Το επίκεντρο φημών και λογής πληροφοριών έχει γίνει το τελευταίο διάστημα η βορειοελλαδική αλυσίδα Μασούτης, η οποία φέρεται να κινεί τα νήματα για μια στρατηγικού τύπου συμφωνία, που θα μπορούσε να αλλάξει σε μεγάλο βαθμό τις ισορροπίες και τα μερίδια αγοράς μεταξύ των ισχυρών του κλάδου.

Eιδικότερα, πηγές του «σελφ σέρβις», προερχόμενες από διαφορετικές πλευρές, εμφανίζουν τη Μασούτης να εξετάζει το ομολογουμένως απίστευτο ενδεχόμενο εξαγοράς της ΑΒ Βασιλόπουλος, έχοντας, μάλιστα, υποβάλλει δύο οικονομικές προσφορές, μια αρχική και μια εμφανώς βελτιωμένη στη συνέχεια, με πρόταση τιμήματος κάτω του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ. Κατά τις ίδιες πηγές, η διοίκηση της Μασούτης φέρεται να βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τη μητρική της ΑΒ Βασιλόπουλος, τον κολοσσό της Ahold Delhaize, ήδη από τον περασμένο Απρίλιο, έχοντας εξασφαλίσει προηγουμένως την αναγκαία χρηματοδότηση από ελληνική τράπεζα, με την οποία η εταιρεία συνεργάζεται στενά.

Όπως λέγεται, οι επαφές με τον μητρικό όμιλο διενεργούνται μέσω διεθνούς χρηματοπιστωτικού οργανισμού, ο οποίος προφανώς λειτουργεί ως σύμβουλος του πωλητή. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τις τελικές αποφάσεις της η Ahold Delhaize, σχετικά με το μέλλον της ΑΒ Βασιλόπουλος, αναμένεται να τις λάβει έως τα τέλη του έτους. Στο μεταξύ, φέρεται να συνεξετάζει και άλλα ενδεχόμενα, πιθανώς και το απορρίψει εντέλει την ιδέα της αποεπένδυσης…

Εμπλοκή του CVC Group;
Άλλες πηγές φέρουν τη Μασούτης να έχει διαπραγματευτεί την πώληση ποσοστού της στο CVC Group ή να εξετάζει την εμπλοκή του ξένου fund στην πρόταση για την εξαγορά της ΑΒ Βασιλόπουλος, ώστε κατά ορισμένους να εξασφαλιστούν τα αναγκαία κεφάλαια με τη μικρότερη δυνατή δανειακή εξάρτηση, όπως, άλλωστε, και το απαιτούμενο στελεχικό δυναμικό για την «επόμενη ημέρα» του ομίλου. Κατά ορισμένους άλλους, το τίμημα για την εξαγορά της ΑΒ Βασιλόπουλος λογικά θα είναι υψηλότερο του προαναφερόμενου επιπέδου, δεδομένης της μεγάλης υπεραξίας του σήματος της ΑΒ Βασιλόπουλος στην εγχωρία αγορά, αλλά και της υψηλής αξίας που έχουν τα ακίνητα της εταιρείας.

Το σελφ σέρβις προσέγγισε όλες τις φερόμενες ως εμπλεκόμενες πλευρές στο σχετικό deal, οι οποίες επέμειναν στη μη επιβεβαίωση κανενός από τα προαναφερόμενα σενάρια. Μάλιστα, ειδικότερα σε ό,τι αφορά τις πληροφορίες περί κεφαλαιακής συνεργασίας της Μασούτης με το CVC Group, ο ίδιος ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της βορειοελλαδικής αλυσίδας, κ. Γιάννης Μασούτης, δήλωσε στο σελφ σέρβις ότι όχι απλώς είναι ανυπόστατες, αλλά μεταξύ των δύο εταιρειών δεν έχει υπάρξει καμία απολύτως επαφή ή επικοινωνία, ενώ διέψευσε κάθε σενάριο για ενδεχόμενη εξαγορά εκ μέρους της εταιρείας του μεγαλύτερης εταιρείας του κλάδου από εκείνη.

Πάντως, αξίζει να επισημανθεί ότι στον Τύπο έχει γραφεί επανειλημμένως ότι το CVC Group διερευνά το ενδεχόμενο επέκτασής του στην αγορά του κλάδου, με την προοπτική των συνεργειών μεταξύ της λιανικής και της παραγωγής, δεδομένου ότι το fund ήδη ελέγχει τη Vivartia και ενδιαφέρεται για περαιτέρω νέες ανάλογες συμμετοχές.

Βέβαια, στο βαθμό που το CVC Group επιδιώξει τελικά την είσοδό του στον κλάδο της οργανωμένης λιανικής, μένει να φανεί η ένταση των αντιδράσεων εκ μέρους άλλων κλαδικών εταιρειών, οι οποίες, θέτοντας ζητήματα σύννομης λειτουργίας του ανταγωνισμού, θα προσφύγουν στις αρμόδιες εθνικές και κοινοτικές αρχές. Οι ισορροπίες σε ανάλογες περιπτώσεις, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, είναι εξαιρετικά λεπτές και η εμπειρία έχει αποδείξει ότι τέτοιου είδους συνέργειες δύσκολα επιτυγχάνονται.

