Σοκολάτα. Ένα φυσικό, γευστικό προϊόν, πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά. Απαραίτητο συμπλήρωμα της σωστής και υγιεινής διατροφής, κατέχει την πρώτη θέση στις προτιμήσεις μικρών, αλλά και μεγάλων.
Σοκολάτα. Ένα φυσικό, γευστικό προϊόν, πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά. Απαραίτητο συμπλήρωμα της σωστής και υγιεινής διατροφής, κατέχει την πρώτη θέση στις προτιμήσεις μικρών, αλλά και μεγάλων. Τονώνει τον οργανισμό, μας δίνει ενέργεια, γιατί περιέχει υδατάνθρακες, πρωτεϊνες, μεταλλικά άλατα και ένα σύμπλεγμα πολύτιμων βιταμινών.
Η ιστορία της σοκολάτας
Ο καρπός του κακάο για τους Αζτέκους ήταν σπάνιο είδος και άξιζε όσο και το χρυσάφι. Η σοκολάτα όμως δεν ήταν γνωστή με τη σημερινή της μορφή. Οι Αζτέκοι χρησιμοποιούσαν τους καρπούς του κακάο για την παρασκευή ροφήματος, που ήταν δυναμωτικό και ίσως το καλύτερο φάρμακο εκείνης της εποχής.
Ο πρώτος Ευρωπαίος που έφερε τη σοκολάτα-ρόφημα στην Ευρώπη ήταν ο Fernando Cortez. Ένα ρόφημα που έγινε σύντομα αποδεκτό και απέκτησε πιστούς φίλους.
Για πρώτη φορά σοκολάτα σε στερεή μορφή παρασκευάζεται στο Λονδίνο, το 1674, στο παραδοσιακό μαγαζί “Ο μύλος του καφέ”.
Το 1815 ένας Ολλανδός διαχωρίζει το βούτυρο κακάο από τα υπόλοιπα συστατικά και 60 χρόνια αργότερα, το 1875, ο Henri Nestle και ο Daniel Peter προσθέτουν γάλα στο βούτυρο κακάο και δημιουργούν το προϊόν που γνωρίζουμε σήμερα.
Τέλος, το 1923, ο Frank Mars λανσάρει στην Αμερική τη σοκολάτα σε μορφή bar.
Η αγορά
Σύμφωνα με στοιχεία του Πανευρωπαϊκού Συνδέσμου Σοκολατοβιομηχανιών, η χώρα μας βρίσκεται στην προτελευταία θέση μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην κατανάλωση σοκολάτας. Έχει διαπιστωθεί πως οι Έλληνες καταναλώνουν 2,3 κιλά σοκολάτας το χρόνο, έναντι των 7,3 κιλών του μέσου ευρωπαϊκού όρου. Ο βασικός λόγος που η αγορά της σοκολάτας δείχνει να πιέζεται στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια είναι κυρίως οι άστατες καιρικές συνθήκες, με την έννοια της ύπαρξης μεγάλων περιόδων που δεν βοηθούν στην κατανάλωσή της. Σύμφωνα τώρα με τα στοιχεία που αφορούν τους χρήστες της σοκολάτας, οι νέοι ηλικίας 13-24 ετών εμφανίζονται από τους πιο σταθερούς και συχνούς καταναλωτές σοκολάτας. Σε ό,τι αφορά τα κανάλια διανομής, το μικρό κατάστημα και τα περίπτερα εξακολουθούν να είναι “ο βασιλιάς της σοκολάτας”. Υπολογίζεται πως το 70 % της αγοράς διακινείται μέσω του περιπτέρου και γενικότερα του μικρού καταστήματος και μόλις το 30 % μέσω των σούπερ μάρκετ.
KRAFT FOODS ΕΛΛΑΣ ΑΕ
Ποιες είναι οι προοπτικές εξελίξεις του κλάδου;
Σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής ενδείξεις, η αγορά θα κινηθεί σε σταθερά επίπεδα, όσον αφορά τις πλάκες σοκολάτας και τις πραλίνες. Στις κατηγορίες των γεμιστών και της γκοφρέτας, αντίστοιχα, περιμένουμε να σημειωθεί αύξηση.
