Την όξυνση της σχέσης μεταξύ των σούπερ μάρκετ και των μικρότερων καταστημάτων τροφίμων, προς όφελος των πρώτων και εις βάρος των δεύτερων, επιβεβαιώνει για μία ακόμα χρονιά στην ετήσια έκθεσή της για το ελληνικό εμπόριο η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ). Είναι χαρακτηριστικό ότι ο κλάδος των σούπερ μάρκετ καταγράφει πλέον πέντε συνεχή έτη μεγέθυνσης (με αποκορύφωμα βέβαια το 2020, χρονιά κατά την οποία ευνοήθηκαν από την πανδημία), την ώρα που τα μικρότερα καταστήματα από το 2013 έως το 2020 κατέγραφαν απώλειες, και μόνο πέρυσι κατάφεραν να ανακτήσουν ένα μέρος της δύναμής τους, αυξάνοντας τον τζίρο τους κατά 11,8%, μετά την επιστροφή σε πιο κανονικές συνθήκες αγοράς μετά το σοκ της πανδημίας.

Σε βάθος δεκαετίας, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ έχουν μειωθεί μόνο κατά 3,1%, όταν οι πωλήσεις των μικρότερων καταστημάτων έχουν συρρικνωθεί κατά το ίδιο διάστημα κατά 27%. Δεν θα ήταν υπερβολή, σημειώνεται στην έκθεση, να πούμε ότι η πανδημία (και το καταστροφικό 2020) έδωσαν τη δυνατότητα στα σούπερ μάρκετ να επιστρέψουν σε μια προ του 2010 «κανονικότητα».

Περαιτέρω προοπτικές ανάπτυξης για τα σούπερ μάρκετ
Μάλιστα, οι προοπτικές μοιάζουν ακόμα πιο θετικές για τα σούπερ μάρκετ, που σε μια περίοδο έντονων πληθωριστικών πιέσεων, όπως είναι αυτή που διανύουμε, αναμένεται να ενισχύσουν έτι περαιτέρω τη θέση τους εντός του οικοσυστήματος του λιανικού εμπορίου, σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας. Ήδη, λόγω των αυξήσεων των τιμών, τα σούπερ μάρκετ προβλέπεται να «κεφαλαιοποιήσουν», για μια ακόμα φορά, το συγκριτικό πλεονέκτημα των προϊόντων Bazaar, τα οποία γνώρισαν μια σημαντική αύξηση στα τέλη του 2021 (+14,9% σύμφωνα με τα ευρήματα της Nielsen).

Παράλληλα, η έντονη ψηφιοποίηση των supermarkets και η συνεργασία τους με τις πλατφόρμες διαμοιρασμού και τα δίκτυα διανομής των προϊόντων αναμένεται να συμβάλουν στη διατήρηση της δεσπόζουσας θέσης των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων.

Έλλειμμα ανταγωνιστικότητας για τους «μικρούς»
Από την άλλη, τα μικρότερα καταστήματα παρουσιάζουν ένα εμφανές έλλειμμα ανταγωνιστικότητας έναντι των σούπερ μάρκετ, εν μέρει λόγω της μεγάλης υστέρησης της κατηγορίας των οινοπνευματωδών ποτών και του καπνού (μείωση δαπάνης 24% μεταξύ 2008 και 2020).

Η σημαντική υστέρηση της συγκεκριμένης κατηγορίας, αναφέρει η ΕΣΕΕ, τεκμηριώνει τη διαδικασία της συγκεντροποίησης του κύκλου εργασιών, αλλά και της διάνοιξης του χάσματος μεταξύ των μεγαλύτερων και των μικρότερων επιχειρήσεων.

Τι περιμένουμε στο προσεχές μέλλον
Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, στο προσεχές μέλλον θα πρέπει να περιμένουμε:

  • Πιέσεις στα περιθώρια κέρδους, ισορροπώντας μεταξύ του διογκούμενου κόστους αγαθών και της μειούμενης αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών.
  • Ζήτηση δύο ταχυτήτων, για τα χαμηλά και υψηλά εισοδήματα.
  • Επιτάχυνση των “omni-channel” αγορών στην Ελλάδα, όταν θα επιβραδύνεται στις πιο ώριμες ψηφιακά αγορές.
  • Αξιοποίηση όλων των πιθανών πηγών κέρδους, με έμφαση στην ανάλυση δεδομένων και στην τεχνητή νοημοσύνη.
  • Πιθανή υστέρηση δεξιοτήτων και κατάρτισης, απέναντι στις νέες προκλήσεις του μετασχηματισμού.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter