Ταχύτατα ανεβαίνουν φέτος οι ηλεκτρονικές πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, οι οποίες, όπως όλα δείχνουν, θα φτάσουν στο 3% του συνολικού κλαδικού τζίρου, εξελισσόμενες ταχύτερα από τις πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις. Έχοντας ήδη πετύχει στο πρώτο εξάμηνο πωλήσεις 140,6 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 122% έναντι του αντίστοιχου περσυνού εξαμήνου, πιθανότατα στα τέλη του έτους να πλησιάσουν τα 300 εκατ. ευρώ επί γενικού ετήσιου συνόλου κλαδικών πωλήσεων περίπου 10 δισ. ευρώ.

Η ένταση των επενδύσεων που διενεργούν στο σύνολό τους αλυσίδες του top 10 της κλαδικής αγοράς, αλλά και η στροφή του καταναλωτικού κοινού εν μέσω πανδημίας στα e-shops για αγορές αγαθών καθημερινής ανάγκης, δείχνουν ότι οι ηλεκτρονικές πωλήσεις των σούπερ μάρκετ θα εξακολουθήσουν να κερδίζουν το ενδιαφέρον των νοικοκυριών. Πρόκειται για μια τάση «που ήρθε για να μείνει», όπως είθισται να λέγεται, αν κρίνει κανείς από τη στρατηγική που ακολουθούν οι δύο μεγαλύτεροι «παίκτες» του κλάδου, η ΕΥΣ και η ΑΒ Βασιλόπουλος, οι οποίοι επενδύουν σημαντικά κεφάλαια σε δομές dark stores, ώστε να βασίζουν συστηματικά την ανάπτυξή τους, μέσω και των e-shops. Οι πρωτοβουλίες αυτών των δύο αλυσίδων είναι που συμπαρασύρουν τους άλλους ανταγωνιστές τους, οι οποίοι κινούνται πλέον προς την ίδια κατεύθυνση, αναγνωρίζοντας ότι δεν έχουν τα περιθώρια να καθυστερούν το βηματισμό τους. Οι μάνατζερ, βέβαια, γνωρίζουν ότι ο φετινός ρυθμός ανάπτυξης κατά πάσα πιθανότητα θα ανακοπεί τα επόμενα χρόνια.

Πώς θα μπορούσε, άλλωστε, να συνεχιστεί, όταν το πρώτο τρίμηνο του έτους οι ηλεκτρονικές πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, ωθούμενες από τα περιοριστικά μέτρα λειτουργίας της αγοράς κατά της πανδημίας, εμφάνισαν άνοδο 282% συγκριτικά με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2020 (πηγή Convert Group). Κατά το φετινό πρώτο εξάμηνο του έτους ο τζίρος των e-shops, που λειτουργούν οι αλυσίδες του κλάδου, έχει ήδη καλύψει το 86% των συνολικών περυσινών πωλήσεων (163,8 εκατ. ευρώ). Συνεπώς όλα δείχνουν ότι η χρονιά θα κλείσει με ένα εντυπωσιακό ιστορικά υψηλό ρεκόρ για τα έσοδα των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ.

Η ταυτότητα του ε-καλαθιού αγορών
Ενδιαφέρον έχει ο δείκτης μετατροπής του online επισκέπτη σε online πελάτη, ο οποίος ενισχύθηκε και το πρώτο εξάμηνο του 2021, φθάνοντας το 3,9% (άνω των 1,5 ποσοστιαίων μονάδων συγκριτικά με το ίδιο διάστημα του 2020), επιβεβαιώνοντας ότι μια μερίδα καταναλωτών αρχίσει να καθιερώνεται ως πελατεία των κλαδικών e-shops. Όσο για τη μέση αξία του ηλεκτρονικού καλαθιού αγορών φαίνεται ότι έχει σταθεροποιηθεί το πρώτο εξάμηνο του 2021 στα 78,70 ευρώ με ΦΠΑ και ότι κυμαίνεται περίπου στο ίδιο επίπεδο με το δεύτερο εξάμηνο του 2020.

Από τα στοιχεία της Convert Group προκύπτει, επίσης, ότι σχεδόν τα 15 τεμάχια από τα συνολικά 37,5 που περιέχει το ηλεκτρονικό καλάθι αγορών, είναι φρέσκα τρόφιμα, ενώ από τη συνολική αξία του μέσου «καλαθιού» (78,7 ευρώ) τα 27,2 ευρώ δαπανώνται για νωπά τρόφιμα και τα 17,4 ευρώ για τυποποιημένα τρόφιμα. Φαίνεται ακόμα ότι κάποιες κατηγορίες προϊόντων έχουν πλέον «καθιερώσει» τη θέση τους στο ηλεκτρονικό καλάθι, καταγράφοντας μάλιστα σημαντική αύξηση της αξίας πωλήσεων, όπως για παράδειγμα οι τροφές και τα λοιπά είδη για τα κατοικίδια, που εμφάνισαν στο πρώτο εξάμηνο του έτους αύξηση τζίρου 192%, τα είδη αρτοποιίας με αύξηση 179%, τα ποτά και τα αναψυκτικά με αύξηση 173%, τα φρέσκα τρόφιμα με 155%, τα καλλυντικά με 144%, τα συσκευασμένα τρόφιμα με 143%, τα κατεψυγμένα τρόφιμα με 142%, τα χαρτικά και τα είδη καθαρισμού με 133% και τα προϊόντα περιποίησης και τα τρόφιμα για βρέφη και παιδιά με 99%.