Προϊόν αυθόρμητης αγοράς η σοκολάτα, διατίθεται από όλα τα κανάλια, κατέχοντας χρόνια τώρα την πρώτη θέση στην καρδιά μικρών και μεγάλων. Ωστόσο σημαντικό κανάλι πωλήσεων των προϊόντων σοκολάτας αποτελούν τα καταστήματα ψιλικών και τα περίπτερα, αφού, σύμφωνα με στοιχεία της AC NIELSEN και με τις εκτιμήσεις των εταιρειών οι οποίες δραστηριοποιούνται στο χώρο, τα μικρά σημεία λιανικής πώλησης πραγματοποιούν περίπου το 40% του συνόλου των πωλήσεων της κατηγορίας.

Προϊόν αυθόρμητης αγοράς η σοκολάτα, διατίθεται από όλα τα κανάλια, κατέχοντας χρόνια τώρα την πρώτη θέση στην καρδιά μικρών και μεγάλων. Ωστόσο σημαντικό κανάλι πωλήσεων των προϊόντων σοκολάτας αποτελούν τα καταστήματα ψιλικών και τα περίπτερα, αφού, σύμφωνα με στοιχεία της AC NIELSEN και με τις εκτιμήσεις των εταιρειών οι οποίες δραστηριοποιούνται στο χώρο, τα μικρά σημεία λιανικής πώλησης πραγματοποιούν περίπου το 40% του συνόλου των πωλήσεων της κατηγορίας.

Τα προϊόντα σοκολάτας χωρίζονται σε τρεις κύριες υποκατηγορίες: τις ταμπλέτες (δηλαδή σοκολάτα σε πλάκα), τις γκοφρέτες ή γεμιστές μπάρες και τα σοκολατάκια. Ανάλογα όμως με την εταιρεία υπάρχουν και άλλες υποκατηγορίες, όπως η σοκοπάστα, τα ζαχαρώδη, τα σοκολατοκουφετάκια και τα σοκολατένια αυγά με παιχνίδια.

Η μεγαλύτερη υποκατηγορία των προϊόντων σοκολάτας είναι οι ταμπλέτες, που κατέχουν ποσοστό 45% περίπου επί του συνόλου της αγοράς, χωρίς σημαντικές αυξητικές τάσεις. Οι γεμιστές μπάρες και οι γκοφρέτες κατέχουν ποσοστό 40% περίπου, παρουσιάζοντας τη μεγαλύτερη αύξηση σε σχέση με τις υπόλοιπες υποκατηγορίες. Τα σοκολατάκια κατέχουν μερίδιο περίπου 10% στις συνολικές πωλήσεις, ενώ το υπόλοιπο 5% της αγοράς καλύπτουν οι πωλήσεις των προϊόντων που δεν ανήκουν στις παραπάνω υποκατηγορίες. Σημαντική αύξηση παρατηρείται και στην κατανάλωση της υποκατηγορίας σοκολατοκουφετάκια.


Κανάλια διανομής

Όπως σε όλες τις κατηγορίες έτσι και στη σοκολάτα το κανάλι των σούπερ μάρκετ κερδίζει έδαφος, με τάση ανάπτυξης 9,5%, όπως εκτιμούν στελέχη των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο χώρο. Σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις, τα ψιλικά αναπτύσσονται με 12%, ενώ τα περίπτερα συνεχίζουν να χάνουν πωλήσεις σε όγκο και αξία με ρυθμό περίπου 5%.


Μικρά σημεία πώλησης

Όπως εκτιμούν στελέχη επιχειρήσεων, τα μικρά σημεία πώλησης και κυρίως τα περίπτερα εμφανίζουν τρεις βασικές ιδιομορφίες ως προς τη διάθεση των προϊόντων σοκολάτας. Η πρώτη είναι ότι οι εταιρείες δεν πραγματοποιούν απευθείας πωλήσεις στα περίπτερα, αλλά μέσω χονδρεμπόρων, κάτι που δυσχεραίνει την ενημέρωση των λιανέμπορων σχετικά με τα νέα προϊόντα που λανσάρονται. Μία άλλη σημαντική ιδιομορφία αποτελεί το ότι διατίθεται περιορισμένη γκάμα προϊόντων –λόγω του αναγκαστικά περιορισμένου χώρου που αφιερώνεται στο κάθε προς πώληση είδος. Η θέση στην οποία θα τοποθετηθούν οι σοκολάτες επηρεάζει αποφασιστικά τις πωλήσεις τους, καθώς είναι προϊόντα αυθόρμητης αγορά (impulse). Τέλος, άλλος ένας σημαντικός παράγοντας που πρέπει να λαμβάνεται υπ’ όψιν είναι η εποχικότητά των πωλήσεών τους, οι περισσότερες από τις οποίες πραγματοποιούνται από τον Οκτώβριο έως τον Απρίλιο. Σε αντίθεση με τα σούπερ μάρκετ, τα μικρά σημεία πώλησης δεν διαθέτουν ψυγεία για τη συντήρησή των προϊόντων σοκολάτας κατά τους θερινούς μήνες, κάτι που μειώνει κατακόρυφα τις πωλήσεις τους το καλοκαίρι.


