Η εμφανής συγκράτηση του δείκτη εξέλιξης τιμών αλυσίδων σουπερμάρκετ τον Απρίλιο 2024 δείχνει ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι της τάξης του 1,10% (έναντι 0,28% τον Μάρτιο, 2,70% τον Φεβρουάριο και 3,00% τον Ιανουάριο 2024), σύμφωνα με στοχευμένη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αποκλειστικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ σχετικά με τις πληθωριστικές πιέσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων.

Ειδικότερα, η μεταβολή του Απριλίου σε σχέση με τον Μάρτιο οφείλεται κατά κύριο λόγο στην επίδραση της εποχικότητας λόγω Πάσχα, περίοδο κατά την οποία καταγράφονται έντονες προωθητικές ενέργειες την περίοδο της Μεγάλης Εβδομάδας, η οποία το 2023 ήταν στα μέσα Απριλίου, ενώ το 2024 στην πρώτη εβδομάδα του Μάϊου και δεν ενσωματώνεται στα στοιχεία της παρούσας μέτρησης.

Η μεγαλύτερη μείωση τιμών στις βρεφικές και παιδικές τροφές
Επιπλέον, σημειώθηκαν μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες: βρεφικές και παιδικές τροφές με -4,57%, χαρτικά, πάνες και σερβιέτες με -2,99%, απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού με -2,71%, βούτυρα και αυγά με -2,34% και γαλακτοκομικά με -1,93%.

Στα γαλακτοκομικά, οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα, ενώ προϊόντα όπως το βούτυρο και τα αυγά επωφελούνται από τις προωθητικές ενέργειες λόγω του Πάσχα.

Στον αντίποδα, σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες: νερά και αναψυκτικά με +12,26%, μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη με +7,80%, αλκοολούχα ποτά με +7,68%, έτοιμα γεύματα με +5,14% και ξηροί καρποί και σνακ με +4,51%. Αναφορικά, τα περισσότερα από αυτά τα είδη επηρεάζονται από τις διεθνείς τιμές πρώτων υλών και κυρίως τις τιμές της ζάχαρης και του κακάο. Σημειώνεται ότι η κατηγορία «τρόφιμα παντοπωλείου», η οποία περιλαμβάνει το ελαιόλαδο καταγράφει αύξηση 4,29%. Σημειώνεται ότι η συγκρατημένη αύξηση οφείλεται στις μειώσεις στις τιμές των λοιπών ελαίων, αλλά και στα λοιπά προϊόντα που συμμετέχουν στην κατηγορία αυτή (ζυμαρικά, ρύζι κ.ά.).

Επιπλέον, το ΙΕΛΚΑ επισημαίνει ότι τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, για τα οποία καθ’ όλο το 2023 καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους παραγωγής, των ακραίων κλιματικών φαινομένων και των διεθνών τιμών πρώτων υλών και οδηγούσαν τις αυξητικές πιέσεις στον πληθωρισμό τροφίμων περιορίζεται ο ρυθμός αύξησης στο 2,09%.

Που αποδίδεται η τάση συγκράτησης τιμών προϊόντων στα σουπερμάρκετ τον Απρίλιο
Ένας από τους κύριους λόγους που αποδίδεται η τάση συγκράτησης των τιμών προϊόντων στα σουπερμάρκετ είναι η αποκλιμάκωση των τιμών των πρώτων υλών στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς. Ειδικότερα, οι διεθνείς δείκτες πρώτων υλών τροφίμων (π.χ. FAO Food Price Index) καταγράφουν μείωση τους πρώτους μήνες του 2024. Από την άλλη, συνέβαλε οριστικά η σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού, καθώς οι τιμές παρουσιάζουν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής / τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Άλλοι δύο βασικοί λόγοι της εν λόγω τάσης συγκράτησης των τιμών στα σουπερμάρκετ είναι το αυστηρό θεσμικό πλαίσιο και υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων.

Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.

Επιπλέον, συνέβαλαν σε αυτό οι πρόσφατες προσφορές και εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου οι οποίες είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.

Αξιοσημείωτο δε, ότι η επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είχε μεγάλο αντίκτυπο στη συγκράτηση τιμών στα σουπερμάρκετ καθώς τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter