Κινήσεις για τον περιορισμό των επιπτώσεων του καλπάζοντος πληθωρισμού στην αγοραστική δύναμη των καταναλωτών πραγματοποιούν μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ ανά την Ευρώπη, επιχειρώντας να κερδίσουν πόντους στη μάχη για τη προσέλκυση περισσότερων πελατών.

Χαρακτηριστική είναι η πρωτοβουλία που ανέλαβε η αλυσίδα Leclerc, που διαθέτει το μεγαλύτερο μερίδιο στη γαλλική αγορά. Όπως ανακοίνωσε ο όμιλος, θα ταυτοποιήσει τα 120 καταναλωτικά είδη με τη μεγαλύτερη κινητικότητα, όπως ρύζι, ζυμαρικά και χαρτί υγείας, και θα δημιουργήσει μία τιμολογιακή «ασπίδα», διατηρώντας τις τιμές τους αμετάβλητες έως τον ερχόμενο Ιούλιο.
Κι αυτό την ώρα που, σύμφωνα με τη γαλλική αλυσίδα, οι αυξήσεις τιμών στα προϊόντα της φτάνουν έως και το 20% σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως τα ζυμαρικά και κάποιες μάρκες καφέ και σοκολάτας.

Πλαφόν και μειώσεις τιμών
Η Leclerc δεν είναι η μόνη που κάνει τέτοιου είδους σχέδια. Στη Βρετανία, αλυσίδες μεταξύ των οποίων η Asda και η Morrisons έχουν προβεί σε μειώσεις τιμών σε αγαθά πρώτης ανάγκης, ενώ μιλώντας στο Reuters, εκπρόσωπος της ένωσης λιανεμπόρων και χονδρεμπόρων EuroCommerce, στην οποία συμμετέχουν μεταξύ άλλων η Carrefour και η Lidl, ανέφερε πως όλα τα μέλη της εξετάζουν είτε πλαφόν είτε μειώσεις τιμών, ξεκαθαρίζοντας ωστόσο πως οι όποιες ενέργειες εξαρτώνται και από τις προθέσεις των προμηθευτών. «Λόγω της πολύ ανταγωνιστικής φύσης της αγοράς του οργανωμένου λιανεμπορίου, θα δείτε και άλλες αλυσίδες να προσπαθούν να διατηρήσουν τις τιμές όσο χαμηλότερα μπορούν», πρόσθεσε.

Σκληρές διαπραγματεύσεις με τους προμηθευτές
Ωστόσο, οι διαπραγματεύσεις των σούπερ μάρκετ με τους προμηθευτές αναμένεται να είναι σκληρές, καθώς οι περισσότερες εταιρείες έχουν ήδη προχωρήσει σε αυξήσεις τιμών και προβλέπουν περαιτέρω αυξήσεις στο μέλλον, με δεδομένο ότι οι πληθωριστικές πιέσεις δε δείχνουν να αποκλιμακώνονται σύντομα, ενώ και οι τιμές της ενέργειας παραμένουν σε υψηλά επίπεδα.
Ενδεικτική περίπτωση αποτελεί η Unilever, που ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι έχει προχωρήσει σε αυξήσεις τιμών της τάξεως του 5,4% στην Ευρώπη στο πρώτο τρίμηνο του 2022, ενώ προειδοποίησε για ενδεχόμενες περαιτέρω αυξήσεις μελλοντικά, καθώς ήδη βλέπει το περιθώριο κέρδους της να μειώνεται σε σχέση με το 2021.

Την ίδια στιγμή, o Dirk van de Put, διευθύνων σύμβουλος της Mondelez, δήλωνε ότι η εταιρεία του προσεγγίζει τους λιανεμπόρους ανά την Ευρώπη για μία νέα αύξηση τιμών, έχοντας ήδη προχωρήσει σε ανατιμήσεις νωρίτερα φέτος.
Πάντως, οι αυξήσεις στα επώνυμα προϊόντα οδηγούν πολλούς καταναλωτές στη φθηνότερη λύση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία φαίνονται να κερδίζουν έδαφος σε ορισμένες κατηγορίες. Αυτό ευνοεί αλυσίδες που εξειδικεύονται στα προϊόντα αυτά, όπως η Aldi, που διαπιστώνει αύξηση των πωλήσεων private label σε όλες τις κατηγορίες.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter