Για πολύ καιρό, το κύριο πλεονέκτημα των ηλεκτρονικών αγορών ήταν η εξοικονόμηση χρόνου, ιδιαίτερα στη Γαλλία, όπου οι επισκέψεις στο σούπερ μάρκετ θεωρούνται «αγγαρεία». Πλέον, οι ηλεκτρονικές αγορές καλύπτουν περισσότερες καταναλωτικές ανάγκες: έλεγχος κόστους, εύκολη παραγγελία και γρήγορη παράδοση, χωρίς προβλήματα επιστροφές και προσβασιμότητα για άτομα με αναπηρίες, σύμφωνα με στοιχεία της πρόσφατης έκθεσης που δημοσίευσε η SIAL. Η εν λόγω έκθεση αναφέρει ότι τα έσοδα από ηλεκτρονικές αγορές τροφίμων και FMCG προϊόντων στη Γαλλία αυξήθηκαν κατά 11% (Πηγή: FEVAD). Βέβαια, αξίζει να αναφέρουμε ότι οι Γάλλοι καταναλωτές ανησυχούν όλο και περισσότερο για τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο των παραδόσεων στο σπίτι: 60% (από 50% το 2022) και ενδιαφέρονται για βιώσιμες επιλογές παράδοσης. Η έκθεση αναφέρει ότι περισσότεροι από 1 στους 3 καταναλωτές σκέφτονται δύο φορές πριν κάνουν μια παραγγελία online αν ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος θεωρείται υπερβολικός (Πηγή: Sapio 2023).

Από την άλλη, στο φυσικό κατάστημα, τα ψηφιακά εργαλεία εκτιμώνται καθώς βοηθούν τους καταναλωτές να επιλέξουν παραγγελίες και να βελτιώσουν την εμπειρία τους, ιδιαίτερα όσον αφορά στην πληρωμή.

Διαβεβαίωση για την ασφάλεια των προϊόντων
Η ψηφιακή τεχνολογία ενδυναμώνει τους καταναλωτές μέσω της δυνατότητας να κάνουν καλά ενημερωμένες επιλογές. Η SIAL επισημαίνει ότι οι ηλεκτρονικές αναζητήσεις είναι μια σταθερά καθιερωμένη συνήθεια, με κύριο σκοπό της τη διαβεβαίωση για την ασφάλεια των προϊόντων που καταναλώνουν οι καταναλωτές και δίνουν στα παιδιά τους. Σχεδόν 6 στους 10 Γάλλους καταναλωτές δηλώνουν ότι έχουν αλλάξει τις αγοραστικές τους συνήθειες λόγω των πληροφοριών Nutri-Score (Πηγή: Santé Publique France).

Οι εφαρμογές αξιολόγησης προϊόντων προσφέρουν αμεσότητα, κριτικές και πρόσβαση σε αρκετές πληροφορίες. Αυτά τα εργαλεία οφείλουν να διορθώσουν ορισμένες αδυναμίες με στόχο να βελτιστοποιήσουν τις υπηρεσίες τους, όπως η προστασία δεδομένων, σύμφωνα με την έκθεση. Οι πληροφορίες συσκευασίας γίνονται ψηφιακές με QR κωδικούς παρέχοντας πρόσβαση σε περιεχόμενο, κάτι το οποίο ο καταναλωτής θεωρεί αρκετά σημαντικό πριν την αγορά προϊόντων.

Ατομικές προτάσεις σε πρώτο πλάνο
Οι εφαρμογές επικεντρωμένες στις συνταγές, τις συμβουλές από σεφ κ.ά., επιτρέπουν στους χρήστες να ανακτήσουν τον έλεγχο μετά την αβεβαιότητα της πανδημίας, σύμφωνα με την έκθεση. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Hungerstation, κορυφαίας υπηρεσίας παράδοσης τροφίμων στη Σαουδική Αραβία, η οποία εισήγαγε ένα χαρακτηριστικό «υποσυνείδητης παραγγελίας» με τεχνητή νοημοσύνη (AI). Ειδικότερα, διαβάζει το υποσυνείδητο για να αποκαλύψει τι επιθυμεί ο καταναλωτής και εξοικονομεί χρόνο. Αυτό δείχνει πώς η AI μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να βελτιώσει την καθημερινή ζωή των ανθρώπων, προσφέροντας στοχευμένες υπηρεσίες. Παράλληλα, εγείρονται και ζητήματα ιδιωτικότητας και ηθικής, αλλά αυτό θα το κρίνει ο καταναλωτής στο μέλλον.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter