Ο έντονος ανταγωνισμός, οι πολλαπλές προσφορές, η μείωση της κατανάλωσης έφερε το 1996 έφερε μια σημαντική ύφεση στον κλάδο των σούπερ μάρκετ.  Στοιχεία από μεγάλες αλυσίδες, αλλά και οι μετρήσεις των Ινστιτούτων Ερευνών δείχνουν ότι μόλις και μετά βίας οι πωλήσεις του κλάδου το 1996 θα φτάσουν τις πωλήσεις του 1995.

Ο «τιμάριθμος του ΣΕΣΜΕ» στα τέλη Ιουνίου, εξάλλου, παρουσίαζε αύξηση 3,9% έναντι του περυσινού πρώτου εξαμήνου, και μέχρι τα τέλη του Σεπτεμβρίου εμφανίζεται σταθερός.  Η σταθερότητα των τιμών στα σούπερ μάρκετ, έναντι του ελάχιστα μειούμενου «εθνικού τιμαρίθμου» στο 8,4%, αποδεικνύει όχι μόνο τον έντονο ανταγωνισμό μεταξύ των καταστημάτων, αλλά υποδηλώνει έμμεσα και την υποτονική κατανάλωση.

Όπως δημοσίευσε, εξάλλου, και στο τεύχος Σεπτεμβρίου το περιοδικό μας, παρατηρήθηκε από την αρχή του έτους μέχρι το τέλος Αυγούστου μείωση των τιμών σε πολλά προϊόντα, όπως στα τυροκομικά (15%-24%), απορρυπαντικά (15%), ζυμαρικά (15%), χαρτικά (10%), σπορέλαια (10%) και άλευρα (7%). Πρέπει να σημειωθεί ότι στον υπολογισμό του 3,9% δεν περιλαμβάνονται οι πολυπληθείς εκπτώσεις και προσφορές των καταστημάτων, γεγονός που θα οδηγούσε ακόμα πιο κάτω τον «τιμάριθμο του ΣΕΣΜΕ».

Η παρουσιαζόμενη αύξηση των πωλήσεων στις περισσότερες αλυσίδες προέρχεται, κυρίως, από το άνοιγμα νέων καταστημάτων, δηλαδή από την επεκτατική πολιτική των μεγάλων επιχειρήσεων ή από ευκαιριακούς λόγους, όπως η αποδυνάμωση λιανεμπορικών επιχειρήσεων σε ορισμένες περιοχές, που επιδρά ευνοϊκά στον ανταγωνιστή.

Παράλληλα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά, που οδηγούν στην αγορά έτοιμου φαγητού και στη μείωση των αγορών ειδών παντοπωλείου.

Η τάση αυτή, που εμφανίζεται και στην έρευνα της Focus, που δημοσίευσε αποκλειστικά το σελφ σέρβις τον Φεβρουάριο του 1996, είναι αρκετά ισχυρή και δείχνει ότι μια με δύο φορές την εβδομάδα οι κάτοικοι της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, σε ποσοστά 12%-15%, τρώνε έτοιμο φαγητό (φαστ-φουντ, πιτσαρία, εστιατόριο).