Περίπου μία ποσοστιαία μονάδα αναμένεται να χαθεί συνολικά κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους από το μέσο ρυθμό ανάπτυξης που εμφανίζει φέτος η αγορά του κλάδου εξαιτίας της υποχώρησης του εσωτερικού πληθωρισμού, τουλάχιστον βάσει όσων καταγράφονται σχετικά με την εξέλιξη των τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ από τις εταιρείες ερευνών.

Όπως εξηγούν ανώτατα στελέχη του κλάδου, αν και η ΕΛΣΤΑΤ εμφανίζει τον κλαδικό πληθωρισμό το τελευταίο διάστημα να έχει «τσιμπήσει» πάλι, τα στοιχεία που διαθέτουν οι ίδιες οι εταιρείες εμφανίζουν τις τιμές καθοδικά κινούμενες από τον πέμπτο μήνα του έτους, με αποτέλεσμα να αναμένεται μια μείωση του συνολικού ρυθμού ανάπτυξης της κλαδικής αγοράς μέχρι το τέλος του έτους.

Ειδικότερα, θεωρούν ότι η χρονιά θα κλείσει με μέσο ρυθμό ανόδου του τζίρου κατά 2% συγκριτικά με το 2023 έναντι 2,8% που κατέγραψε στο επτάμηνο από την έναρξη του έτους η Circana. Αξίζει, μάλιστα, να σημειωθεί ότι από τις αρχές του 2024 η εξέλιξη των πωλήσεων σε αξία κινείται σε παράλληλη πορεία με την εξέλιξή τους σε όγκο. Οι σχετικοί δείκτες μεταβάλλονται συντονισμένα και με τον ίδιο ακριβώς τρόπο από μήνα σε μήνα. Αντίθετα, από τον Μάιο του 2022 έως τον Δεκέμβριο του 2023 υπήρξαν μεγάλες αποκλίσεις στις ενδείξεις των δύο δεικτών. Μάλιστα, υπήρξαν μικρά διαστήματα στα οποία οι πωλήσεις σε όγκο ακολουθούσαν πτωτική πορεία, αντίθετα προς τις πωλήσεις σε αξία, τις οποίες αύξανε ο πληθωρισμός.

Τι δείχνουν τα στοιχεία της Circana
Πλέον η αγορά του κλάδου έχει εισέλθει σε περίοδο κανονικότητας, με τη ζήτηση να κράτα το ρυθμό των πωλήσεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, στο επτάμηνο από την έναρξη του έτους η αγορά είχε ανάπτυξη πωλήσεων 2,8%. Η άνοδός της σε όγκο πωλήσεων ήταν 3% και σε αξία πωλήσεων 2,9%, με τη μέση τιμή ανά τεμάχιο να εμφανίζεται οριακά πτωτική (-0,1%).

Τα FMCG είναι αυτά που έδωσαν τον ρυθμό στις πωλήσεις, καθότι εμφάνισαν ανάπτυξη της τάξης του 2,8%, όσο ήταν δηλαδή ο μέσος ρυθμός της αγοράς. Τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης εμφάνισαν στο επτάμηνο τα συσκευασμένα τρόφιμα, 3,4%, ενώ οριακά ανοδικά εξελίχθηκαν οι πωλήσεις των προϊόντων καθαρισμού σπιτιού (0,2%). Τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης και ομορφιάς ήταν τα μόνα που εμφάνισαν κάμψη, αλλά ήταν οριακή (-0,3%).

Όσο για το ρυθμό με τον οποίο εξελίχθηκαν οι πωλήσεις ανά κατηγορία καταστήματος, ακόμα μια φορά τα μικρά μαγαζιά του κλάδου, έκτασης χώρου πωλήσεων έως 400τμ εμφάνισαν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη, της τάξης του 5,9%. Τη δεύτερη καλύτερη επίδοση εμφάνισαν τα υπέρ μάρκετ, δηλαδή οι αίθουσες πωλήσεων άνω των 2.000τμ, που ανέπτυξαν τις πωλήσεις τους στο επτάμηνο κατά 3,9%. Ακολούθησαν τα καταστήματα μεταξύ 1.000 και 2.500τμ με ανάπτυξη τζίρου 2,7%, με τελευταία τα καταστήματα μεταξύ 400 και 1.000τμ, των οποίων οι πωλήσεις αυξήθηκαν την εν λόγω περίοδο κατά 1,8%.

Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι όσο περνά ο χρόνος οι ρυθμοί ανάπτυξης των υπέρ μάρκετ θα μειώνονται, δεδομένου ότι η τάση της προτίμησής τους από το καταναλωτικό κοινό, όπως αποτυπώθηκε στις πωλήσεις κατά την περίοδο της πανδημίας, εμφανίζει πλέον κάμψη. Οι καταναλωτές επανακάμπτουν σταδιακά στα καταστήματα κλασικού τύπου για τις καθημερινές αγορές τους, προτιμώντας για τα ψώνια τους τις μεγάλες σάλες πωλήσεων κυρίως το διήμερο της Παρασκευής και του Σαββάτου.