Πώς αντιμετωπίζετε την περιορισμένη χρονική διάρκεια ζωής των προϊόντων λόγω αλλαγής των καιρικών συνθηκών;
Η παραδοσιακή “σοκολατική” περίοδος στη χώρα μας ξεκινά από το Σεπτέμβριο και κλείνει το Μάιο. Κατά τους θερινούς θερμούς μήνες του έτους η εταιρεία μας διακόπτει προσωρινά την παραγωγή των σοκολατοειδών προϊόντων της, εξαιρουμένων συγκεκριμένων προϊόντων, όπως η Merenda, που δεν είναι εποχιακή.
Σκεφτήκατε ποτέ να αποσύρετε τα προϊόντα σας από τα σημεία πώλησης εξαιτίας των καιρικών συνθηκών;
Και βέβαια, δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στη σωστή συντήρηση και αποθήκευση αυτών των εξαιρετικά ευπαθών τροφίμων, επιδιώκοντας τη συνεχή ενημέρωση των βασικών πελατών μας.
Ποιες γεύσεις προτιμούν περισσότερο οι καταναλωτές;
Η πλειοψηφία των καταναλωτών προτιμά προϊόντα που εδώ και χρόνια έχουν καταξιωθεί στη συνείδησή τους τόσο για τη γευστική απόλαυση που προσφέρουν όσο και για τη σταθερή υψηλή ποιότητά τους. Οι περισσότεροι προτιμούν τις κλασικές σοκολάτες γάλακτος, τις σοκολάτες με ξηρούς καρπούς (αμυγδάλου), καθώς και τις γκοφρέτες. Μικρό ποσοστό στρέφεται προς άλλες γεύσεις.
Πώς προωθείτε τα προϊόντα σας στα σημεία πώλησης;
Εν αρχή…η συσκευασία! Αυτή δίνει το πρώτο ερέθισμα στον υποψήφιο καταναλωτή, αιχμαλωτίζοντας τις αισθήσεις του, με το χρώμα, το σχήμα, το υλικό. Μετά το πρώτο ερέθισμα ενισχύουμε δυναμικά τα σημεία πώλησης με pop υλικό, tailor-made προωθητικές ενέργειες και βέβαια δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη συνεχή παρακολούθηση και βελτίωση της παρουσίας των προϊόντων στο ράφι.
Ποιος είναι ο ρόλος του merchandising στα συγκεκριμένα σημεία πώλησης (περίπτερα, ψιλικά, γαλακτοπωλεία);
Όπως αναφέραμε και προηγουμένως, ο ρόλος του merchandising είναι καθοριστικός στην επικοινωνία του προϊόντος με τον τελικό αποδέκτη του, τον καταναλωτή. Η αποτελεσματική προσπάθεια για τη συνεχή βελτίωση αυτής ακριβώς της εικόνας είναι μία από τις βασικότερες προτεραιότητες της εταιρείας μας.
Ποια είναι η διαφοροποίησή σας σε σχέση με τον ανταγωνισμό;
Επιδιώκουμε να προτείνουμε στους καταναλωτές νέες, πρωτοποριακές μάρκες (brands) που να κερδίζουν την προτίμησή τους με τη μοναδική τους γεύση και την άριστη ποιότητά τους. Σοκολάτες όπως η ΥΓΕΙΑΣ ή η LACTA, πάνω στις οποίες χτίζουμε εδώ και χρόνια, είναι πλέον ένα αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής χιλιάδων ανθρώπων. Ταυτόχρονα, είναι εξαιρετικά δυνατές και αναγνωρίσιμες μάρκες.
Σκοπεύετε να λανσάρετε νέα προϊόντα; Ποια και πότε;
Η εταιρεία μας επιδιώκει τη διαρκή ικανοποίηση και ευχαρίστηση των καταναλωτών της. Στόχος μας είναι ο καταναλωτής να μας αντιμετωπίζει σαν την εταιρεία που γνωρίζει καλύτερα από όλους τις ανάγκες του. Με αυτή τη φιλοσοφία θα συνεχίσουμε να προτείνουμε στους καταναλωτές νέα, πρωτοποριακά προϊόντα υψηλής ποιότητας.
ΤΡΟΦΕΚΛΕΚΤ ΑΕ
Ποιες είναι οι προοπτικές εξελίξεις του κλάδου;
Θεωρούμε ότι η αγορά της σοκολάτας θα κινηθεί με χαμηλούς αυξητικούς ρυθμούς, με τις γεμιστές σοκολάτες και τις σοκολατομπουκίτσες να είναι στην κορυφή. Με δεδομένη την πολύ καλή πορεία των προϊόντων μας τα τελευταία χρόνια, η πρόβλεψη είναι ότι θα κινηθούν αυξητικά.