Πωλήσεις


Μείωση περίπου 8%, τόσο σε όγκο όσο και σε αξία, σημείωσαν οι πωλήσεις των προϊόντων σοκολάτας από τα ψιλικά και τα περίπτερα το 2001 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με τα στοιχεία της AC NIELSEN. Οι πωλήσεις της κατηγορίας σε αξία, στο σύνολο των καταστημάτων (καταστήματα τροφίμων, αρτοζαχαροπλαστεία, ψιλικατζίδικα και περίπτερα), διαμορφώθηκαν σε 175,851 εκατ. ευρώ το 2000 έναντι 176,198 εκατ. ευρώ που ήταν το 2001. Κατά συνέπεια οι πωλήσεις μέσω των καταστημάτων ψιλικών και των περιπτέρων αντιπροσώπευαν ποσοστό 41% το 2000 έναντι ποσοστού 38% το 2001 επί του συνόλου των πωλήσεων της κατηγορίας. Παρά τη μικρή μείωση του ποσοστού αυτού, τα ψιλικά και τα περίπτερα εξακολουθούν να πραγματοποιούν ένα σημαντικό μέρος των πωλήσεων της κατηγορίας, γεγονός που αποδίδεται στο ότι η σοκολάτα είναι προϊόν αυθόρμητης αγοράς.


KRAFT FOODS


Η εταιρεία διαθέτει τα εξής προϊόντα στην κατηγορία: τις ταμπλέτες Lacta (γάλακτος, με αμύγδαλα, με φουντούκια, σε διάφορα μεγέθη καθώς και τη Lacta mini), τις γεμιστές σοκολάτες Παυλίδης (σε γεύσεις κεράσι, φράουλα, πορτοκάλι και τη νέα γεύση καπουτσίνο που λάνσαρε φέτος), τη Milka, την Τοblerone, την Υγείας (και την Υγείας με αμύγδαλα που λάνσαρε φέτος), καθώς και την Αμυγδάλου Παυλίδης. Διαθέτει επίσης τις γεμιστές μπάρες 3bit, Kiss, την γκοφρέτα Παυλίδης, τη Lila Pause και τη Nussini, καθώς και τα σοκολατάκια Τζοκόντα, Elegance και Mon Plaisir Παυλίδης. Τέλος διαθέτει τα Snack Pack (κορν φλέικς και ξηροί καρποί με επικάλυψη σοκολάτας). Η KRAFT FOODS θεωρεί τα περίπτερα πολύ σημαντικό κανάλι, γι’ αυτό και διαθέτει ομάδα merchandisers. Δίνει συχνά κίνητρα στους περιπτερούχους με τη μορφή διαγωνισμών, ενώ το φετινό χειμώνα επιφυλάσσει πολλές ευχάριστες εκπλήξεις στους καταναλωτές.

ΝESTLÉ


Μία σειρά νέων προϊόντων λάνσαρε πριν από λίγες μέρες στην αγορά η εταιρεία NESTLÉ: ôην γκοφρέτα Nesquik, την ταμπλέτα Smarties, την γκοφρέτα Crunch On Line και τη συσκευασία Kit Kat chunky.

Γενικότερα η εταιρεία διαθέτει στην κατηγορία τα εξής προϊόντα: τις ταμπλέτες Crunch, Nesquik, Gold Blend noir, Baci και Frigor, την κουβερτούρα Dessert, τα Kit Kat (απλό και chunky), τα Smarties, τα Nesquik stick και bon bon, τα παστάκια Yes και τα σοκολατάκια Baci και Quality street.

Η εταιρεία εφαρμόζει ένα εκτεταμένο πρόγραμμα παροχής κινήτρων στα περίπτερα και τα μικρά σημεία πώλησης. Μεταξύ άλλων διοργανώνει διαγωνισμούς με δώρα για τους λιανέμπορους και παρέχει δωροκιβώτια, ενώ στην αρχή κάθε έτους εκδίδει ένα έντυπο στο οποίο αναφέρονται τα νέα της προϊόντα.


ΤΡΟΦΕΚΛΕΚΤ MASTERFOODS


Η εταιρεία δραστηριοποιείται στην αγορά της σοκολάτας με μία γκάμα επώνυμων και συνεχώς διαφημιζόμενων προϊόντων όπως: Mars, Twix, Snickers, Bounty, Maltesers, M&M's, M&M's minis, τα οποία διατίθενται σε διαφορετικές συσκευασίες ανάλογα με το κανάλι διανομής. Όπως τονίζουν τα στελέχη της, η ΤΡΟΦΕΚΛΕΚΤ είναι παραδοσιακά μία εταιρεία με δυνατούς δεσμούς στο χονδρεμπόριο και στα μικρά σημεία λιανικής και με τους βασικούς όγκους των πωλήσεών της να πραγματοποιούνται στα περίπτερα και τα ψιλικά. Από το 1994 διαθέτει ειδική ομάδα merchandisers, οι οποίοι επισκέπτονται τα μικρά σημεία λιανικής και παρέχουν ενημέρωση για τα προϊόντα, τις προωθητικές ενέργειες και το πρόγραμμα διαφήμισης της εταιρείας. Επίσης εκπαιδεύουν τους ιδιοκτήτες των μικρών σημείων λιανικής πάνω στο σωστό χειρισμό των προϊόντων, με στόχο τη μεγιστοποίηση των πωλήσεων και φυσικά των κερδών για όλη την κατηγορία.

Ευχαριστούμε για τη συμβολή τους στο ρεπορτάζ τα στελέχη των εταιρειών: Νεκταρία Μανωλά, Market Development Manager Snackfood της ΤΡΟΦΕΚΛΕΚΤ, Χριστίνα Ανυφαντή, Assistant Brand Manager της Lacta, καθώς και του τμήματος Marketing της NESTLÉ.

Πωλήσεις προϊόντων σοκολάτας στα ψιλικατζίδικα και τα περίπτερα).




 

2000

2001

Πωλήσεις σε όγκο (κιλά)

7.071.000

6.542.109

Πωλήσεις σε αξία (ευρώ)

72.159.707

66.846.323

Πηγή: AC NIELSEN

* Τα στοιχεία αναφέρονται στις περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας και της Κρήτης. Δεν αφορούν τα υπόλοιπα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου.