα εισαγόμενα νωπά και κατεψυγμένα λαχανικά, στα κρέατα, τα ψάρια και τα γαλακτοκομικά, ενώ έχουν παγώσει οι εισαγωγές και οι εξαγωγές της χώρας.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το 90% των πρατηρίων υγρών καυσίμων στέρεψαν, ενώ οι πετρελαϊκές εγκαταστάσεις των εταιρειών εμπορίας, αν και είναι γεμάτες, δεν μπορούν να εφοδιάσουν τα βενζινάδικα, καθώς για την έξοδο των βυτιοφόρων από τα διυλιστήρια πρέπει να παρίστανται τελωνειακοί. ‘Οσο για την Κεντρική Αγορά του Ρέντη, οι έμποροι λένε ότι τα αποθέματά της είναι πλέον οριακά και ότι από την Παρασκευή οι ελλείψεις θα είναι μεγάλες.

Σε ομηρία η επιχειρηματική δραστηριότητα

Προβλήματα αντιμετωπίζουν, επίσης, οι εισαγωγικές και οι εξαγωγικές επιχειρήσεις σε ολόκληρη τη χώρα. “Οι επιχειρήσεις ζημιώνονται με χιλιάδες ευρώ”, λέει ο κ. Β. Κορκίδης, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου όχι μόνο για τις ελλείψεις προϊόντων, αλλά και για τα ενδεχόμενα κρούσματα κερδοσκοπίας.

Στο ίδιο μήκος κύματος, ο Κ. Μίχαλος, πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου της Αθήνας, απηύθυνε έκκληση στις ηγεσίες του Υπουργείου Οικονομίας και της Ομοσπονδίας Τελωνειακών Υπαλλήλων να βρουν άμεσα λύση πριν διογκωθούν περισσότερο τα προβλήματα στην αγορά, προειδοποιώντας: “Η παράταση της απεργίας θα οδηγήσει αρκετές επιχειρήσεις στην καταστροφή. Υπάρχει ο κίνδυνος μιας γενικευμένης καθίζησης της αγοράς». ‘Εκκληση για την εξεύρεση λύσης κάνει και ο κ. Π. Ραβάνης, πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθηνών.

Οι εκπρόσωποι των επιχειρηματιών τονίζουν ότι οι επιχειρήσεις αδυνατούν παντελώς να προστατεύσουν τα ευπαθή εξαγώγιμα προϊόντα τους, λόγω των καθυστερήσεων στις φορτοεκφορτώσεις, να τηρήσουν τις χρονικές δεσμεύσεις έναντι των πελατών τους, όπως και να εφοδιαστούν έγκαιρα με πρώτες ύλες και ενδιάμεσα προϊόντα, απαραίτητα στη παραγωγική τους διαδικασία. «Κάθε φορά που ο επιχειρηματικός κόσμος βρίσκεται αντιμέτωπος με παρόμοιες καταστάσεις προκύπτει το εξής εύλογο ερώτημα: Πώς η χώρα μας μπορεί να είναι ελκυστική σε ξένους επενδυτές; Το επιχειρείν απαιτεί την ιδιαίτερη μέριμνα της πρόληψης των δύσκολων καταστάσεων πριν καν εκδηλωθούν», επισημαίνει ο κ. Ραβάνης.

Ακινητοποιημένες οι νταλίκες

Ουρές χιλιομέτρων σχηματίζονταν χθες στους μεθοριακούς σταθμούς της χώρας, λόγω της απεργίας των τελωνειακών υπαλλήλων. Στο τελωνείο των Κήπων ακινητοποιήθηκαν περί τις 250 νταλίκες στην ελληνική πλευρά και άλλες περίπου 400 στην τουρκική. Μικρότερες ήταν οι ουρές στον μεθοριακό σταθμό των Ευζώνων, στα σύνορα Ελλάδας-ΠΓΔΜ, όπου περίπου 100 νταλίκες είναι ακινητοποιημένες ένθεν κακείθεν των συνόρων. Το ίδιο συμβαίνει και στα ελληνοαλβανικά σύνορα, στα τελωνεία Κακαβιάς και Κρυσταλλοπηγής. Αντίθετα, χωρίς προβλήματα εξελίσσεται η διέλευση των οχημάτων στον Προμαχώνα, δεδομένου ότι έχουν αρθεί οι τελωνειακές διατυπώσεις μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας.

Από τον μη εκτελωνισμό των φορτίων κινδυνεύουν άμεσα με καταστροφή ευπαθή εμπορεύματα, όπως οπωροκηπευτικά, ψάρια, κρέατα κά.

Ενώ αναμενόταν η συνάντηση των εκπροσώπων των απεργών με τον υπουργό Οικονομικών, κ. Αντ. Μπέζα, οι συνδικαλιστές των τελωνειακών υπαλλήλων δήλωναν αποφασισμένοι να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις τους, σημειώνοντας ότι “όλα θα εξαρτηθούν από τη στάση που θα τηρήσει η ηγεσία του Υπουργείου Οικονομίας”.