Αυξητικές τάσεις παρουσιάζει τα δύο τελευταία χρόνια η αγορά της σοκολάτας και των υποκατηγοριών της. Η μεγάλη ποικιλία των προϊόντων της κερδίζει συνεχώς νέους καταναλωτές, οι οποίοι, εάν κρίνουμε από τα διαθέσιμα στοιχεία, δεν φαίνονται διατεθειμένοι να στερηθούν αυτή τη μικρή καθημερινή απόλαυση. Μέσα στη γενικότερη δυσθυμία των καιρών, το κυνήγι των τιμών και το ανελέητο άγχος που μας προκαλούν οι ανεκπλήρωτες επιθυμίες μας, η σοκολάτα παραμένει μία σίγουρη απόλαυση
Αυξητικές τάσεις παρουσιάζει τα δύο τελευταία χρόνια η αγορά της σοκολάτας και των υποκατηγοριών της. Η μεγάλη ποικιλία των προϊόντων της κερδίζει συνεχώς νέους καταναλωτές, οι οποίοι, εάν κρίνουμε από τα διαθέσιμα στοιχεία, δεν φαίνονται διατεθειμένοι να στερηθούν αυτή τη μικρή καθημερινή απόλαυση. Μέσα στη γενικότερη δυσθυμία των καιρών, το κυνήγι των τιμών και το ανελέητο άγχος που μας προκαλούν οι ανεκπλήρωτες επιθυμίες μας, η σοκολάτα παραμένει μία σίγουρη απόλαυση.
Τα δύο τελευταία χρόνια το σύνολο της αγοράς παρουσίασε ανοδικές τάσεις, κυρίως λόγω της εμφάνισης νέων προϊόντων και της σημαντικής αύξησης των πωλήσεων των πολυσυσκευασιών που διατίθενται στα σούπερ μάρκετ. Χαρακτηριστικό του χώρου αυτού είναι η ύπαρξη δεκάδων κωδικών, αφού αναφερόμαστε σε μία ιδιαίτερα μεγάλη ποικιλία προϊόντων (απλές σοκολάτες, σοκολάτες με γέμιση, σοκολατάκια διαφόρων τύπων, γκοφρέτες, πουράκια κ.ά.). Φυσικά, το τελευταίο χρονικό διάστημα υπήρξαν ανακατατάξεις στις διάφορες υποκατηγορίες των προϊόντων, αλλά η συνολική εικόνα της αγοράς ήταν ιδιαίτερα θετική.
Πίνακας 1. Αύξηση των πωλήσεων (2000-2002)
Σύνολο αγοράς σοκολάτας αύξηση σε αξία 61%
Κατηγορία γεμιστές σοκολάτες αύξηση σε αξία 70%
Κατηγορία Bite size αύξηση σε αξία 43%
Πηγή. Information Resources Hellas
Όπως εκτιμά ο κ. Νίκος Κωστάρας, chocolate market activity manager της TROFEKLEKT MASTERFOODS, «στα επόμενα χρόνια η ζήτηση θα εξαρτηθεί κατά κύριο λόγο από την εμφάνιση νέων προϊόντων και τις επενδύσεις των εταιρειών στον τομέα της διαφήμισης και λιγότερο από το επίπεδο διαμόρφωσης των τιμών».
Κανάλια διανομής
Το κανάλι του σούπερ μάρκετ αυξάνει τη συμμετοχή του κυρίως λόγω της εμφάνισης προϊόντων τα οποία διατίθενται αποκλειστικά στους χώρους αυτούς, όπως είναι οι πολυσυσκευασίες και οι συσκευασίες δώρου, αλλά και λόγω της χαμηλότερης τιμής. Όπως μας επισήμανε ο κ. Νίκος Κωστάρας (TROFEKLEKT ΜASTERFOODS): «Αυτό ισχύει κυρίως για τις σοκολάτες, που συνιστούν προαποφασισμένη αγορά και όχι αυθόρμητη. Η τάση αυτή θα συνεχιστεί για το κανάλι των σούπερ μάρκετ, η συμμετοχή του οποίου σε αξία επί των πωλήσεων στο διάστημα 2000-2002 αυξήθηκε από 51% σε 53%».
