"Το καράβι μας έχει πέσει σε τρικυμία. Κάποιοι πίστεψαν ότι ήρθε η ώρα να το εγκαταλείψουμε. 'Ομως, εμείς θα συνεχίσουμε μεθοδικά την πορεία μας. Η οικογένεια Αποστόλου ούτε έχει πωλήσει ούτε πρόκειται να πωλήσει την Ατλάντικ". Αυτό ήταν το μήνυμα του κ. Μανόλη Αποστόλου, προέδρου του ομίλου Ατλάντικ, στην ετήσια συγκέντρωση των προμηθευτών της αλυσίδας, που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Φέτος, ο όμιλος σχεδιάζει τη δημιουργία 5 νέων καταστημάτων, την ανακαίνιση 31, τον εξορθολογισμό του δικτύου του με την πιθανή αναστολή της λειτουργίας ζημιογόνων καταστημάτων και την επέκταση του franchising της 'Αριστα με 50 νέες μονάδες, κυρίως στη Νότια Ελλάδα.

Σε σκωπτικού τόνου μήνυμά του, που αναγνώστηκε στην εκδήλωση, ο κ. Αποστόλου προδιέγραψε την πορεία του ομίλου Ατλάντικ, εκφράζοντας τις εκτιμήσεις του σχετικά με τις προκλήσεις της εγχώριας αγοράς τη φετινή χρονιά. Ειδικότερα, με έμπνευση από… θαλασσινή περιπέτεια, εκτίμησε στο μήνυμά του πως “οι συνθήκες των θαλασσών για την Ατλάντικ έχουν αλλάξει. Το αδηφάγο λιμεναρχείο μάς καταδιώκει συνεχώς. Σε αυτή την άσχημη συγκυρία το καράβι μας έχει πέσει σε τρικυμία. Κάποιοι πίστεψαν ότι ήρθε η ώρα να το εγκαταλείψουμε. ‘Ομως, θα συνεχίσουμε μεθοδικά την πορεία μας παρά την θύελλα. Η οικογένεια Αποστόλου ούτε έχει πωλήσει ούτε πρόκειται να πωλήσει την Ατλάντικ”.

Σχετικά με τις προκλήσεις της εγχώριας λιανεμπορικής αγοράς φέτος, επισήμανε τρία σημεία:

  • Τη συνεχιζόμενη “τρομοκρατία του καταναλωτή με την ακρίβεια”, φαινόμενο υπαρκτό μεν αλλά εξηγήσιμο, όπως εκτιμά.
  • Τη ραγδαία επιδείνωση της κερδοφορίας από τη διάθεση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, σε συνδυασμό με την έλευση της Aldi στην ελληνική αγορά, για την οποία εκτίμησε ότι “αποτελεί μία ιδιάζουσα περίπτωση, που πρέπει να προσεχθεί ιδιαίτερα, κυρίως στην περιοχή της Βόρειας Ελλάδας”.
  • Την εισαγωγή του ομίλου Μασούτης στο Χρηματιστήριο, για τον οποίο πρόβλεψε μάλιστα ότι τα κεφάλαια εισαγωγής του δημιουργούν τις προϋποθέσεις για την κάθοδο του βορειοελλαδικού ομίλου στη Νότια Ελλάδα.

Το δίκτυο της ‘Αριστα

Μιλώντας στην εκδήλωση ο κ. Γιάννης Πηλίδης, γενικός διευθυντής Βόρειας Ελλάδας χονδρικής του ομίλου, αναφέρθηκε εκτενώς στον ανταγωνισμό που αντιμετωπίζει το δίκτυο ‘Αριστα, η οποία ανήκει στον όμιλο της Ατλάντικ και, ως γνωστόν, αναπτύσσεται με το σύστημα franchising. ‘Οπως είπε, “αντίπαλοί μας είναι οι όμιλοι αγορών και οι πολυεθνικές, που επεκτείνονται με το franchising. Οι πρώτοι ό,τι είχαν να δώσουν στην αγορά το έδωσαν. Δεν μπορούν να προσφέρουν πλέον άλλη στήριξη στα μεσαίου μεγέθους καταστήματα εκτός από κάποιο “χαρτάκι” με ορισμένες συμφωνίες, αφού ούτε αποθήκες ούτε κεντρική οργάνωση έχουν ούτε τα μέλη τους μπορούν να στηρίξουν στον ανταγωνισμό. ‘Οσο για τις πολυεθνικές του κλάδου, επειδή ο μοναδικός στόχος τους είναι η κερδοφορία, δεν λαμβάνουν υπόψη τους τη γνώμη των μικρών συνεργατών τους”.

Σχετικά με τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της ‘Αριστα, ο κ. Πηλίδης τόνισε ότι όχι μόνο δεν εξαντλούνται στις παροχές, αλλά δίνονται επιπλέον έως και 6 ποσοστιαίες μονάδες στα μέλη της, πέρα από τις κεντρικές συμφωνίες με τους προμηθευτές.

Ανάπτυξη και εξορθολογισμός

Φέτος, η διοίκηση του ομίλου Ατλάντικ προγραμματίζει τη δημιουργία 5 νέων ομώνυμων καταστημάτων και την επέκταση του franchising της ‘Αριστα με 50 νέα σημεία πώλησης κυρίως στη Νότια Ελλάδα. Επίσης, σχεδιάζει την ανακαίνιση 31 σούπερ μάρκετ και γενικότερα τον εξορθολογισμό του δικτύου, με την πιθανή αναστολή της λειτουργίας ζημιογόνων καταστημάτων. Σημειώνεται ότι η Ατλάντικ το 2007 πέτυχε την αύξηση του καλαθιού ανά λογαριασμό λιανικής και πελάτη της περίπου κατά 8%.

Από τα 500 καταστήματα που αριθμούσε το δίκτυο ‘Αριστα στα τέλη του 2007 (λειτουργούν με τη στήριξη 8 κεντρικών αποθηκών), 350 βρίσκονται στη Β. Ελλάδα, 110 στη Ν. Ελλάδα και 40 στην Κρήτη. Πέρυσι, ο τζίρος τους προσέγγισε τα 180 εκατ. ευρώ, ενώ πέρασε στην κερδοφορία η εταιρεία διανομών Βήτα-Πι, η οποία, δραστηριοποιούμενη στη χονδρική, τα υποστηρίζει.

Η ‘Αριστα, όπως εκτιμάται, κατέχει ένα μερίδιο περίπου 60% στην αγορά των μικρών καταστημάτων λιανικής στη Μακεδονία και τη Θράκη, ενώ διατηρεί σημαντικές εμπορικές συνεργασίες με συνεταιρισμούς μικρών καταστημάτων στη Θεσσαλονίκη («Κυψέλη», «’Ηλιος», «Ερμής»). Προσεχώς, πρόκειται να ανακοινώσει μία νέα ανάλογη συνεργασία με νεοϊδρυθέντα συνεταιρισμό στην Κατερίνη.