Πώς αντιμετωπίζετε την περιορισμένη χρονική διάρκεια ζωής των προϊόντων, λόγω αλλαγής των καιρικών συνθηκών;
Τοποθετούμε τις σοκολάτες στα ψυγεία τους καλοκαιρινούς μήνες, με τη βοήθεια ειδικών σταντ. Πουλάμε σοκολάτες στις τουριστικές περιοχές, όπου η τοποθέτησή τους γίνεται σε κλιματιζόμενους χώρους. Τέλος, τα ευαίσθητα προϊόντα όπως είναι τα MALTESERS, τα αποσύρουμε από την αγορά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.
Ποιες γεύσεις προτιμούν περισσότερο οι καταναλωτές;Παρατηρείται σταδιακή απομάκρυνση από τις παραδοσιακές ταμπλέτες, ιδιαίτερα από τους νέους. Η τάση της αγοράς δείχνει να προτιμά γεύσεις πιο σύνθετες.
Πώς προωθείτε τα προϊόντα σας στα σημεία πώλησης;Οι merchandisers ενημερώνουν τους πελάτες για τα νέα προϊόντα, για τις προσφορές, τοποθετούν το διαφημιστικό υλικό και φροντίζουν για την έκθεση των προϊόντων.
Ποιος είναι ο ρόλος του merchandising στα συγκεκριμένα σημεία πώλησης (περίπτερα, ψιλικά, γαλακτοπωλεία);Για την MARS το display στα σημεία πώλησης έχει καταλυτική σημασία. Αυτό ισχύει κυρίως λόγω της φύσης των προϊόντων μας, που στηρίζονται καθαρά στην αυθόρμητη αγορά. Έτσι, λοιπόν, έχουμε αναπτύξει εξειδικευμένο εξοπλισμό για το κάθε είδος καταστήματος.
Ποια είναι η διαφοροποίησή σας σε σχέση με τον ανταγωνισμό;Η δύναμη της MARS έρχεται από τη δύναμη που έχουν τα προϊόντα της στην αγορά. Αυτό είναι που μας κάνει να ξεχωρίζουμε από τις άλλες εταιρείες. Ο καταναλωτής έχει την ευκαιρία να απολαύσει τις γεύσεις των προϊόντων μας όλο το χρόνο και σε τελείως διαφορετικές εκδοχές: σοκολάτα, παγωτό, σοκολατούχο γάλα.
Σκοπεύετε να λανσάρετε νέα προϊόντα; Ποια και πότε;Τη νέα σεζόν σκοπεύουμε να λανσάρουμε τα M&M΄S Minis, το νεότερο μέλος της οικογένειας M&M΄S, καθώς και τη νέα γκάμα ζαχαρωδών της MARS, Χάρι Πότερ.
NESTLE ΕΛΛΑΣ ΑΒΕ
Ποιες είναι οι προοπτικές εξέλιξης του κλάδου;
Αν και υπάρχουν διακυμάνσεις από περίοδο σε περίοδο, η αγορά δεν φαίνεται να μεγαλώνει. Για την τρέχουσα περίοδο δεν περιμένουμε κάποια θεαματική αλλαγή. Αποτέλεσμα αυτής της εξέλιξης είναι να αυξηθεί ο ήδη σκληρός ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών, για το μοίρασμα της “πίτας” και την ανακατανομή των μεριδίων. Η NESTLE προσδοκά την αύξηση των πωλήσεών της, καθώς και την αύξηση του μεριδίου που ήδη κατέχει. Η αύξηση αυτή θα προέλθει περισσότερο από τα νέα προϊόντα της.
Πώς αντιμετωπίζετε την περιορισμένη χρονική διάρκεια ζωής των προϊόντων, λόγω της αλλαγής των καιρικών συνθηκών; Σκεφτήκατε ποτέ να αποσύρετε τα προϊόντα σας από τα σημεία πώλησης εξαιτίας των καιρικών συνθηκών;
Η επιμήκυνση της καλοκαιρινής περιόδου είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος της σοκολάτας. Με αυτό το δεδομένο συμπεριλαμβάνουμε στη γκάμα μας προϊόντα τα οποία παρουσιάζουν μεγαλύτερη ανθεκτικότητα στη ζέστη, όπως για παράδειγμα τα SMARTIES και τα KIT KAT. Παράλληλα, φροντίζουμε τα προϊόντα μας να φτάνουν σε άριστη κατάσταση στα σημεία πώλησης.
