Το μόνιμο ερώτημα που πρέπει να απασχολεί τις επιχειρήσεις είναι ακριβώς αυτό: πόσο ελκυστικοί είναι στους πελάτες τους. Το αμέσως επόμενο, όμως, είναι εξίσου σημαντικό: Κάνω ό,τι μπορώ για να κατακτήσω μια σταθερότητα στη σχέση μου μαζί τους; Επιχειρήσεις όπως η Tesco δίνουν το παράδειγμα. Δεν διστάζουν να επενδύσουν σε λιγότερο ακριβές και περισσότερο εντυπωσιακές λύσεις, πετυχαίνοντας τον στόχο τους: την αύξηση του μεριδίου αγοράς.

Tο σελφ σέρβις και το netweek, συνδυάζοντας την εμπειρία σε θέματα που αφορούν στις ανάγκες της αγοράς λιανεμπορίου και τις λύσεις που προσφέρει η τεχνολογία, αποφάσισαν τη συνδιοργάνωση του συνεδρίου Retail Technology Conference 2011, στις 2 Νοεμβρίου, με στόχο την παρουσίαση των σημαντικότερων case studies της ελληνικής και της διεθνούς αγοράς στον συγκεκριμένο τομέα.

Δίνουμε το βήμα σε στελέχη από τις μεγαλύτερες λιανεμπορικές επιχειρήσεις και από εταιρείες που προσφέρουν τεχνολογικά προϊόντα και υπηρεσίες, ώστε να ανταλλάξουν απόψεις και προβληματισμούς σχετικά με το πώς μπορούν να αξιοποιήσουν κάθε δυνατότητα για να διατηρήσουν και να διευρύνουν το πελατολόγιό τους, να βελτιώσουν τη λειτουργία τους και να μειώσουν το κόστος.

Η ελληνική εμπειρία
Ειδικότερα αναφορικά με τον κλάδο των σούπερ μάρκετ, παρά τις καθυστερήσεις -κυρίως των μικρότερων επιχειρήσεων- σχετικά με επενδύσεις που στόχο έχουν τον εκσυγχρονισμό, έχουμε εδώ και αρκετά χρόνια σημαντικά παραδείγματα αξιοποίησης λύσεων που προσφέρει η αγορά του retail technology. Το self scanning έχει μακρά ιστορία, ασχέτως του αργού περάσματος από την πιλοτική φάση του σε πιο ευρεία εφαρμογή σήμερα από αρκετές αλυσίδες. Το ίδιο ισχύει και για τη χρήση ηλεκτρονικών ετικετών και RFID, αλλά και τη διαχείριση ραφιού και αποθήκης, του ηλεκτρονικού εμπορίου B2B και B2C, κλπ.

Είναι ενδεικτικό πως σημαντικές εξελίξεις υπήρξαν σε όλους τους παραπάνω τομείς τα τελευταία χρόνια, γεγονός που σημαίνει πως το λιανεμπόριο έχει αναγνωρίσει την ανάγκη που υπάρχει για προσφορά νέων, καινοτόμων υπηρεσιών στον καταναλωτή αλλά και για τη χρήση κάθε διαθέσιμου εργαλείου για βελτίωση της λειτουργίας του και τη μείωση του κόστους.

Για τις τελευταίες εξελίξεις θα μιλήσουν στο συνέδριο (η ατζέντα του συνεδρίου ήταν μέχρι τη στιγμή της συγγραφής του κειμένου υπό διαμόρφωση) οι: Νίκος Βερόπουλος, πρόεδρος του ομίλου Βερόπουλος, Πάνος Ηλιόπουλος, IT director του ομίλου Dixon South East Europe, Δημήτρης Μανιαδάκης, IT director του ομίλου ΑΒ Βασιλόπουλος, Γεωργία Δεσύλλα και Αντώνης Πρέκας, προϊσταμένη λογισμικού του Κεντρικού Πληροφοριακού Συστήματος και μέλος του Τμήματος Ανάπτυξης Λογισμικού Καταστημάτων, αντίστοιχα, του ομίλου Μετρό και Κατερίνα Πραματάρη, Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ) και επιστημονική υπεύθυνος της ερευνητικής ομάδας ELTRUN-SCORE.
Keynote speaker του συνεδρίου θα είναι ο Martin Newman, E-Commerce Leader, που συγκαταλέγεται στους «The Top 50 Most Powerful People in Online Retail», σύμφωνα με το περιοδικό Retail Week (Νοέμβριος 2010).

Ο Martin Newman, ένας πραγματικός επαγγελματίας του multi-channel με εμπειρία 25 ετών, παρουσιάζει από τη στρατηγική και τον σχεδιασμό μέχρι και την καθημερινή διαχείριση και τις διαδικασίες για την ανάπτυξη αποτελεσματικών multichannel στρατηγικών στο λιανεμπόριο. Δραστηριοποιείται στις ηλεκτρονικές πωλήσεις προϊόντων από το 1996, όντας υπεύθυνος για τις P&L (Profit & Loss) στρατηγικές και τη δημιουργία αξίας και κερδοφορίας μέσω του e-commerce για μεγάλο αριθμό γνωστών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο λιανεμπόριο, στο FMCG και σε προϊόντα πολυτελείας.

