«Τρίζει» συθέμελα το καρότσι τού σούπερ-μάρκετ, καθώς οι καταναλωτές μειώνουν τις δαπάνες τους περιοριζόμενοι στα απαραίτητα, λόγω της ακρίβειας που τείνει να μεταβάλει τις αγοραστικές συνήθειες των Ελλήνων. Η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών προετοιμάζει λίστα με τα ψώνια του πριν μεταβεί στο σούπερ μάρκετ, προκειμένου να μην εκτραπεί από τον προγραμματισμό που έχει κάνει.

Πρόσφατη έρευνα του Oικονομικού Πανεπιστημίου Aθηνών για την καταναλωτική συμπεριφορά αποκαλύπτει πως η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη στα σούπερ μάρκετ έχει συρρικνωθεί στα 63 ευρώ, από 71,5 ευρώ που είχε καταγραφεί πέρσι. Μάλιστα, το 58% των καταναλωτών ξοδεύει έως 50 ευρώ κάθε φορά που μεταβαίνει στο σούπερ μάρκετ, το 32% δαπανά από 51 έως 100 ευρώ και μόλις ένα 11% διαθέτει περισσότερα από 100 ευρώ κάθε φορά.

Παράλληλα, όπως προκύπτει από την έρευνα, η μείωση της δαπάνης ανά επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ συνδυάζεται με αυξημένη μηνιαία συχνότητα επίσκεψης. Ακόμη, το 94,7% των καταναλωτών δηλώνουν ότι έχουν αποφασίσει για τα είδη που θα αγοράσουν στο σούπερ μάρκετ πριν περάσουν τις «πύλες» του. Επιπλέον, ένας στους δύο καταναλωτές έχει προκαθορισμένες προτιμήσεις για μάρκες και γνωρίζει εκ των προτέρων τι θα επιλέξει.

Τα κυριότερα κριτήρια επιλογής προϊόντων από τους καταναλωτές είναι η ποιότητα, τιμή, προέλευση και τιμές-προσφορές. Στο πλαίσιο αυτό, το ποσοστό των τακτικών πελατών που δηλώνουν ικανοποιημένοι ή πολύ ικανοποιημένοι ανέρχεται στο 81% στις μεγάλες αλυσίδες, 64% στους discounters και 76% στα μικρά σούπερ μάρκετ.

Πέφτει η ιδιωτική κατανάλωση

Συρρίκνωση της ιδιωτικής κατανάλωσης καταδεικνύεται και από τα στοιχεία της ΕΣΥΕ για το πρώτο τρίμηνο του 2008, όπου για πρώτη φορά από το 1993 σημειώνεται πτώση στο συγκεκριμένο μέγεθος. Η μείωση της ιδιωτικής κατανάλωσης στο εξεταζόμενο φετινό διάστημα είναι της τάξης των 53 εκατ. ευρώ. Τελευταία φορά που η κατανάλωση μειώθηκε ήταν το 1993 -μείωση κατά 0,7%-, ενώ, παλαιότερα, πτώση κατανάλωσης υπήρξε το 1986 (κατά 1,5%) και το 1981 (0,7%).

‘Ομως και ο ΙΟΒΕ παρουσίασε πρόσφατα στοιχεία, τα οποία κρίνονται ως ιδιαιτέρως αρνητικά και αφορούν στις προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση τους το προσεχές δωδεκάμηνο. Ο Δείκτης Εμπιστοσύνης Καταναλωτών του ΙΟΒΕ σημείωσε νέα υποχώρηση τον Μάιο και διαμορφώθηκε στις -44 μονάδες από -39 μονάδες τον Απρίλιο. ‘Οπως επισημαίνει ο ΙΟΒΕ, η επίδοση αυτή «ισοφαρίζει» το ιστορικό ρεκόρ του δείκτη, που είχε σημειωθεί τον Ιούλιο του 2003 και αποτυπώνει με χαρακτηριστικό τρόπο τη διάχυτη απαισιοδοξία των καταναλωτών αυτή την περίοδο.

Τέλος, οι αρνητικές προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση τους προσεχείς 12 μήνες του νοικοκυριού τους έγιναν ακόμα δυσμενέστερες τον Μάιο, με τη διαφορά θετικών-αρνητικών εκτιμήσεων να διαμορφώνεται στο -34 από -27 τον Απρίλιο.