Η δημιουργία ενός mini χαρτοπωλείου εντός του σούπερ μάρκετ καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους είναι απαραίτητη για την αύξηση της ζήτησης, συμβουλεύουν οι εταιρείες του κλάδου, οι οποίες το τελευταίο διάστημα ενδιαφέρονται να επεκτείνουν τη διανομή των προϊόντων τους σε νέα κανάλια, όπως είναι οι αλυσίδες πώλησης καλλυντικών ή εξυπηρέτησης των αναγκών κινητής τηλεφωνίας.

Η δημιουργία ενός mini χαρτοπωλείου εντός του σούπερ μάρκετ καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους είναι απαραίτητη για την αύξηση της ζήτησης, συμβουλεύουν οι εταιρείες του κλάδου, οι οποίες το τελευταίο διάστημα ενδιαφέρονται να επεκτείνουν τη διανομή των προϊόντων τους σε νέα κανάλια, όπως είναι οι αλυσίδες πώλησης καλλυντικών ή εξυπηρέτησης των αναγκών κινητής τηλεφωνίας.

Οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς συμφωνούν σε μία βασική διαπίστωση. Κατά τη διάρκεια της τελευταίας τριετίας, παρά τη στάση ορισμένων αλυσίδων σούπερ μάρκετ που αντιμετωπίζουν αυτή την κατηγορία προϊόντων ως καθαρά εποχιακή, η αγορά κινείται αυξητικά. Όπως μας επεσήμανε η κ. Ντορίνα Ιωαννίδου, marketing manager της ΗΕΝΚΕL PELIKAN, «στις κατηγορίες των προϊόντων στις οποίες δραστηριοποιείται η εταιρεία μας (είδη γραφής, ζωγραφικής, διορθωτικά, αξεσουάρ κά), το μέγεθος της αγοράς στο κανάλι του σούπερ μάρκετ εκτιμάται ότι ξεπερνά σε τιμές λιανικής το ποσό των 7 εκατ. ευρώ». Την ίδια εκτίμηση για την πορεία της αγοράς έχει και η κ. Αντιγόνη Ξιώνη, προϊσταμένη marketing και πωλήσεων προϊόντων γραφείου και εποπτικών παρουσιάσεων της 3Μ ΗΕLLAS ΕΠΕ. Όπως μας είπε, «στην αγορά του retail market αυξάνεται η κίνηση των προϊόντων και η τάση αυτή δεν αφορά μόνο την εγχώρια αγορά, αλλά και τις αγορές των άλλων ευρωπαϊκών χωρών».

Μικρό παραμένει το μερίδιο διανομής των σούπερ μάρκετ

Κατά παράδοση οι εκτιμήσεις σε ό,τι αφορά τα μερίδια που κατέχουν τα κανάλια διανομής –σούπερ μάρκετ, βιβλιοχαρτοπωλεία, μικρά σημεία λιανικής πώλησης– θυμίζουν …αποτελέσματα φοιτητικών εκλογών, καθώς οι εκτιμήσεις των μεγάλων εταιρειών παρουσιάζουν σημαντικές αποκλίσεις. Ωστόσο όλοι συμφωνούν ότι τα σούπερ μάρκετ, αν και μπήκαν δυναμικά στο παιχνίδι πριν από μερικά χρόνια, εξακολουθούν ακόμη και σήμερα να κατέχουν σχετικά μικρό μερίδιο της αγοράς. Αυτό συμβαίνει κυρίως για δύο λόγους. Ο πρώτος, διότι οι περισσότερες αλυσίδες αντιμετωπίζουν τα προϊόντα της κατηγορίας ως προϊόντα μεγάλης εποχικότητας, οπότε μετά το τέλος της περιόδου έντονης ζήτησης ο χώρος των ειδών της κατηγορίας περιορίζεται δραστικά στο ράφι. Ο δεύτερος λόγος σχετίζεται με την αναδιοργάνωση των παραδοσιακών βιβλιοχαρτοπωλείων, κλάδος ο οποίος μετά την είσοδο των μεγάλων αλυσίδων στην αγορά των σχολικών-χαρτικών τέθηκε σε εγρήγορση, βελτιώνοντας την ποικιλία των προϊόντων του, τις τιμές και την ποιότητα παροχής υπηρεσιών προς τους καταναλωτές.

Βιβλιοχαρτοπωλεία – σούπερ μάρκετ: σημειώσατε 1

Όπως τόνισε η κ. Ιωαννίδου (HENKEL PELIKAN), «βάσει ερευνών που διεξάγει η εταιρεία μας, φαίνεται ότι περίπου το 20% των καταναλωτών αγοράζουν κάποια χαρτοπωλιακά προϊόντα και από το σούπερ μάρκετ, χωρίς να προσδιορίζουν ποια από αυτά και πότε τα αγοράζουν. Το βασικό κανάλι διανομής παραμένει το βιβλιοχαρτοπωλείο, πράγμα που οφείλεται κυρίως στη στάση των αλυσίδων. Κατά συνέπεια η εκτίμηση μας είναι ότι το μερίδιο αγοράς που κατέχουν τα σούπερ μάρκετ στα είδη χαρτοπωλείου είναι της τάξης του 10%-12%».

Σύμφωνα με την εκτίμηση της 3Μ HELLAS, οι πωλήσεις των μεγάλων αλυσίδων στις κατηγορίες των προϊόντων που δραστηριοποιείται η συγκεκριμένη εταιρεία, κυμαίνονται στα περυσινά επίπεδα, δηλαδή περίπου στο 19% των συνολικών πωλήσεων της αγοράς.