Για το ίδιο θέμα η κα Βίβιαν Μπάκα, trade marketing manager της BINGO, μας ανέφερε ότι «τη μεγαλύτερη δυναμική παρουσιάζει το κανάλι των καταστημάτων τροφίμων». Σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen για το δωδεκάμηνο Ιούλιος 2002/ Ιούνιος 2003, στην κατηγορία των ζαχαρωδών προϊόντων το 58,6% διοχετεύεται στον τελικό καταναλωτή μέσω των καταστημάτων τροφίμων και ακολουθεί με 34% το κανάλι των περιπτέρων/καταστημάτων ψιλικών, με κάπως πιο έντονη συμμετοχή στα προϊόντα τύπου γκοφρέτας και στις μπάρες σοκολάτας. Τέλος, μία αρκετά χαμηλότερη συμμετοχή έχει το κανάλι των φούρνων και των γαλακτοπωλείων. H συγκεκριμένη αγορά χαρακτηρίζεται από έντονη εποχικότητα, με περίοδο αιχμής το διάστημα από τον Νοέμβριο μέχρι τον Φεβρουάριο. Τα παραπάνω ισχύουν για τις σοκολάτες και τις γκοφρέτες με επικάλυψη, ενώ οι γκοφρέτες χωρίς επικάλυψη, που εντάσσονται στην κατηγορία των confectionaries, παρουσιάζουν πολύ μικρότερη εποχικότητα. Όπως μας είπε ο κ. Κωστάρας «οι κλιματολογικές συνθήκες επηρεάζουν πολύ τη συγκεκριμένη αγορά, κυρίως κατά την έναρξη και τη λήξη της περιόδου κατανάλωσης, αφού η αργή έναρξη του χειμώνα σημαίνει χαμηλότερη συνολική κατανάλωση και οι χαμένες αρχικές πωλήσεις δεν αναπληρώνονται στη συνέχεια της περιόδου».
Μέσα στην πληθώρα των κωδικών των προϊόντων αυτής της κατηγορίας ξεχωριστή θέση καταλαμβάνουν και τα εποχιακά σοκολατοειδή που διατίθενται στην αγορά κυρίως την περίοδο των Χριστουγέννων και του Πάσχα, ενώ αντίθετα κατέχουν μόνιμη θέση στα καταστήματα αφορολόγητων ειδών. Όπως μας ανέφερε ο κ. Δημήτρης Αράπογλου, πρόεδρος της ΟSCAR, «τα προϊόντα της εταιρείας του διατίθενται κυρίως στις μεγάλες αλυσίδες, ενώ τα τέσσερα τελευταία χρόνια κατέχουν κυρίαρχη θέση στα καταστήματα αφορολόγητων ειδών».
Merchandising και προώθηση των νέων προϊόντων
Βασικό σημείο αναφοράς των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον χώρο είναι η διερεύνηση των προτιμήσεων του καταναλωτικού κοινού, καθώς και η διαφοροποίηση από τον ανταγωνισμό με τη δημιουργία νέων προϊόντων. Ήδη η TROFEKLEKT MASTERFOODS προσφέρει ειδική γκάμα σοκολατών το καλοκαίρι, η οποία διατίθεται μόνο σε τουριστικές περιοχές, για να καλύψει τις ανάγκες των ξένων επισκεπτών. Παράλληλα στις δραστηριότητές της στα σημεία πώλησης περιλαμβάνονται:
- Κίνητρα στον τομέα της αυθόρμητης αγοράς για σωστή τοποθέτηση στο σημείο πώλησης.
- Διαγωνισμοί σύμφωνα με τις τάσεις της αγοράς.
- Παρουσίαση νέων προϊόντων και έντονη υποστήριξή τους.