Στο συνέδριο θα παρουσιάσει το Virtual Shopping Wall της Tesco, το πιο πολυσυζητημένο case study στον χώρο του retail παγκοσμίως. Πρόκειται για την πρωτοποριακή λύση που επέλεξε η Tesco για να κατακτήσει την 1η θέση στην αγορά της Ν. Κορέας, εγκαθιστώντας εικονικά ράφια σούπερ μάρκετ σε σταθμούς του μετρό της χώρας. Οι πελάτες, με τη χρήση των QR barcode scanners μέσω smartphones, έχουν τη δυνατότητα να αγοράζουν προϊόντα που επιλέγουν και να τα βρίσκουν στο σπίτι τους όταν επιστρέφουν!

Το πιο συζητημένο case study της Tesco
Η Tesco αντιμετώπιζε στη Νότια Κορέα το εξής ζήτημα: ήταν η δεύτερη αλυσίδα λιανεμπορίου στη χώρα, πίσω από την αλυσίδα E-Mart. Η δεύτερη θέση, όμως, δεν ταιριάζει στην Tesco και συγκεκριμένα στη Home Plus, όπως είναι το όνομα του δικτύου καταστημάτων της αλυσίδας στη συγκεκριμένη χώρα. Παρά το γεγονός ότι είχε και μικρότερο δίκτυο καταστημάτων από τον leader, αποφάσισε να θέσει ως στόχο την κατάκτηση της πρώτης θέσης στην αγορά, διατηρώντας τα υπάρχοντα καταστήματα.

Η λύση δόθηκε από την τεχνολογία. Πρωτοπορώντας για άλλη μία φορά, η βρετανική αλυσίδα τοποθέτησε αφίσες σε σταθμούς του μετρό της χώρας με απεικόνιση πραγματικών ραφιών σούπερ μάρκετ. Οι νοτιοκορεάτες, οι δεύτεροι πιο σκληρά εργαζόμενοι στον κόσμο -άρα με λίγο ελεύθερο χρόνο για αγορές και παραμονή σε ουρές ταμείων- χρησιμοποιώντας τα smartphones φωτογράφιζαν τον κωδικό (QR code) που βρισκόταν πάνω στο προϊόν, προχωρούσαν στην πληρωμή του μέσω του κινητού και το βράδυ έβρισκαν τα προϊόντα που είχαν επιλέξει στην πόρτα τους.

Η επιλογή αυτής της στρατηγικής επέκτασης ταίριαξε απόλυτα με το προφίλ των καταναλωτών της χώρας. Στη Νότια Κορέα, σε έναν πληθυσμό περίπου 50 εκατ. υπάρχουν πάνω από 10 εκατ. χρήστες κινητού τηλεφώνου.

Ούτε η επιλογή του μετρό ως χώρου τοποθέτησης των αφισών ήταν τυχαία. Οι νοτιοκορεάτες περιμένοντας το τρένο, μπορούν να παραγγείλουν τα προϊόντα που χρειάζονται χωρίς να χάνουν χρόνο ούτε από τη δουλειά τους, ούτε από την ξεκούρασή τους στο σπίτι.

Η συγκεκριμένη εφαρμογή έγινε με τη συνεργασία μια διαφημιστικής εταιρείας που αναπτύσσει και online εφαρμογές.

Όπως αναφέρουν σχολιαστές στη Μ. Βρετανία, το πολύ ενδιαφέρον αυτό project, για να πετύχει στη χώρα τους προϋποθέτει αφενός τα κινητά τηλέφωνα να έχουν σήμα ακόμη και μέσα στο μετρό του Λονδίνου, της Γλασκόβης και άλλων πόλεων και αφετέρου, να υπάρχει η δυνατότητα παραλαβής των προϊόντων που παραγγέλθηκαν σε κάποιο κοντινό σημείο αν όχι στο ίδιο το σπίτι του πελάτη. Προς το παρόν, και τα δύο αυτά ζητήματα δεν έχουν άμεση λύση.

Στη Μ. Βρετανία το online shopping έχει προχωρήσει πολύ, με αλυσίδες να κερδίζουν βραβεία για τις εφαρμογές που διαθέτουν για την παραγγελία μέσω κινητού τηλεφώνου (ενδεικτικά αναφέρουμε την περίπτωση της Ocado, της βρετανικής εταιρείας που δραστηριοποιείται αποκλειστικά στο online retail, που βραβεύθηκε για την εφαρμογή της για iPhone). Όμως, η συγκεκριμένη ιδέα της αφίσας με προϊόντα στο ράφι, έτοιμα να αγοραστούν από τους χρήστες του μετρό ανά πάσα στιγμή πήγε πολλά βήματα μπροστά το ηλεκτρονικό εμπόριο.

Οι online πωλήσεις της Tesco Home Plus αυξήθηκαν κατά 130% μέσα σε 3 μήνες και οι εγγεγραμμένοι χρήστες του site της κατά 76%, φέροντάς τη στην πρώτη θέση στο online retail. Το παράδειγμα της Tesco αποδεικνύει με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο πως δεν είναι τα πάντα θέμα χρημάτων. Απαιτείται γνώση, έμπνευση και κέφι για άνοιγμα νέων δρόμων σε όλους τους τομείς. Και, ακόμη και μέσα στην κρίση -ή ακόμη περισσότερο κατά τη διάρκειά της- το κοινό διψά για κάτι νέο και χρήσιμο.