Ένα mini χαρτοπωλείο στο σούπερ μάρκετ

Όπως εκτιμάται, η δημιουργία ενός mini χαρτοπωλείου εντός του σούπερ μάρκετ είναι απαραίτητη, προκειμένου να αυξηθεί η ζήτηση. Συνεπώς η παρουσία κάθε υποκατηγορίας προϊόντων στο ράφι είναι επιβεβλημένη με τουλάχιστον δύο επιλογές σε επίπεδο μάρκας. Τα είδη που θα τοποθετηθούν πρέπει να παρουσιάζουν κίνηση σε όλη τη διάρκεια του έτους και να καλύπτουν τις βασικές ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή. Ένα επαρκές μείγμα πρέπει να αποτελείται όχι μόνο από τα «καθαρόαιμα» σχολικά-χαρτικά και fancy προϊόντα, αλλά και από τα είδη οργάνωσης γραφείου που απευθύνονται σε καταναλωτές πέραν του μαθητόκοσμου.

Σε γενικές γραμμές οι τιμές πώλησης των χαρτοπωλιακών ειδών στα σούπερ μάρκετ κυμαίνονται στα ίδια επίπεδα με αυτά του παραδοσιακού χαρτοπωλείου. Όπως μας εξήγησε η κ. Ιωαννίδου (HENKEL PELIKAN), «αρκετές φορές υπάρχει μια μικρή επιβάρυνση λόγω της ειδικής συσκευασίας blister, που εξυπηρετεί τόσο τις αλυσίδες όσο και τους καταναλωτές». Για το θέμα της πολιτικής τιμών η άποψη της κ. Ξιώνη (3Μ HELLAS) είναι «ότι οι αυξήσεις κινούνται συνήθως στο ύψος του πληθωρισμού. Το ίδιο θα ισχύσει και φέτος».

Στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων δεν υπάρχουν private labels. Ωστόσο ορισμένες αλυσίδες σούπερ μάρκετ κάνουν αποκλειστικές εισαγωγές κάποιων επιλεγμένων προϊόντων, τα οποία διαθέτουν από τα ράφια τους.

Η διανομή επεκτείνεται

Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο της αγοράς αυτής βρίσκεται στην εμφάνιση νέων σημείων λιανικής πώλησης για τα προϊόντα της κατηγορίας, ή, για να είμαστε πιο ακριβείς, στην τοποθέτησή τους σε κανάλια διανομής που δεν είχαν αξιοποιηθεί μέχρι πρόσφατα. Έτσι, τα χαρτοπωλιακά προϊόντα άρχισαν δειλά-δειλά να κάνουν την εμφάνιση τους στο cosmetic retail market του HONDOS CENTER. Η νέα τάση της αγοράς προσδιορίζεται από την επιδίωξη των εταιρειών του κλάδου να αναπτυχθεί η διανομή των προϊόντων της κατηγορίας μέσω όλων των λιανεμπορικών αλυσίδων, που το αντικείμενό τους έχει κάποια κοντινή ή μακρινή συνάφεια με τη χρήση των προϊόντων αυτών. Οι άνθρωποι που γνωρίζουν καλά αυτή την αγορά εκτιμούν ότι στα επόμενα χρόνια αρκετές υποκατηγορίες των λεγόμενων χαρτοσχολικών προϊόντων θα κάνουν την εμφάνιση τους ακόμη και στα σημεία που σήμερα εξυπηρετούν τις ανάγκες της κινητής τηλεφωνίας (ΤΙΜ shop, OTE shop), η ακόμη και στα ΕΛΤΑ ή στα καταστήματα του ΟΠΑΠ. Ενδεικτικά και μόνο αναφέρουμε ότι σε ορισμένα υποκαταστήματα των ΕΛΤΑ πωλούνται ήδη αξεσουάρ κινητής τηλεφωνίας. Επομένως η αγορά του retail market ορθά θεωρείται ως προνομιακός χώρος για την ανάπτυξη διαφόρων υποκατηγοριών της γενικής κατηγορίας των χαρτοσχολικών προϊόντων. Σημειώνουμε ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία ΟFFICE ΟNE εκδηλώνει το ενδιαφέρον της για την ελληνική αγορά, η οποία, όπως όλα δείχνουν, έχει μπει σε περίοδο αναδιάταξης.

ETΑΙΡΕΙΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΪΟΝΤΑ

ΗENKEL PELIKAN ΕΠΕ

Η HENKEL PELIKAN παρουσιάζει φέτος αρκετά νέα προϊόντα Pelikan και Pritt, ενώ κάποια από αυτά θα βρίσκονται σε ειδική προσφορά στα ράφια των καταστημάτων. Τα προϊόντα αυτά είναι τα: Textmarker, Buntstifte-Standard, Fineliner 96EF, Powerpritt, Pritt Korrectur και Compact Roller 4,2-2004.

3Μ HELLAS EΠΕ

Η εταιρεία λανσάρει κάθε χρόνο νέα προϊόντα. Φέτος στην κατηγορία των αυτοκόλλητων σημειώσεων είναι το Super Sticky, το οποίο έχει το πλεονέκτημα να κολλάει σε όλες τις επιφάνειες (πχ σαγρέ επιφάνειες, ταμπλό αυτοκινήτου κά). Το νέο καινοτομικό στυλό της 3Μ, με ενσωματωμένους σελιδοδείκτες και ένα κίτρινο high lighter. Μια άλλη πρόταση είναι ο νέος σελιδοδείκτης Stone Index, για επαγγελματική χρήση. Παράλληλα η εταιρεία έχει ανανεώσει όλους τους χρωματισμούς των προϊόντων της, ώστε να συμβαδίζουν με τις κυρίαρχες τάσεις της μόδας.