- In store ενέργειες στα σούπερ μάρκετ.
- Ενημέρωση των καταναλωτών για τον διατροφικό ρόλο της σοκολάτας και «απενοχοποίηση» της κατανάλωσής της.
Παράλληλα μέσα από ενέργειες merchandising προωθεί διάφορα προγράμματα για το category management και διαφημιστικό υλικό για τα μικρά σημεία πώλησης.
Για το θέμα αυτό η κα Μπάκα της BINGO μάς επισήμανε τα εξής: «Το merchandising αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία της στρατηγικής μας στο marketing και αποσκοπεί στη δυναμική παρουσία των προϊόντων στους χώρους των καταστημάτων, στοχεύοντας έτσι στον εντυπωσιασμό του καταναλωτή και στη μεγιστοποίηση των αυθόρμητων αγορών. Τα προϊόντα τύπου snacks, όπως είναι τα σοκολατοειδή, εντάσσονται στην κατηγορία της αυθόρμητης αγοράς και συνεπώς η καλή παρουσία και προβολή τους συμβάλλουν σημαντικά στο να παρακινήσουν τους καταναλωτές να τα επιλέξουν».
Αναφερόμενος στο ίδιο θέμα ο κ. Δημ. Αράπογλου τόνισε χαρακτηριστικά: «Ειδικά για τα προϊόντα μας που διατίθενται στα καταστήματα αφορολογήτων ειδών, κάνουμε προωθητικές ενέργειες κάθε μήνα».
ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΪΟΝΤΑ
BINGO AΕ
Η εταιρεία κυκλοφορεί φέτος τα παρακάτω νέα προϊόντα:
- Serenata Rock: Σοκολάτα γάλακτος με γέμιση τραγανής γκοφρέτας Serenata. Είναι μία από τις πιο πλούσιες μπάρες σε σοκολάτα γάλακτος, έχει μοντέρνα συσκευασία και ξεχωριστό σχήμα και απευθύνεται σε νεανικό και extreme κοινό.
- Almondo: Γεμιστή σοκολάτα γάλακτος με πλούσια κρέμα πραλίνας και κομμάτια αμυγδάλου σε πρωτότυπο σχήμα και μοντέρνα συσκευασία.
- Σοκολατάκι Chevalier: Σοκολατάκι πολυτελείας με γέμιση κρέμα πραλίνα και φουντούκια, με ξεχωριστή γεύση και σφαιρικό σχήμα. Το προϊόν διατίθεται σε εντυπωσιακή συσκευασία. Τα νέα προϊόντα της εταιρείας θα διατίθενται στα καταστήματα τροφίμων, αλλά και στα σημεία μικρής λιανικής πώλησης. Η BINGO σχεδιάζει ένα πρόγραμμα έντονης υποστήριξης για τα νέα είδη με ενέργειες above & below the line.
TROFEKLEKT MASTERFOODS AE
Το νέο Snickers Cruncher είναι γεμιστή σοκολάτα σε μορφή μπάρας. Βασικό χαρακτηριστικό του προϊόντος είναι ότι περιέχει τραγανό ρύζι για να είναι πιο ελαφρύ, ενώ παράλληλα διατηρεί όλα τα υπόλοιπα συστατικά του, δηλαδή φιστίκι, καραμέλα και σοκολάτα γάλακτος. Το Snickers Cruncher απευθύνεται κυρίως στις ηλικίες 25-49 και δευτερευόντως στις μικρότερες ηλικίες.
OSCAR ABEE
Τα προϊόντα της OSCAR (σοκολατίνια-πραλίνες) διατίθενται στα κανάλια διανομής σε σταθερή ποικιλία κωδικών. Την τελευταία τετραετία η εταιρεία διατηρεί χωρίς αλλαγές την γκάμα των προϊόντων της και οι διαφοροποιήσεις που παρουσιάζει αφορούν κυρίως το μέγεθος των συσκευασιών.