Στασιμότητα στην επέκταση του δικτύου
Ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο στην «υπόθεση Μασούτης» είναι η ακινησία που διαπιστώνεται εκ μέρους της εταιρείας στο πεδίο της επέκτασης του δικτύου της. Όπως χαρακτηριστικά δηλώνεται στο σελφ σέρβις, το 2021 η αλυσίδα δεν προγραμμάτισε τη λειτουργία νέων καταστημάτων, με εξαίρεση το πρόσφατα εγκαινιασθέν πρότυπο convenience στο αεροδρόμιο Μακεδονία, ενώ βάσει των σημερινών δεδομένων δεν αναμένεται σχετικό πρόγραμμα ούτε το 2022. Η εν λόγω στασιμότητα αποδίδεται από τη διοίκηση της αλυσίδας σε συγκυριακούς και μόνο λόγους. Τα στελέχη της επικαλούνται σχετικά τις αρρυθμίες που προκάλεσε στην αγορά η πανδημία, την αδυναμία του δημοσίου να ανταποκριθεί σε σχετικές υποχρεώσεις του, όπως και την καθίζηση για κάποιο διάστημα στον τομέα του real estate. Πάντως, ανεξαρτήτως της ακινησίας στο πεδίο της δημιουργίας νέων εμπορικών μονάδων, η Μασούτης επενδύει στις ανακαινίσεις παλαιών καταστημάτων και τις λοιπές υποδομές της, διαθέτοντας και φέτος περί τα 20 εκατ. ευρώ. Ήδη από τις αρχές του έτους έχει ανακαινίσει περί τα 13 καταστήματα, ενώ ο αριθμός τους θα αυξηθεί σημαντικά, όπως μαθαίνουμε, έως το τέλος του έτους.

Σημειώνεται ότι στα τέλη του 2020 η εταιρεία είχε υπό τον έλεγχό της συνολικά 333 καταστήματα, εκ των οποίων τα 297 ήταν σούπερ μάρκετ, τα 15 Grand Μασούτης και τα 21 cash & carry. Σημειώνουμε ότι οι 83 εμπορικές μονάδες της στεγάζονται σε ακίνητα που ανήκουν στην ιδιοκτησία της.

Ενδιαφέρον για τοπικές εξαγορές
Η διοίκηση της αλυσίδας δεν παύει, πάντως, να δηλώνει το ενδιαφέρον της για νέες επεκτατικές κινήσεις πρωτίστως στη Βόρεια Ελλάδα, όπου το δίκτυο της Μασούτης είναι κυριαρχικό, αλλά και σε άλλες περιοχές νοτιότερα. Ωστόσο, τονίζει ότι στην παρούσα φάση δεν βρίσκεται σε σχετικές διαπραγματεύσεις. «Η υψηλή ρευστότητα που εξασφάλισε ο κλάδος εν μέσω πανδημίας έδωσε παράταση ζωής σε μικρότερα σχήματα της κλαδικής αγοράς, τα οποία προ της κρίσης στη δημόσια υγεία εξέταζαν σοβαρά το ενδεχόμενο της πώλησής τους», εξηγείται σχετικά, ενώ προστίθεται η εκτίμηση ότι «το «παιχνίδι» των εξαγορών θα αποκτήσει και πάλι ενδιαφέρον από το 2022, οπότε η αγορά θα επανέλθει σε φυσιολογικές συνθήκες λειτουργίας».

Σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις της Μασούτης, πηγές της διοίκησής της αναφέρουν πως το δεκάμηνο έκλεισε για την εταιρεία με σταθεροποιημένο τζίρο έναντι του αντίστοιχου περυσινού διαστήματος και ότι ανάλογη αναμένεται η εξέλιξη των πωλήσεών της έως το τέλος του έτους. Ωστόσο, η Μασούτης προσβλέπει φέτος σε σημαντική αύξηση της κερδοφορίας της, αναμένοντας ότι θα διαμορφωθεί στα 20 εκατ. ευρώ έναντι 13 εκατ. ευρώ το 2020.

Κερδίζει πόντους  το e-shop
Σε ό,τι αφορά το e-shop της Μασούτης, ο τζίρος του μήνα με τον μήνα κινείται ανοδικά, κερδίζοντας μερίδιο στις συνολικές πωλήσεις της εταιρείας. Πέρυσι ο δείκτης ανάπτυξης των ηλεκτρονικών πωλήσεών της εκτινάχθηκε κατά 1.320%, ενώ φέτος ο σχετικός τζίρος αναμένεται ότι θα κινηθεί σε επίπεδο διπλάσιο του περυσινού. Η εταιρεία δουλεύει το e-shop της ως ψηφιακό shopping mall, καθότι μέσω αυτού διακινούνται 14.000 κωδικοί προϊόντων σούπερ μάρκετ και, παράλληλα, οι επισκέπτες του μπορούν να προμηθεύονται προϊόντα από ένα δίκτυο καταξιωμένων συνεργατών του ηλεκτρονικού mall, που διαθέτουν συνολικά περίπου 26.000 κωδικούς προϊόντων. Σημειώνεται ότι οι παραδόσεις μέσω του e-shop της Μασούτης γίνονται σε 45 πόλεις της χώρας, όπου έχουν οργανωθεί οι αναγκαίες υποδομές για την υποστήριξή τους.