Ποιες γεύσεις προτιμούν περισσότερο οι καταναλωτές;
Σύμφωνα με στοιχεία, οι καταναλωτές τα τελευταία χρόνια στρέφονται σε πιο ελαφριές γεύσεις, μπάρες-γκοφρέτες.
Αυτό είναι αποτέλεσμα της αλλαγής των κλιματολογικών συνθηκών και της αλλαγής των διατροφικών συνηθειών των καταναλωτών.
Πώς προωθείτε τα προϊόντα σας στα σημεία πώλησης;
Ειδικά για τα μικρά σημεία πώλησης υπάρχουν προωθητικά πακέτα που συμπεριλαμβάνουν τα πιο “δυνατά” προϊόντα μας.
Είναι πρακτικές συσκευασίες που διευκολύνουν τα μικρά σημεία πώλησης και ξεχωρίζουν μέσα στην πολυμορφία του περιπτέρου.
Ποιος είναι ο ρόλος του merchandising στα συγκεκριμένα σημεία πώλησης (περίπτερα, ψιλικά, γαλακτοπωλεία);
Στα συγκεκριμένα σημεία πώλησης η αγορά της σοκολάτας είναι σε μεγάλο βαθμό αυθόρμητη, γι’ αυτό το λόγο το merchandising παίζει πρωταρχικό ρόλο. Οι συσκευασίες πρέπει να είναι ελκυστικές και τα προϊόντα να κατέχουν δεσπόζουσα θέση στα σημεία πώλησης. Έτσι ο πελάτης θα επιλέξει εύκολα το προϊόν και θα το ξεχωρίσει ανάμεσα στις δεκάδες επιλογές που υπάρχουν στα συγκεκριμένα σημεία.
Ποια είναι η διαφοροποίησή σας σε σχέση με τον ανταγωνισμό;H NESTLE, έχοντας μια παράδοση ετών, μπορεί και προσφέρει στον καταναλωτή προϊόντα μεγάλης γκάμας, ικανοποιώντας έτσι όλες τις προτιμήσεις του. Αξίζει να σημειώσουμε ότι όλα μας τα προϊόντα είναι διεθνούς εμβέλειας και έτσι είναι αναγνωρίσιμα από τους τουρίστες, γεγονός που μας κάνει να διαφοροποιούμαστε από τον υπόλοιπο ανταγωνισμό.
Σκοπεύετε να λανσάρετε νέα προϊόντα; Ποια και πότε;
Η NESTLE ανοίγει τη σεζόν με τέσσερα λανσαρίσματα. Πρόκειται για νέα προϊόντα που έρχονται να καλύψουν συγκεκριμένες ανάγκες της αγοράς.
Το πρώτο μας προϊόν ανήκει στην κατηγορία μπάρες-γκοφρέτες. Ονομάζεται ON LINE, είναι ελαφριά σοκολατογκοφρέτα σε σχήμα μπάρας. Είναι, δηλαδή, μία γκοφρέτα με επικάλυψη σοκολάτας και τραγανά δημητριακά.Το δεύτερο προϊόν μας λέγεται FRIGOR και απευθύνεται στους λάτρες της ποιοτικής σοκολάτας. Η FRIGOR είναι σοκολάτα γάλακτος με γέμιση πραλίνας φουντουκιού και αμυγδάλου. Μια σοκολάτα που συμβαδίζει με την πολύχρονη παράδοση της Ελβετίας, της χώρας απ’ όπου προέρχεται.
Το τρίτο προϊόν ανήκει στην κατηγορία σοκολατάκια. Κι εδώ η επιλογή μας δεν είναι τυχαία. Φέρνουμε τα Νο 1 παγκοσμίως σοκολατάκια της NESTLE, QUALITY STREET. Σε δύο συσκευασίες, τα σοκολατάκια QUALITY STREET είναι μία ποικιλία από 14 διαφορετικά σοκολατάκια και καραμέλες γάλακτος, μία ποικιλία γεύσεων, σχημάτων και χρωμάτων.
Τέλος, το τέταρτο προϊόν μας είναι η σοκολάτα κουβερτούρα 200 γρ. DESSERT.