Η εμφάνιση των έξυπνων καρτών θα δώσει μία νέα διάσταση στις εφαρμογές προγραμμάτων Loyalty. Το σημαντικότερο στοιχείο διαφοροποίησης των έξυπνων καρτών είναι η ύπαρξη του μικροεπεξεργαστή (chip), ο οποίος έχει δυνατότητες αποθήκευσης και επεξεργασίας στοιχείων. Έτσι δίνεται η δυνατότητα στην επιχείρηση να αποκτά πλήρη γνώση για κάθε πελάτη-χρήστη της έξυπνης κάρτας, οπότε μπορεί: να ομαδοποιεί το πελατολόγιο της, να κάνει πιο εύστοχες προωθητικές ενέργειες, να διαχειρίζεται αποτελεσματικότερα την γκάμα των προϊόντων και υπηρεσιών της, καθώς και την επικοινωνία με τους πελάτες της, να τρέχει παράλληλα προγράμματα loyalty με την ίδια κάρτα, να προσαρμόζει τα προγράμματα loyalty ανά κατάστημα στην κάθε περιοχή κ.ά.
To 1998 η Visa International έθεσε ένα χρονοδιάγραμμα επταετούς διάρκειας περάσματος από τις μαγνητικές πιστωτικές κάρτες, που χρησιμοποιούμε σήμερα, στις έξυπνες κάρτες (smart cards), που θα χρησιμοποιούμε στο άμεσο μέλλον. Ήδη η πρώτη δοκιμή έξυπνων καρτών έγινε στον τραπεζικό τομέα με τη συνεργασία ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ και VISA INTERNATIONAL.
Είναι προφανές ότι οι τράπεζες θα σύρουν τον χορό των έξυπνων καρτών, καθώς διαθέτουν την τεχνολογική και οικονομική υποδομή για την εξέλιξη αυτή, ενώ επιπλέον μπορούν να απολάβουν πιο άμεσα τα οφέλη από τη χρήση τους.
Το βασικότερο δε από τα οφέλη είναι η αυξημένη ασφάλεια συναλλαγών που εγγυάται η χρήση μιας έξυπνης κάρτας, η οποία θα συντελέσει στη βελτίωση τόσο των παραδοσιακών συναλλαγών όσο και των συναλλαγών μέσω internet.
Μπορούμε να φανταστούμε την πιστωτική κάρτα ως έναν μικροσκοπικό υπολογιστή με έναν ενσωματωμένο επεξεργαστή, ο οποίος έχει τη δυνατότητα να αποθηκεύει και να επεξεργάζεται χιλιάδες bytes δεδομένων.
Οι περισσότεροι από εμάς μεταφέρουμε σήμερα στα πορτοφόλια μας αρκετές μαγνητικές κάρτες, κυρίως τραπεζών ή άλλων υπηρεσιών, όπως η κάρτα μιλίων μιας αεροπορικής εταιρείας και η κάρτα ασφάλισής μας. Κάθε μία από αυτές πιστοποιεί τον κάτοχό της, ωστόσο η πραγματική εγγραφή των στοιχείων του δεν βρίσκεται μέσα στην κάρτα, αλλά σε κάποιο αρχείο, το οποίο φιλοξενείται σε έναν υπολογιστή, πιθανώς αρκετά χιλιόμετρα μακριά από τον τόπο συναλλαγής.
Αντιθέτως η έξυπνη κάρτα ενσωματώνει το αρχείο με τα στοιχεία του κατόχου της. Οι πληροφορίες που βρίσκονται αποθηκευμένες σε αυτήν πιστοποιούν άμεσα την ταυτότητα του κατόχου της. Για παράδειγμα, στην είσοδο ενός νοσοκομείου η έξυπνη κάρτα μπορεί να γνωστοποιήσει τον ασφαλιστικό φορέα του κατόχου της, ώστε να γίνει αυτόματα η καταχώρησή του στο κεντρικό υπολογιστικό σύστημα του νοσοκομείου, ενώ κάτι ανάλογο μπορεί να λάβει χώρα σε ένα σούπερμαρκετ, όπου η ίδια έξυπνη κάρτα γνωστοποιεί στον κεντρικό υπολογιστή το loyalty του κατόχου της.
Σύμφωνα με τις αρχικές προδιαγραφές, οι έξυπνες κάρτες χωρίζονται στις εξής κατηγορίες:
Memory cards: Το βασικό τους πλεονέκτημα σε σχέση με τις μαγνητικές κάρτες είναι η δυνατότητα να αποθηκεύουν μεγαλύτερο όγκο δεδομένων. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν οι τηλεφωνικές κάρτες του ΟΤΕ.
Processor cards: Η κατηγορία αυτή περιλαμβάνει τις κάρτες που ενσωματώνουν επεξεργαστή και επομένως εκτός από αποθήκευση έχουν τη δυνατότητα να κάνουν και επεξεργασία δεδομένων.
«Ξεκαθάρισμα» λογαριασμών
Όπως σε όλες τις νέες τεχνολογίες, οι ηγέτιδες εταιρείες στο χώρο των καρτών προσπάθησαν αρχικά να επιβάλουν τα δικά τους η κάθε μία πρότυπα, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί σύγχυση στην αγορά σχετικά με την κατεύθυνση που θα έπρεπε να πάρουν οι επενδύσεις υποδομής.
