Οι ευρωεκλογές πέρασαν, αλλά η συζήτηση περί επικείμενων βουλευτικών εκλογών κυριαρχεί, όσο και τα προβλήματα της οικονομίας που διόγκωσε η διεθνής κρίση. «H εκλογολογία δεν βοηθά την αγορά. Μια παρατεταμένη προεκλογική περίοδος πάντα δημιουργεί προβλήματα και αναταράξεις στην οικονομία», προειδοποιούν οι εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου, ο οποίος ζει τη συνεχόμενη συρρίκνωση των πωλήσεων, αναμένοντας την απανταχούσα των οικονομικών μέτρων για την μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος. Στο μεταξύ, όπως εκτιμάται, η διακύμανση στην πτώση των λιανικών πωλήσεων βαίνει μεταξύ 10% και 20%. Οι έμποροι, στο πλαίσιο των προσπαθειών αναστροφής του ανυποχώρητα αρνητικού κλίματος στην αγορά τους τελευταίους μήνες, ξεκίνησαν ήδη ένα πρώιμο μπαράζ προσφορών και άτυπων εκπτώσεων.

«H εκλογολογία δεν βοηθά την αγορά και την οικονομία», προειδοποιούν οι εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου, που από τις αρχές του χρόνου ζουν τη συνεχόμενη συρρίκνωση των πωλήσεών τους. “To ελληνικό εμπόριο ζητά από όλα τα πολιτικά κόμματα να διαχειριστούν με σύνεση και συναίνεση τα μηνύματα των ευρωεκλογών, να αναζητήσουν τρόπους μείωσης των δημόσιων δαπανών και να επιδείξουν ευρηματικότητα, ώστε να αναστραφεί το αρνητικό κλίμα στην ελληνική κοινωνία και οικονομία. Οι προκλήσεις της επόμενης ημέρας των ευρωεκλογών είναι πολλές και μεγάλες, με αναμφισβήτητη προτεραιότητα την έξοδο της χώρας από την οικονομική κρίση”, λέει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά, κ. Βασίλης Κορκίδης. Δεν παραλείπει να δηλώσει ότι «η ασάφεια στην οικονομία και η σύγχυση στην πολιτική είναι επικίνδυνος συνδυασμός», επισημαίνοντας ότι «μια παρατεταμένη προεκλογική περίοδος πάντα δημιουργεί προβλήματα και αναταράξεις στην αγορά».

Με την άποψή του συμφωνούν οι εκπρόσωποι εμπορικών συλλογών άλλων περιοχών και πλήθος επιχειρηματιών, καθώς ο εμπορικός κόσμος, που δυσκολεύεται πλέον στις κάθε λογής αναγκαίες επιχειρηματικές προβλέψεις, θεωρεί ότι η περίοδος ως το φθινόπωρο θα είναι καθοριστική, όσον αφορά στη στάθμιση των δυνάμεων καθενός, σχετικά με την αντοχή του να ανταποκριθεί στα οικονομικά μέτρα που αναμένονται για την μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος.

Σε διαρκή πτώση οι λιανικές πωλήσεις

Την ίδια ώρα που η εκλογολογία εντείνει το κλίμα αστάθειας στην αγορά, ανησυχία προκαλεί η ραγδαία μείωση του πληθωρισμού σε πρωτοφανή επίπεδα κάτω του 1%. Ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου της Αθήνας, κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος, επέστησε την προσοχή της κυβέρνησης στο φαινόμενο του αποπληθωρισμού. ‘Οπως τονίζει, «η ραγδαία πτώση των τιμών προϊόντων και υπηρεσιών έχει οδηγήσει τον πληθωρισμό σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα. Στη δεδομένη συγκυρία η εξέλιξη αυτή δίνει μεν μια ανάσα στα νοικοκυριά, που βιώνουν τη μεγαλύτερη οικονομική κρίση των τελευταίων δεκαετιών, ωστόσο, αν φτάσουμε στην εκδήλωση φαινομένων αποπληθωρισμού, λόγω της κατακόρυφης πτώσης της κατανάλωσης, θα μπει αρνητικό πρόσημο στην ανάπτυξη της οικονομίας».

