«Τα χειρότερα είναι μπροστά μας», εκτιμούν παράγοντες της λιανεμπορικής αγοράς, επισημαίνοντας πως η υποχώρηση των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ θα συνεχιστεί, «βυθίζοντας», ορισμένες τουλάχιστον κατηγορίες προϊόντων που δεν συγκαταλέγονται στα είδη πρώτης ανάγκης. 'Οπως ομολογούν, «οι απώλειες είναι μεγάλες σε πολλές περιπτώσεις προϊόντων. Μόνο η κατηγορία των τροφίμων-ποτών πρώτης ζήτησης διασώζεται κάπως». Από την πλευρά τους, οι discounter ήδη «δρέπουν» διψήφια μερίδια σε αρκετές κατηγορίες προϊόντων, σε σχέση με τις κλασικές λιανεμπορικές αλυσίδες. Κι ενώ οι πρωτοβουλίες περικοπής κόστους, οι ελαστικές μορφές εργασίας και οι απολύσεις βρίσκονται στο καθημερινό «μενού» των επιχειρήσεων, η απαισιοδοξία των περισσότερων για το ερχόμενο φθινόπωρο δεν διασκεδάζεται.

‘Οπως τονίζουν, η ένταση του προβλήματος που αντιμετωπίζουν σε ό,τι αφορά στις πωλήσεις τους και η βιομηχανία και τα σούπερ μάρκετ αποτυπώνεται τόσο στα επίπεδα συμπίεσης των τιμών τους όσο και στις μεγάλες προσφορές που πραγματοποιούν. Ενδεικτικά αναφέρουν ότι στα απορρυπαντικά οι τιμές, δεδομένων των προγραμμάτων προσφορών, έχουν συμπιεστεί στα επίπεδα που ίσχυαν το 1998, με προφανείς τις αρνητικές συνέπειες στα περιθώρια κέρδους για όλους τους εμπλεκόμενους στο εμπόριο.

Στο πλαίσιο αυτό, όλοι σήμερα συμφωνούν ότι η κρίση έχει μεταβάλει άρδην το πρότυπο καταναλωτικής συμπεριφοράς στη χώρα μας. «Οι απώλειες είναι μεγάλες σε πολλές περιπτώσεις προϊόντων. Μόνο η κατηγορία των τροφίμων-ποτών πρώτης ζήτησης διασώζεται ως έναν βαθμό. Παράλληλα, ενώ έχει αυξηθεί μεσοσταθμικά κατά 10% η συχνότητα των επισκέψεων των καταναλωτών στα σούπερ μάρκετ, η αξία του μέσου καλαθιού της νοικοκυράς έχει συρρικνωθεί δραματικά», διαπιστώνει σημαίνον στέλεχος της αγοράς.

Σε άνοδο τα private label

Από την άλλη πλευρά, η εξέταση της «μορφολογίας» της αγοράς καταδεικνύει την περαιτέρω τάση ενίσχυσης των προϊόντων private label το επόμενο διάστημα. Καλά πληροφορημένες πηγές λένε ότι οι discounter έχουν ήδη καταφέρει να «δρέψουν» διψήφια μερίδια σε αρκετές κατηγορίες προϊόντων, σε σχέση με τις κλασικές λιανεμπορικές αλυσίδες.

«Ουδείς μπορεί να προβλέψει το τοπίο της αγοράς σε έναν-ενάμιση χρόνο. Ακόμη και στα τρόφιμα-ποτά οι καταναλωτές αρχίζουν να περιορίζουν τις ποσότητες που συνήθως αγόραζαν. Για τα είδη ένδυσης και υπόδησης, τα οποία ήταν τα πρώτα που υπέστησαν σοβαρές απώλειες λόγω της κρίσης, ούτε λόγος να γίνεται…», σχολιάζει στο greekretail στέλεχος μεγάλης εταιρείας διανομών.

Επιδείνωση το φθινόπωρο

Η συρρίκνωση των πωλήσεων αναμένεται να παίξει σημαντικό ρόλο όσον αφορά στην απασχόληση στα σούπερ μάρκετ, στους προμηθευτές τους και στο σύνολο των «δορυφορικών» επιχειρήσεων κάθε είδους. Οι πρωτοβουλίες περικοπής κόστους, οι ελαστικές μορφές εργασίας και οι απολύσεις είναι πλέον στο καθημερινό «μενού» των επιχειρήσεων του ευρύτερου κλάδου. «Εκτιμώ ότι η κατάσταση θα επιδεινωθεί από τον Σεπτέμβριο κι ύστερα. Οι ακάλυπτες επιταγές, όπως κι η μεταφορά στο μέλλον υποχρεώσεων που έπρεπε να πληρωθούν άμεσα, δημιουργεί ένα νοσηρό κλίμα για όλους τους εμπλεκόμενους στο εμπόριο», τονίζει σημαίνων παράγοντας της βορειοελλαδικής αγοράς.