Το πρόβλημα λύθηκε με συμμαχία μεταξύ των EUROPAY, MASTERCARD και VISA, η οποία ονομάστηκε EMV (www.emvco.com) από τα αρχικά τους. Σκοπός της συμμαχίας είναι η δημιουργία κοινών προδιαγραφών για την κατασκευή των ολοκληρωμένων κυκλωμάτων που θα χρησιμοποιηθούν στις έξυπνες κάρτες, αλλά και των τερματικών που θα κατασκευαστούν για την ανάγνωσή τους.
Η έξυπνη κάρτα στο λιανεμπόριο
Η εμφάνιση των έξυπνων καρτών έρχεται να δώσει μία νέα διάσταση στις εφαρμογές προγραμμάτων Loyalty. Το σημαντικότερο στοιχείο διαφοροποίησης των έξυπνων καρτών είναι η ύπαρξη του μικροεπεξεργαστή (chip), ο οποίος έχει δυνατότητες αποθήκευσης και επεξεργασίας στοιχείων.
Τα στοιχεία αυτά μπορεί να αφορούν την ταυτότητα του πελάτη, τους πόντους που έχει κερδίσει, το καταναλωτικό του προφίλ, το ιστορικό των αγορών του και πολλά άλλα. Με τις πληροφορίες αυτές αποθηκευμένες μέσα στην κάρτα, η επιχείρηση αποκτά γνώση των πελατών της και μπορεί:
- να ομαδοποιήσει το πελατολόγιο της,
- να κάνει πιο εύστοχες προωθητικές ενέργειες,
- να διαχειριστεί κατάλληλα την γκάμα των προϊόντων και υπηρεσιών της,
- να διαχειρίζεται ευκολότερα την επικοινωνία με τους πελάτες της,
- να διαφοροποιεί τα προγράμματά της ανάλογα με το προφίλ ή το ύψος των αγορών ανά ομάδα πελατών,
- να τρέχει παράλληλα προγράμματα loyalty με την ίδια κάρτα,
- να προσαρμόζει τα προγράμματα loyalty ανά κατάστημα βάσει των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των καταναλωτών στην κάθε περιοχή.
Όσον αφορά τη χρηστικότητα και τη λειτουργικότητα ενός «έξυπνου» προγράμματος loyalty, μεγάλο πλεονέκτημα αποτελούν η δυνατότητα αξιοποίησης του υφιστάμενου εξοπλισμού μιας επιχείρησης (eftPOS τερματικό, H/Y) και η δυνατότητα off-line συναλλαγών:
- Το κάθε κατάστημα ή συνεργαζόμενη επιχείρηση αποκτά άμεση πρόσβαση στις αποθηκευμένες πληροφορίες της κάρτας του πελάτη, τις οποίες και ενημερώνει.
- Δε χάνεται χρόνος για επικοινωνία με το κεντρικό σύστημα διαχείρισης.
- Ο πελάτης ενημερώνεται για τους πόντους που κέρδισε με τις αγορές του (και για το σύνολό τους) με μία απλή εκτύπωση από το τερματικό.
- Συνεπώς υπάρχει άμεση ανταμοιβή των πελατών που έχουν συμπληρώσει το προκαθορισμένο ποσό πόντων.
Who is who της ελληνικής αγοράς
DELTA SINGULAR: Οι δραστηριότητες της εταιρείας στον τομέα των έξυπνων καρτών περιλαμβάνουν την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών προς τις ενδιαφερόμενες εταιρείες, τη δημιουργία εφαρμογών που θα «τρέχουν» πάνω σε έξυπνες κάρτες και τέλος τη διαχείριση συναλλαγών.
MELLON TECHNOLOGIES: Η εταιρεία δραστηριοποιείται στην ανάπτυξη και εγκατάσταση ολοκληρωμένων λύσεων έξυπνων καρτών και έχει υλοποιήσει ήδη μία λύση με έξυπνες κάρτες στην αλυσίδα καταστημάτων Παρουσίαση.
SOFIANOS HELLAS: Η εταιρεία δραστηριοποιείται στην παροχή λύσεων στον τομέα των συστημάτων ηλεκτρονικών πληρωμών, οι οποίες περιλαμβάνουν την πώληση τερματικών ηλεκτρονικών συναλλαγών (EFT/POS), την ανάπτυξη λογισμικού για τις προαναφερόμενες συσκευές και την ανάπτυξη του λογισμικού διασύνδεσης με τα κεντρικά συστήματα των τραπεζών.
ABC TECHNOLOGIES: Οι συμβουλευτικές υπηρεσίες είναι ο βασικός τομέας δραστηριοτήτων της εταιρείας, η οποία συμπληρωματικά παρέχει και υπηρεσίες προσωποποίησης των έξυπνων καρτών.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΕΞΥΠΝΩΝ ΚΑΡΤΩΝ: Βασική δραστηριότητα της εταιρείας σήμερα είναι η παραγωγή έξυπνων καρτών μνήμης, οι οποίες χρησιμοποιούνται κυρίως από τηλεπικοινωνιακούς οργανισμούς.