Τον Μάιο ο πληθωρισμός υποχώρησε στο 0,5% από 1% τον Απρίλιο, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΣΥΕ, ενώ η βιομηχανική παραγωγή έκανε «βουτιά» 11,7%. Οι εξελίξεις στους κλάδους του χονδρικού και λιανικού εμπορίου, των αυτοκινήτων, της οικοδομής κλπ μόνο αρνητικό σήμα εκπέμπουν για τα όσα προμηνύονται στην ελληνική οικονομία.

Οι λιανικές πωλήσεις κινούνται με έντονα αρνητικούς ρυθμούς. Ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ, κ. Θόδωρος Βάρδας, εκτιμά ότι ήδη η πραγματική πτώση τους κυμαίνεται μεταξύ 10% και 20%. ‘Αλλωστε, σύμφωνα και με τα επίσημα στοιχεία της ΕΣΥΕ, ενώ η πτώση τους τον προηγούμενο Νοέμβριο ήταν 4,5%, τον Μάρτιο φέτος έφτασε το 13,8%. Η περαιτέρω πτώση τους επόμενους μήνες δεν είναι πλέον θέμα «απαισιοδοξίας των εκτιμήσεων», αλλά ρεαλιστικής αποτίμησης των πραγμάτων.

Προάγγελος της εξέλιξης των λιανικών πωλήσεων είναι η σημαντική κάμψη στο χονδρικό εμπόριο και στην βιομηχανική παραγωγή. Κάμψη κύκλου εργασιών της τάξης του 9% σε σχέση με πέρυσι δείχνουν τα πιο φρέσκα στοιχεία της ΕΣΥΕ.

Πρώιμο μπαράζ προσφορών-άτυπων εκπτώσεων

Οι έμποροι, στο πλαίσιο των προσπαθειών αναστροφής του ανυποχώρητα αρνητικού κλίματος τους τελευταίους μήνες στην αγορά, ξεκίνησαν ένα πρώιμο μπαράζ προσφορών και άτυπων εκπτώσεων. ‘Αλλωστε, η κάμψη των πωλήσεων (15%-20%) αντιστοιχεί τώρα στο μέσο ποσοστό έκπτωσης που προσφέρουν οι μεγάλες αλυσίδες, αλλά και πολλοί μικροί, στους πελάτες τους μη έχοντας άλλη επιλογή.

Γνωστές αλυσίδες ρούχων, με συστημένες επιστολές, αποστολή SΜS στα κινητά τηλέφωνα, φυλλάδια και διαφημιστικά μηνύματα, ενημερώνουν τους καταναλωτές για τις προσφορές των καταστημάτων τους. Το ποσοστό των προσφορών και των άτυπων εκπτώσεων ξεκινά από 10% και φθάνει ή και υπερβαίνει το 50%! Οι έμποροι λένε ότι με τις ενέργειες αυτές προσπαθούν απλώς να ανακτήσουν μέρος του χαμένου τζίρου των περασμένων μηνών, κερδίζοντας την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. ‘Αλλοι παράγοντες της αγοράς, που τάσσονται υπέρ της ελαστικοποίησης του θεσμού των εκπτώσεων, υποστηρίζουν ότι η πτώση του τζίρου σήμερα είναι σαφώς μικρότερη εκείνης του περασμένου Δεκεμβρίου και ότι οι άτυπες εκπτώσεις συνιστούν «στρέβλωση», που δημιουργεί σύγχυση στον καταναλωτή. Το μόνο βέβαιο είναι ότι η ανασφάλεια του τελευταίου είναι πολύ ισχυρό οχυρό ακόμα και για τις δυνατές επιθέσεις φθήνιας.